Low budget een moestuin beginnen


Omdat we niet wisten (weten) hoe het gaat lopen met het Corona-virus ben ik een moestuin begonnen in de achtertuin. In eerste instantie vond ik het een fijn idee om niet de deur uit te hoeven voor groenten. Ook financieel leek het me echter een goed idee. Aangezien de inkomsten 0 zijn en het onduidelijk is tot wanneer dat is krijg ik het benauwd qua financien. Daarbij is het onduidelijk of we aanspraak maken op de noodsteun van 4.000 euro. 

Er is een buffertje hoor, maar aangezien we niet weten hoe lang deze ellende gaat duren is het fijn om die buffer over meer maanden uit te kunnen smeren. De man zit namelijk in de standbouw. Deze viel als eerste uit (bijeenkomsten van meer dan 100 personen, vaak internationaal... ) en zal vrij zeker als een van de laatste dingen weer starten. En dat betekent dat er in ieder geval een heel seizoen naar de gallemiezen is. We hopen in september weer inkomsten te genereren. Maar ook dat is onzeker. De man breekt ondertussen zijn hoofd over andere manieren om als zelfstandige een inkomen te verdienen. Liefst eentje die de kosten dekt...

Maar goed: een moestuin dus. Eentje die hopelijk gaat opleveren op het moment dat de groentenvoorraad over 3 weken op is. Ik heb goede hoop dat ik die periode kan oprekken door er verse groenten aan toe te voegen. Het is een interessant experiment :-)

Low budget een moestuin beginnen:

Omdat we juist geld willen besparen met de moestuin, hebben we ons best gedaan om de uitgaven laag te houden. 

Zaadjes kopen en zaaien: 
Ik haalde de zaadjes van vorig jaar tevoorschijn en bestelde nog een berg zaadjes bij iemand die deze vanuit haar hobby verstuurde. Voor 6.50 euro was ik klaar. 

Ik probeer iedere dag wat te zaaien en te spitten. De moestuin komt in plaats van een stuk gazon, dus dat is nog wel even een werkje. 

Potgrond en kokos-potgrond had ik gelukkig nog staan. Potjes en bakjes niet meer, maar met een stapeltje eierdozen en melkpakken kom je ook een heel eind. 

Als je een melkpak van een liter doorsnijd, hou je namelijk een waterdicht potje over. De melkflessen van 2 liter geven een mooi minikasje met verluchtings optie: overdag haal ik simpelweg de dop eraf. 


De man heeft ondertussen uit zijn werkplaats een stapeltje hout en dik plastic gehaald. Daar gaat hij een kasje van maken.

Groenten plantjes
De erwtjes komen al op. Omdat de vogels nogal dol zijn op deze kiemen heb ik ze verstopt achter oesterschelpen. En 1 snijbiet plantje durfde zijn kopje boven de grond te steken. De rest is waarschijnlijk helaas verpest door de katten die enthousiast meehelpen, door precies waar ik zaai 1000 keer te gaan krabben... Inmiddels heb ik de snijbiet opnieuw gezaaid en er oesterschelpen op gelegd. Hopelijk houdt dat de katten voldoende weg. 

De voorgezaaide courgette en rucola staan er ondertussen al mooi bij. 


Op de vensterbank komen er ondertussen steeds meer bakjes bij. Al gezaaid:
Binnen: Tijm, peterselie, basicum, tomaten, paprika, boontjes (2 soorten), courgette en pompoen. 
Buiten: prei, mais, erwtjes en snijbiet. En de binnen voorgezaaide rucola is er inmiddels uitgeplant. 


Wordt vervolgd!




Reacties

  1. Leuk en slim!
    Wij zijn hier deze week ook voor het eerst begonnen met het aanleggen van een moestuintje. Ook gewoon in de achtertuin. Ben heel benieuwd of het wat gaat worden! Ik heb helemaal geen groene vingers..
    Groet, succes en fijne paasdagen! Yvonne D

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts