De moestuin


Toen we dit voorjaar hoorden dat alle opdrachten van de man gecanceld werden heb ik gelijk een lowbudget moestuintje aangelegd. De man timmerde een kasje voor me en ik bestelde zaadjes voor een klein bedrag. 

Inmiddels zijn we een paar maanden verder en ik ben nog steeds blij met onze actie in het vroege voorjaar. Hoewel het geen grote moestuin is, halen we er iedere week toch 2-3 maaltijden aan groenten vanaf. We hebben sla, snijbiet, rucola, nieuwzeelandse spinazie, pronkbonen, courgette, pompoen, mais, worteltjes, bietjes, tomaat, komkommer en paprika. Doordat we veel verschillende groenten hebben is er steeds wel weer iets rijp / goed om te eten. 

Alleen qua fruit hebben we weinig, maar als het goed is gaan onze vier fruitboompjes van de Corazon-actie van vorig jaar de komende jaren nog wat opleveren. 

De man was eerst tegen, omdat hij dacht dat een moestuin lelijk was. Kijk zelf maar wat je ervan vind.

Let alleen niet op de rommel en het onkruid... Met dit hete weer kom ik niet verder dan water geven en oogsten. Als het koeler wordt dan komt de rest wel weer. 




Reacties

  1. Ziet er leuk uit! Ik ben dit jaar ook begonnen. Maar heb nog niks kunnen oogsten behalve sla en andijvie. De courgettes rotten. En heb het idee dat ze niet zo hard groeien. Zo ook de bieten en prei en wortels. Snap niet hoe dat kan. Wie weet wordt het nog wat en anders volgend jaar hopelijk beter.
    Wat maak jij met snijbiet?
    Hebben jullie al wat meer inkomsten? Redden jullie het?
    Gr Yvonne D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief dat je het vraagt. De man heeft weer inkomsten, maar het is onzeker voor hoe lang plus dat we nog een belastingaanslag moeten betalen. Het is daardoor nog even krap en mogelijk duurt dat ook nog wel een poos, maar de stress is er wel af.

      Met snijbiet maak ik chortá (weet niet zeker of ik het goed schrijf). Dat is een Grieks gerecht met groene bladgroenten: simpel en erg lekker.
      Met de moestuin is het soms puzzelen wat werkt met welke plant. Zo heb ik na 5 (!!) mislukte pogingen nu voor het eerst komkommers.

      Succes met de moestuin!

      Verwijderen
  2. Heerlijk toch je eigen groenten,geeft zoveel tevredenheid,zelf heb ik de moestuin 13 jaar nu en is nog steeds elk jaar een wonder(en hard werken) lekker buiten zijn,maar vaak ook iet nu bv door de hitte.dan weer dagenlang regen enz en het onkruid groeit in die dagen flink door dus ben je erna weer bij af,maar ook dan blijft het zo fijn dat gerommel en oogsten in een moestuin (370 vierkante meter hier + zo,n 250 vierkante meter "gewone tuin"met ook nog fruit erin,de wintergroenten staan er ook al volop in,dus het hele jaar door kun je eten ervan.geniet ervan en stop er vooral niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het in deze vorm (niet te groot 😁) ontzettend leuk om te doen.

      En lekker!
      Zo'n 'echte' moestuin met fruit zou ik wel willen als de kinderen wat groter zijn.

      Verwijderen
  3. Wat een fijne oogst! Dat scheelt toch weer wat in de kosten inderdaad. Wij eten op het moment regelmatig spercieboontjes uit eigen tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de oogst best groot voor zo'n kleine moestuin. Sperzieboontjes uit eigen tuin zijn altijd fijn - en ze bloeien zo mooi!

      Verwijderen
  4. Wat ziet dat er leuk uit. Fijn om zo'n handige man te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En het is inderdaad fijn dat de man zo handig is.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts