Wat heb je nodig om rond te komen deel 2

Gisteren heb ik me hardop zitten verbazen over een gezin wat van 90 euro per week aan leefgeld niet rond kon komen. Ik vond het namelijk best nog een bedrag. 

Uit jullie reacties blijkt dat de meningen hierover verschillen. 90 euro per week is volgens het merendeel van de reacties erg weinig om met 1 volwassene en 2 kinderen alle uitgaven zoals eten, vervoer, kleding en dergelijke van te betalen.  

Nou uitte ik mij  in mijn verbazing (en van daaruit ook wel een stukje verontwaardiging) wat ongenuanceerd. 

Het is beslist niet mijn bedoeling om mensen die om wat voor reden dan ook naar de voedselbank moeten in een hoek te zetten. Tijd om dus zelf maar 'ns met de billen bloot te gaan.

Hieronder mijn gemiddelde uitgaven aan leefgeld per week.
Dit lijstje is een gemiddelde van de afgelopen 6 maanden (dus van december t/m mei).

Alles is voor 2 personen. Groenten, fruit en melk zijn meestal biologisch. De rest niet. De laatste weken zijn we zuiniger aan het doen, maar voor alle eerlijkheid heb ik een langere periode genomen.

Mijn bevindingen:
  • Wij zitten boven de 90 euro per week aan leefkosten (...).
    Als je de brandsstof niet meerekend valt het nog mee met de overschrijding van dat bedrag overigens.
  • Het is goed om eens zo'n overzicht per week te maken. Dat oogt anders en bij een aantal posten schrok ik best wel van het bedrag wat hier gemiddeld per week voor staat.
  • 1 weekeindje weg zorgt voor een hoog gemiddelde op uitjesgebied. Dat realiseerde ik me nooit zo. Daarbij geeft manlief best veel geld uit aan even hier of daar wat kopen voor de lekkere trek. Hij schrok zelf van het opgetelde bedrag. Dat gaan we toch even anders doen.
  • Brandstof is een hele hoge kostenpost voor ons. Ik heb 'm apart gezet omdat het merendeel van de kilometers voor mijn werk gemaakt wordt. Hiervoor krijg ik een vergoeding die bijna kostendekkend is. Overigens beslist wel een post om iets mee te gaan doen.
  • Kleding en kosten voor mobiele telefoon vind ik netjes, maar telefoonkosten kunnen wel wat lager. Ik let niet goed op de grenzen van m'n belbundel.
Overigens zijn wat mij betreft een aantal posten wel pure luxe. Toen ik jaren geleden een laag inkomen had ging er echt niet zoveel geld uit aan al deze posten. Bij een aantal posten waren de uitgaven zeer laag of niet bestaand (mobiele telefoonkosten, kleding, uitjes en huis en inrichting).

Gemiddelde uitgaven per week
Huishouden (eten, schoonmaakmiddel, shampoo, kattenvoer, voedingssuplementen): 54,92
Uitjes (uit eten / lunch / boeken / kadootjes):  11,92
Mobiele telefoonkosten:  4,46
Kleding: 4,15
Huis / inrichting: 12,80
Gepind: 10,19
Brandstof: 33,45
Totaal leefgeld zonder brandstofkosten: 98,44
Totaal leefgeld met brandstofkosten: 131,89



Wat geven jullie wekelijks uit aan leefgeld? 
Ben je tevreden met dat bedrag?
 

Reacties

  1. Poeh lastig hoor, als we man's vervoerskosten voor zijn werk meerekenen zitten we sowieso boven de 90,- leefgeld :)

    Verder kan ik de boodschappen altijd redelijk zuinig doen, doordat ik aanbiedingen groter inkoop en daarna spreid over de maanden dat we die producten gebruiken. Maar misschien kan dat dan ook niet?

    Leefgeld voor 2 volwassen en 2 kids (6 en 1/2 jaar oud) zit ik rond de 70,-.. Maar misschien toch maar eens beter bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leefgeld van 70 euro per week is weinig.
      Is dat alleen boodschappen? Of heb je mobiele telefoonkosten, kadootjes, kapper enz er ook bijgerekend?

      Verwijderen
  2. Ik geef per week ongeveer EUR 160 uit aan leefgeld per week Daarnaast rijdt man elke dag 100 km totaal naar zijn werk en daarvoor tankt hij Eur 50 pw We hebben een hybride dus dat scheelt wel. Ik koop al mijn vlees/vleeswaren bij de slager, groente en fruit koop ik biologisch net als veel andere boodschappen. In dit bedrag zit ook een keertje een broodje buiten de deur in het weekend of een ijsje oid. Ook kleine huishoudelijke aankopen doe ik uit dit bedrag. Ik ken een aantal mensen die het van veel minder moeten of willen doen en dat vind ik heel knap. Wij kunnen natuurlijk nog flink minder uitgeven maar als het niet hoeft doe ik het niet. Man heeft een goede baan en zelf werk ik 25 uur. Sparen staat hoog op ons lijstje en we hebben geen torenhoge hypotheek. We houden alletwee van koken en lekker eten. We zijn wel bewust met ons geld bezig. We zullen nooit zomaar een winkel inrennen om gadgets of mobieltjes te kopen. Ik had tot vorige maand nog een hele simpele ouderwetse telefoon, nu heb ik een simpele android. Ook onze zoon van 12 heeft nog geen mobieltje maar dat zit wel in de planning. Ik heb niet echt een mening over wat veel of weinig weekgeld is. Ik weet wel wat ik weinig vind. Als je van EUR 90 echt alles moet doen ja dan lijkt me dat weinig.
    Ik ben erg tevreden alleen maakt man lange dagen. Gelukkig zijn de kinderen niet meer echt klein dus eten we gewoon wat later. Voor ons werkt het

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn met 2 volwassenen en 3 jonge kinderen ruim 150 euro pw kwijt. We doen dagelijks boodschappen en kopen eigenlijk veel te veel. Als we ooit zouden moeten bezuinigen, zijn de boodschappen als eerste aan de beurt. Ik ben zelf werkzaam als schuldhulpverlener, het is mij niet onbekend de crisis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL als schuldhulpverlener weet je in ieder geval waar je het beste op kunt bezuinigen als het moet ;-)

      Verwijderen
    2. Wij hebben ook een gezin met drie kleine kinderen en zitten zeker onder de 100 euro in de week, incl. Flesvoeding en luiers.. Over een maandje is jongste denk ik wel van de fles af, dus wordt het totaal ook wat minder. En o ja, ik heb nog twee kids in de luiers en snachts drie..

      Verwijderen
    3. Wij ook gezin met drie kleine kinderen. Voeding, verzorging, kadootjes, kapper, huishouden, uitjes, luiers ed. (dus zonder telefoon en vervoer) 70 euro per week

      Verwijderen
  4. Sinds ik mijn budget bij houdt en dat is sinds dit jaar heb ik de eerste maanden alles bijgehouden wat ik uit geef! Ik schrok mij rot.

    Nu wij leven van 1 salaris (baan kwijtgeraakt, ww gestopt) moeten wij echt bezuinigen. Nu lukt het mij iedere maand beter om de financiën aan te scherpen.

    Zo kwam ik in het begin op een boodschappenbudget (inclusief schoonmaak en verzorgings-producten)ruim over de 100 euro per week.
    Nu ik er bewust op let redden wij dit zo met ongeveer een gemiddelde van 80 euro per week.
    Ik lees altijd graag je blog! mijn complimenten!

    Groetjes Caro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!

      En goed van je dat het je steeds beter lukt om de financien aan te scherpen.

      Wij zijn daar ook mee bezig. Verrassend hoe je toch steeds posten blijft vinden waar er geld weglekt.

      Verwijderen
  5. Leefgeld; voor mij alleen + 3 katten ca 60 euro per week. Dat is dus; inclusief vervoer, medicijnen, cadeau's, kleding, kapper, cosmetica, drogist, diervoeding huishoudgeld, reperaties en andere kleine aanschaffen. Zeg maar alles minus de vaste lasten.
    Toch voel ik me niet arm, wel iemand die niet raak kan doen met geld, maar dat niet erg vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Strakke actie om zelf met de billen bloot te gaan ;-)Dat laat ook "de andere kant "zien.Was voor mij een openbaring dat ook mensen met goede baan en hypotheek van vrij weinig rond moeten en kunnen komen. En vervolgens word ik weer vreemd aan gekeken als ik dat soms laat vallen.De boel net even opgeschud bij de voor bereiding van een familie dag .De "organisatie"had het over aktiviteiten van meer dan 50 E plus vervoer drinken, eten,de bbq,altijd al vreslijk gevonden .mensen voor veel geld door hompen vlees heen zien werken.De èèn na de ander gaf toe ook heel gelukkig te kunnen zijn met spelletjes doen op het strand en liever niet zo veel uit te geven.De steun om het aan te gaan vond ik bij jullie consuminder blogs dames.Dus het heeft zeker z,n invloed in real life.

    Wat ergerde je nu zo in de uitzending .Ik heb er eens over nagedacht.Ik ga hier altijd gelijk uit de bocht als er gegenaraliseerd word over"zij die maar willen profiteren."en zal dat blijven doen.Maar en dan ga ik nu met de billen bloot.Ik heb zo,n hekel aan een bepaalde houding.Zo laat ik nu een hondje uit .Heb zelf niet het geld en de energie om een hond te geven wat hem toe komt,mag je ook niet zeggen en vinden .Baas van hondje is alcoholist die gevallen is.Ik word er helemaal simpel van hoe vanzelfsprekend hij alle (thuis)zorg vind en krijgt.Was dat het bij jou ook wat je zo deed ergeren aan die mensen ? Doen alsof het hun allemaal over komen is en dat ze er niks aan kunnen doen.En als er dan ook nog kinderen en dieren bij betrokken zijn .Grrr .Je mag niet oordelen maaar wat ik dan denk . . . . . . .Trouwens dat zou een blog op zich zelf kunen worden hoe dieren nu de dupe er van worden dat men nog niet geleerd heeft het met minder te doen .Vreselijk .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mij raakte was dat er werd gedaan alsof 90 euro leefgeld per week een bedrag was waarmee je onmogelijk rond kon komen.

      Terwijl in dezelfde uitzending een groter gezin van 20 euro per week alle boodschappen moest doen.

      Ik ben zelf ooit (dan wel 20 jaar geleden) in de positie geweest dat ik een heel, heel laag inkomen had. Onder de bijstandsnorm. Aan leefgeld had ik 35 gulden per week. Voor 1 persoon met 2 binnenkatten. Van die 35 gulden was 25 gulden voor boodschappen en 10 gulden voor alle overige kosten.

      Goed, geld was toen wel iets meer waard, dat was voor 1 persoon en dat budget was echt heel-heel krap, maar toch... 90 euro is bijna 200 gulden. Dat is 5,5 keer zoveel. En dan nog voedselbank erbij... En dan een beetje zielig doen.

      Dat schopte hier gewoon even tegen het zere been.

      90 euro is wat mij betreft namelijk geen vetpot, maar ik denk echt dat je er met beleid wel mee toe kunt komen.
      Of beter gezegd: ik denk dat heel veel gezinnen van minder rond moeten komen.

      Verwijderen
    2. Dat denk ik ook ;-)Het is maar wat iemand als norm heeft hè . . .;-)

      Verwijderen
    3. Heb inmiddels de uitzending gezien, en ik ben met je eens 90 euro is te doen. Maar wat ik ook zag, jij noemt dat zielig, dat over deze mevrouw een grauwsluier heen zat en dat ze ook gigantisch klem zat op andere vlakken. En dat ontneemt alle mogelijkheden. En dan kan men bewijze van spreken budgetcursussen tegen aangooien en meer geld geven zolang de daadwerkelijke kern van het probleem niet aangepakt wordt dan is het zeer lastig.

      Mijn complimenten dat je zo fair bent om je eigen uitgaves onder de loep te nemen. En ik schrik eigenlijk van de kosten van brandstof, zelf ben ik autoloos. Vind het wel bij leefkosten horen. Vraag me ook af, als men van auto afhankelijk is qua werk trek je deze kosten ook van het inkomen af

      Nathalie

      Verwijderen
  7. Hier man, vrouw, 5 pubers, 3 kippen, 2 katten, 1 hond. Ik geef gemiddeld per week 100 euro uit. We tanken 1x per 6 weken een volle tank benzine.
    We hebben een moestuin (huur en zaden kosten natuurlijk ook geld), maken veel zelf en proberen eerst te repareren voor er nieuw aangeschaft wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw! dat vind ik knap hoor!

      Ik ben wel heel benieuwd naar jouw bespaartips eerlijk gezegd...

      Het hebben van een moestuin zal wel veel schelen. Ik merk dat er hier in verhouding veel geld uitgaat aan groenten en fruit.

      Verwijderen
    2. Eigenlijk valt het best mee. We eten wat er in de aanbieding is en niet waar we zin in hebben. Chips e.d. alleen in het weekend (de kinderen kopen van hun eigen geld wel eens voor tussendoor, net als snoep). Brood haal ik op de markt, net als fruit. Vlees eten we niet elke dag. Ik kies ook wel eens voor vis of we doen helemaal zonder extra. Toetje is gewoon yoghurt met fruit of een lepel jam erdoor. Wasmiddel koop ik alleen in de aanbieding, drogisterij-artikelen ook of haal ik bij de op=op. Ik pin zo weinig mogelijk, betaal boodschappen contant, kleingeld spaar ik (begin van de nieuwe week)en als het genoeg is halen we een keer chinees of pizza. Pretparken e.d. hebben we nooit gedaan (het is al lastig om er te komen met 7 personen). Picknicken en een speurtocht in het bos is net zo leuk. Kapotte kleding repareer ik en de kinderen krijgen kleedgeld. Ondergoed en sokken worden wel door mij betaald. We fietsen veel en oudste 3 hebben een OV-studentenkaart boor de trein en bus. Stroom en water proberen we zoveel mogelijk op te bezuinigen. Over de aanschaf van iets nieuws wordt goed nagedacht: hebben we het écht nodig en hebben we het nú nodig? Het is een soort leefstijl geworden.

      Verwijderen
    3. Tel je het kleedgeld voor je pubers mee in je weekgeld?

      Verwijderen
  8. Hier 2 volwassenen en 4 kids geven totaal gemiddel 275/300 per week uit. voor de boodschappen levensmiddelen zitten we aan 75,00 per week de rest gaat op aan kapper/cadeautjes/tanken 2e auto/collectegeld kerk/goede doelen/kleding/bloemen/kleine klussen in huis en alles wat je maar moet betalen tussendoor...Mensen om mij heen vinden mij erg zuinig maar als ik alles op tel vind ik het een verschrikkelijke berg geld iedere keer.
    Ik vind 4,15 aan kleding erg weinig.. ik hou voor mezelf de kb aan dit is voor 4 kids 3500 per jaar dus pppj bijna 600 onszelf meegerekend. heb vorig jaar al de kleding voor 1800 gedaan, maar merk dat ik nu dus echt meer moet kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is maar hoeveel geld de mensen om je heen hebben / uitgeven denk ik ;-)

      Qua kleding koop ik veel tweedehands. Met af en toe een beetje snuffelen kom je echt een heel eind.

      Zo had ik vlak voor de grote koude deze winter een hele mooie, warme (donsgevoerde) winterjas gevonden voor 7,50 euro. Krijg ik altijd complimentjes over als ik 'm aan heb.

      Shirts / broeken kosten hier in de buurt tweedehands maar 1-3 euro.

      Overigens bedacht ik me later dat een deel van het gepinde geld ook naar kleding is gegaan. Dus er is wel iets meer dan 4 euro aan kleding uitgegeven.

      Verwijderen
  9. Veel mensen zijn de kunst van het zuinig leven verleerd. Jij bent er wel een echte ster in! Dat doen niet veel mensen je na. Veel mensen lukt het al niet om zo weinig aan kleding uit te geven. Zeker niet als er schoenen gekocht moeten worden.

    Ik zou graag zien dat er meer consuminderkringen komen, à la Annemiek van Deursen. Je bespreekt met elkaar rondom thema's hoe je kunt besparen. Iedereen kiest zelf wat ie wel en niet wil doorvoren in zijn/haar leven en wat nu haalbaar is. Als je eenmaal begint, groei je er langzaam in. Denk er serieus over om het bij mij in de wijk te gaan doen.

    Zuinig leven was vroeger de norm, nu word het (nog) gezien als vervelend. Maar gezien de economische ontwikkelingen, ben ik bang dat het weer meer de norm gaat worden. We zouden collectief weer trots mogen worden op zuinig kunnen leven. Maar dat kost ons dat we af moeten kicken van het als maar meer, mooier en luxer. En dat kan best pittig zijn. Het is niet alleen het praktisch, maar ook emotioneel en in je denken moet een knop om.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het compliment. Het voelt overigens alsof we nog een hoop te leren hebben hoor op het gebied van zuinig leven.

      LOL mogelijk helpt het dat ik echt een ENORME hekel heb aan het kopen van schoenen :-)))

      Dat is heel goed voor mijn kledingbudget ;-)

      En ja ik ben ook bang dat iedereen een stuk zuiniger aan zal moeten doen.

      Verwijderen
    2. dat is het moeilijks dat omschakelen maar ik ben gelukkiger als ik zo moet dan wakker te liggen. dus ik probeer maar weer een weekbedrag in te stellen.
      mijn inkomen is er niet meer dus is moeilijk om met minder te leren leven.wamt mijn knop is nog niet goed om.

      Verwijderen
  10. Ik gebruik per maand 350 euro aan boodschappen en 550 euro aan alle andere zaken die je nodig hebt. 2 volw. 2 kids en 1 hond.(40 per maand)Kleding en schoenen is bij ons momenteel een grote onkostenpost met 2 tieners in huis die ontzettend groeien. Daarnaast zakgeld, kapper, cadeau's, tanken (140 euro), koopzegels, uitgaan, terrasjes en alle diversen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij komen van 290 euro leefgeld per week (alles behalve vaste lasten, incl. benzine) rond. Met man, vrouw, 1 kind en 4 katten. Ik klaag in het geheel niet, maar probeer meer over te houden ;)
    Ik vind het knap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!

      Het blijft lastig met vergelijken hoor..
      Jullie doen bijna alles bio, dat is bij ons inmiddels wat minder.

      Verder is het maar net hoe ver je van je werk woont, of je altijd dezelfde maat kleding houd, speciaal voer / eten nodig hebt enz enz.

      Maar we blijven ons best doen!

      Ik vind jullie vergelijkingen ook altijd leuk. Het zet regelmatig aan tot nadenken.

      Verwijderen
    2. Hi Zena,

      Ik wil graag jouw blog volgen, maar krijg geen berichten te zien. Hoe kan dat?

      Gr git

      Verwijderen
  12. hoi,
    ik zat fftje mijn vastelasten bij elkaar te tellen(alweer!!).
    nou krijg er grijs haar van.
    zal het fftjes uitleggen,
    als ik mijn vastelasten heb betaald iedere maand hou ik 45 euro over samen met mijn dochter van 10jaar.
    en ik bel dan weer rond of dat wel mag/kan.
    ik krijg steeds te horen, ja u heeft niet meer recht.
    u krijgt het maximale.
    maar dan hoor ik soms dat mensen die in de bijv wwb of wajong zitten en jonger zijn dan mij meer inkomen krijgen dan mij.
    dat begrijp ik nou echt niet!!
    of hoe het kan dat mijn dochter recht op allementatie heeft en haar vader er steeds mee weg komt om niet te hoeven betalen.(maar wel geld voor bier,dagelijks)
    soms denk weleens als je nou jezelf iets aandoet (en de ex ook) want ja als mijn dochter na hem zou gaan had ze het nog slechter.(wijven bier enz)
    dan word ze opgevangen door pleegtehuis/gezin,en dan heeft ze het beter.
    niet dat ze iets te kort komt.
    maar dat komt meer omdat ik mezelf vergeet.
    bijv,kleding. uitjes. vriendschap. zelfs eten want 4 craektjes per dag vult niet zo(letterlijk meer honger dan te eten).
    maar daardoor heeft mijn meissie niks te kort(boterhammen.fruit.drinken.kleding.verjaardagskado.enz)
    ja vakantie of een dagje na de zee zit erniet in maar geef haar wel alle liefde die ik heb.
    sorry,dat moest ff van mij afschrijven.
    gelukkig heb ik geen schulden,want anders draaide ik door.
    mvg. vrouwtje pieker me dol.
    ga je goed!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik heb zelf ook een week buget van 90 euro
    voor mezelf ,dochtervan 9,zoon van 2,5 jaar en een dochtertje van 4 maanden en ik heb zo vreselijk veel moeite om rond te komen.
    luiers en voeding voor de 2 jongste zijn een rib uit mn lijf.
    voeding 2 pakken (comfort) 18 euro
    luiers 2 jumbo pakken 24 euro
    wat er overblijft gaat naar eten,drinken,andere basis benodigheden voor verzorging..
    Ik hoop zo dat mn middelste snel zinnelijk is en mn kleine meid minder flesjes gaat drinken en snel overal op vast voedsel
    Mischien kan ik dan wat meer ademhalen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier mag ik trouwens niet naar voedselbank daarvoor heb ik teveel leefgeld per week :S(zei een hulpmedewerker) maar daar klopt volgens mij geen *** van kan iemand mij uitleggen waneer je wel of niet in aanmerking komt?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik woon samen met mijn kat. Ik geef ongeveer 20 euro uit per week aan mijn eten, drinken, kattenvoer en grit, wc.papier, etc. Ik zit op het sociale minimum.
    Ik (en mijn dochter) hebben besloten om een jaar helemaal geen kleding te kopen. Ook niet in de kringloop etc. We stoken niet hoger dan 18 graden en alleen in de kamer. En ik heb 1 lamp aan in de kamer. Let zeer goed op mijn gas, energie en water uitgaven, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik krijg 110 euro per week om mee rond te komen. Een gezin met 2 volwassen een kind van 4 en een kind van 1, nog in de luiers. 50 euro per week nodig om elke dag op en neer te kunnen reizen naar mijn werk, blijft er dus 60 euro per week over, voor boodschappen. De boodschappen doe ik in verschillende winkels, en kijk goed naar de merken en alternatieven. Want zelfs de aldi en lidl zijn soms duur. Mijn kinderen komen overigens niets te kort. Van de kinderbijslag kun je toch een hoop kopen. Ik houd me niet meer bezig om te kijken hoeveel beter anderen het hebben, of mensen die er misbruik van maken. Ben door omstandigheden in de schulden gekomen, waarbij ik zelf ook debet aan heb, maar niemand is perfect, het gaat er om hoe je er zelf mee omgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jullie doen dat echt goed van 90 euro leefgeld p.w. Wij geven nu 70 eur p.w. Uit aan boodschappen. Ons gezin telt 2 volwassenen en kind van 2,5 jaar. Ze is sinds twee maanden uit de luiers overdag dus dat scheelt weer in de kosten. Verder alle verzekeringen opgezegd en alleen de noodzakelijke sluiten we opnieuw, maar danceel goedkoper, af.

    Verder heb ik het boek van Gerhard Hormann 'hypotheekvrij' gelezen. Erg leuk en inspirerend. We zijn meteen erna gestart met aflossen. Dat heeft onze maandelijkse rentelasten verlaagd met 55 euro. Door het besef dat ik veel spullen in huis had die niets voor mij betekenen, zijn we ontzettend aan het ontrommelen geweest. 2 dagen op een beurs gestaan met die rommel en we hadden 700 eur verdiend! Dubbel leuk was dat! Door dit proces weet ik heel goed wat ik wel en niet belangrijk vindt en heeft het me geholpen met bezuinigen omdat ik niet meer de neiging heb om spullen te kopen omdat ze bv. In de aanbieding zijn. We hebben een auto die niet zozeer heel luxe is maar aangezien ik het voornamelijk gebruik om op mijn werk te komen en boodschappen te doen, ben ik van plan om te gaan kijken naar een kleinere auto zodat ik minder vaste lasten heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. persoonlijk vind ik 90 euro voor 1 volwassene en 2 kinderen veel.
    Wij hebben een gezin met 2 volwassenen en 3 kleine kinderen en wij hebben 100 euro leefgeld per week, afgelopen maand 530 euro inclusief luiers voor 2 kinderen. We proberen onze kosten zo laag mogelijk te houden zodat we onze hypotheek kunnen afbetalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij zijn met z'n vieren. Ik en 3 kleine kinderen. Wij komen ook rond van 90,- p/w. Ik moet zeggen dat het me heel goed lukt. Mijn basis voor eten is de markt, daar haal ik bijna elke week een weekpakket groente voor €3,- daar kom ik ruim de week mee door. Ook haal ik hier al mijn fruit. Op de website van de groenteboer staat altijd wat er in het weekpakket zit, zodat ik mijn boodschappen daarop kan aanpassen.
    Ik heb ook geprobeerd om zelf groente te verbouwen, maar dat was geen succes. Dan is die €3,- p/w echt niets. Ik heb er een sport van gemaakt om cadeautjes en kleding zo goedkoop mogelijk te kopen. Ik moet zeggen dat ik heel ver kom met de kinderbijslag. Ik zou heel graag op vakantie willen met mijn kinderen, dus ik ga kijken of mijn week budget nog lager kan en dat ik ook nog wat over hou van de kinderbijslag, zonder dat we iets te kort komen.
    Boodschappen doe ik bij verschillende supermarkten, omdat het echt niet zo is dat je bij de Lidl en Aldi moet zijn voor goedkope boodschappen. Maar ik heb geluk dat ik kan kiezen uit vier verschillende supermarkten die op de fiets te bereiken zijn.

    Ik zou willen dat er meer sites of forums zijn waar mensen die van een laag budget moeten rond komen ideeën kunnen uitwisselen (of ik heb ze nog niet gevonden).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed dat het lukt van die 90 euo per week.
      Ken je de gulde gulden? Dat is een yahoogroep van / met consuminderaars.

      Mbt de vakantie: wij passen altijd op iemand zijn huis via een organisatie. Het zijn veel oudere stellen die hun huis aanbieden, maar mogelijk zitten er ook gezinnen bij, die zelf ook kleine kinderen hebben. Je hebt holidaylink.nl (kosten geloof ik 65 euro per jaar), en voor-elkaar.

      Hopelijk heb je hier iets aan.

      Succes met de vakantieplannen!

      Verwijderen
    2. Hoi Nans, Bedankt voor de tips!
      Ik ga sparen voor een kampeervakantie in Oostenrijk (dat moet me zeker lukken in 2015). Ik wil mijn jongens graag de prachtige natuur en bergen laten zien in de zomer. Ik zelf woon op een vakantiepark vlak bij het strand en de bossen. Nee, het voelt niet als vakantie, maar ik ben wel erg blij dat wij vaak op het strand kunnen zijn. Woningruil voor een weekje zou een heel goed idee zijn.

      Verwijderen
  20. € 90,- is is inderdaad niet veel maar 'in geval van nood' wel haalbaar, denk ik... Wij zitten nu op zo'n € 120,- per week (exclusief benzine van ca. € 50,- per week).

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb geen auto meer want ik heb deze echt niet meer nodig.
    Leef alleen en mijn energie kosten zijn bijzonder laag in het appartement waar ik woon.
    Aan eten geef ik nog geen 40 euro uit en leef gezond.
    Dus voor 90 euro red ik het wel langer dan een week. Hans

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts