Gratis en voor niets: een dilemma

De boeren zijn hier nog steeds druk aan het oogsten en vanmorgen zag ik de eerste trekker met aardappels voorbij rijden. Mooi geel en glad lagen ze op de aanhanger.

Vanavond deed ik (niet helemaal toevallig) een rondje op de fiets en daar lag dan opeens dat veld. Pas geoogst met nog een heleboel aardappels die klaarlagen om geraapt te worden. 

Tja en daar sta je dan met je voorkeur voor biologische groenten en fruit... Wel of niet rapen? Een lading  mooie, nieuwe, gratis maar bespoten aardappels meenemen voor de winter of ze biologisch kopen?

Ik vond (en vind) het een dilemma. Op het veld heb ik er even over staan denken, maar niet lang. Mijn twee fietstassen waren vrij snel gevuld en ook de rugzak was vol. 


Hoe gaan jullie om met dit soort dilemma's?
(als je altijd gangbaar eet is dit misschien niet zo'n dilemma, maar iedereen heeft wel van die dingen waar je niet zo voor bent waar je het mee kunt vergelijken)

Reacties

  1. Stond er een bordje bij dat ze gratis waren? Dan zou ik wel graag het adres ervan willen. Anders vind ik het eigenlijk een beetje vreemd om zomaar te rapen en dan nog wel 2 tassen vol. Boeren ontvangen al weinig maar ik neem aan ook dat voor hen ook elk dubbetje opbrenst een dubbeltje is.

    Zelf hebben we een pruimenboom die vlak langs de weg staat, vorig jaar hing hij bijzonder vol en dan is het niet erg als er iemand 1-2 pruimen plukt en opeet, maar er komen nogal veel wandelaars langs en dan gaat het hard. Ik heb wel eens een paar aangesproken die echt een tas vol plukten en dan staan ze alleen maar schaapachtig te lachen, geen excuus maar snel doorlopen, erg raag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik moet zeggen dat ik het ook een beetje vreemd vind,
    wie zegt dat het land waarvan geoogst is niet nog een keer nagelopen wordt?
    boerenland is van iemand, zomaar pakken? idd een dilemma?
    als je de boer kent is het natuurlijk een ander verhaal.
    groetjes lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is not done om het zomaar te pakken zonder toestemming.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Terugbrengen. Het is diefstal! Morgen lopen ze het land na!

    Valt me echt van je tegen, om eerlijk te zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zena zeg wa een bekrompen geest heb jij valt me echt tegen zene

      Verwijderen
    2. Bekrompen.Had ze ze op de weg gevonden dan had je het nog gevonden kunnen noemen .Nu is het gewoon iemands terrein =weiland= bezit =eigendom op lopen om te jatten.Heeft Zena helemaal gelijk in. Vreemd dat er zo neer gekeken wordt op boeren en op grenzen en fatsoensnormen.Wat buiten in de natuur ligt is dus "van mij "en een overschot.
      Het was wat anders geweest als iemand gevraagd had of het mocht.Vaak wordt dat erg gewaardeert.
      Groet Maamke

      Verwijderen
    3. Sorry .Je schreef er niet bij dat het "daar"normaal is en dat je dat wist.Reageer zo fel omdat ik ook de andere kant ken.En wil voorkomen dat het normaal gevonden gaat worden.Ik ben er voorzichtig mee.Zal bijvoorbeeld niet zo snel met een hond een weiland door lopen.Het blijft iemands bezit

      Verwijderen
  5. Strikt juridisch gezien mag jij ze meenemen en zal de boer je alleen maar dankbaar zijn. Maar, waar ik me zorgen over maak: zijn het wel consumptieaardappelen? Oftewel zijn ze wel eetbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vind het ook niet netjes. Ik snap dat het kriebelt, maar eigenlijk is het pure diefstal. Je was zonder toestemming van de boer op zijn land en haalt spullen van zijn land. Die aardappelen worden misschien niet geconsumeerd maar zorgen op een andere manier ervoor dat de grond volgend jaar weer vruchtbaarder is.

    Als ik jou was zou ik morgen langs die boer fietsen met de aardappels, en je verhaal vertellen. Grote kans dat die het helemaal geen probleem vind, en dan hou jij er een goed gevoel aan over en die boer waarschijnlijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij ons liggen er regelmatig maaltjes langs/bij de rotondes, verloren door de trekkers. Daar zie ik ook wel eens mensen rapen, maar zomaar van het land...?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier is dat ook wel eens zo, maar ik heb nog nooit gedacht dat het de bedoeling was dat die aardappelen dan door willekeurige mensen opgeraapt mochten worden. Als ze inderdaad van de auto zijn gevallen is het iets anders, maar gewoon op het veld wordt de boel volgens mij altijd nog nagelopen. Ik zou het zelf dus zeker niet doen, want het zou voor mij voelen als stelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou Bespaarzuinig misschien niet helemaal netjes, maar er zijn ergere dingen uitkeringtrekkers die geen recht hier op hebben.
    Ik heb ook mijn toeslagen die ik van de belasting kreeg geruild voor extra uren werken bij mijn baas. Ik was natuurlijk wel vanuit gegaan ik ga nu extra werken dus kan ik meer uit geven, maar moest toch toeslag terug betalen. Gr.Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. LOL! Dit zijn hele andere reacties dan ik verwachtte (zo zie je maar weer).

    Het dilemma is wat mij betreft niet het rapen, maar of we gangbare aardappels gaan eten of niet...

    Na het oogsten mag je rapen (uien, aardappels en winterpeen in ieder geval, voor andere groenten weet ik het niet). Dat is hier ook gebruikelijk. Ik was ook niet de enige raper en het gebeurd zeker niet in het geniep.

    Sommige mensen rapen al terwijl de trekkers nog op het land rijden. Dat is irritant voor de boer (en gevaarlijk) en dat zul je mij dus ook niet zien doen.

    M'n moeder is een boerendochter overigens, zij heeft me een paar jaar geleden over het rapen verteld (ze verklaarde ons voor gek dat we niet gingen rapen op het gerooide veld achter ons huis).

    Overigens mag het rapen natuurlijk heel strikt alleen NA het oogsten...

    De boer gaat overigens niets meer doen met de achterblijvende aardappels / uien.

    Als je in een landbouwgebied woont, hou het dan eens in de gaten en spreek een boer of raper aan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het rapen geen probleem is, waarom zouden de aardappels dat dan wel zijn? Dat soort dingen gaan altijd zo massaal, dat ik me niet kan voorstellen dat de aardappels die nog liggen niet goed zouden zijn ofzo, dat lijkt me eerder een gevolg van het machinale gebeuren. Anders had je moeder daar vast wel iets van gezegd!

      Verwijderen
  11. Ha, ha, ik moet wel lachen om al die reacties. Het is normaler dan je denkt, dat rapen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik woon mijn hele leven al op het platteland, met uitzondering van een jaar of 2-3, maar heb dit echt nog nooit gezien/gehoord!

      Verwijderen
    2. ik lig ook plat wa een bekrompen mensen!!!!!valt me echt tegen hoe sommige hier op reageren

      Verwijderen
    3. Ik zat me vandaag te bedenken dat de ongeschreven regels misschien verschillen per regio.

      Dat zou een hoop verklaren.

      Verder: er zijn wel bijna altijd andere rapers, dus het wordt wel meer gedaan. Maar voordat ik ervan wist (ik had er ook nog nooit van gehoord totdat mijn moeder erover begon) viel het me nooit op.

      Verwijderen
  12. Hier gebeurt het ook regelmatig,dat mensen aardappels en uien rapen,die anders liggen te rotten. Vrienden van ons hebben daar bijna hun hele wintervoorraad door. Zelf kies ik toch voor bio. Zat ik krap bij kas,dan ging ik ook rapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha, ik dacht al: dit zijn niet de reacties die je verwachtte ;-)
    Ik ken dat ook niet hoor, van dat rapen, maar als het gebruikelijk is, waarom dan niet?
    Tja, gangbaar of bio? Ik weet dat ze spuiten op het loof van de aardappels om aardappelziekte tegen te gaan, of ze branden het af met een chemisch goedje. Verder poederen ze de aardappels in de opslagschuren om uitlopen tegen te gaan. Dat is op het land dus nog niet gebeurt, dus dat scheelt al.
    In de winkel zou ik nooit gangbare aardappels kopen, vanwege die chemische troep dus. Maar ja, wat dan als het er voor het oprapen ligt? Ik snap je dilemma. Gelukkig valt hier weinig te rapen....., in dat opzicht dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik denk dat de boer blij zal zijn dat je aardappels raapt. Elke aardappel die in de grond blijft zitten, kan uitlopen tot een nieuwe aardappelplant. Als die volgend jaar dus groeit en bloeit, moet de boer nog een jaar langer wachten voordat hij op dat stuk land aardappels kan poten. De bij wet verplichte wisselteelt is 4 jaar voor aardappels. Heel vroeger hadden de kinderen 'aardappelvrij' om na de oogst het land na te lopen op vergeten aardappels.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Volgens mij was hier geen generatiekloof aan het woord, maar de stad-plattelandkloof.
    Fijn dat je hebt uitgelegd hoe het (bij jullie) werkt en kan de rest van de bloggers en bloglezers weer gerust slapen zonder dat jij van diefstal wordt verdacht.
    :)

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik woon in een stad, maar weet dat de boeren hier een stuk verderop dit ook geen probleem vinden.
    Ik heb het zelf eigenlijk nog nooit gedaan, dus misschien ga ik het ook eens doen, scheelt weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je hebt in ieder geval het milieu een plezier gedaan. Deze aardappelen zijn op de fiets naar de gebruiker vervoerd. Als ik bij b.v. fruit moet kiezen tussen biologisch uit Spanje en reguleer hier uit de buurt, kies ik dat laatste. En het klopt wat Siebrie schrijft. Zelfs een halve aardappel kan een plant worden. De boeren zijn er blij mee, zelf nalopen is veel duurder dan de nablijvers te rapen en verkopen.
    groetjes, hanna

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hahahah!!!! ik vind dat er hier nogal bekrompen mensen tussenzitten zene, zouden jullie de politie ni bellen hahahah,je hebt da goe gedaan die aardappelen opgeraapt ,laat u ni van slag brengen door zo'n bekrompen mensen het valt me van sommige echt tegen zene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou... ik kan me voorstellen dat als je er nog nooit van gehoord hebt dat het vreemd is.

      En kritische opmerkingen zijn nooit weg.

      Het was alleen grappig omdat ik die opmerkingen helemaal niet verwacht had :-)

      Verwijderen
    2. zo ziet ge maar blogland politieland:-)))))ge kunt er maar beter mee lachen er is al genoeg miserie op de wereld:-)

      Verwijderen
  19. Nou ook wij doen dit ieder jaar. Ik moet je zeggen dat ik bij mijn weten nog nooit aardappels heb gekocht! Als je de boer vraagt of hij het goed vindt dat je dit doet, zit je helemaal safe. Sommigen halen hun neus op voor het rapen( wij noemen het lezen), maar dat is hun probleem. Het is ook zalig in de herfst met die speciale herftgeur over het land te struinen! Wij hebben een traditie: hebben we geraapt dan wordt er 's avonds van de kapotte lekkere frietjes gebakken. Dit is 1x per seizoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat grappig dat je dat zo zegt: wij zijn gisteravond nog 'ns terug gegaan naar het veld en inderdaad genoten van het struinen op het land. Prachtige luchten en dan zo'n frisse wind... Héérlijk!

      En dan moe maar tevreden naar huis fietsen met 2 fietstassen en 2 rugzakken vol.

      We moeten even gaan denken over hoe we eea opbergen...

      Hoe bewaar je aardappels eigenlijk het beste?

      Verwijderen
    2. Aardappels moet je zo donker mogelijk en koel bewaren, maar wel vorstvrij.
      Wij bewaren de (gekochte) aardappelen in een bananendoos met een oud kleed erover. De 'aardappelkist' moet nog een plek vinden in onze opbergruimte.

      WG

      Verwijderen
    3. Dank je wel voor de handvatten.

      Ik ga komende week eens een paar grote dozen / kratten zoeken.

      Verwijderen
  20. hihi toevallig hebben wij dit afgelopen maand ook gedaan. Maar bij ons was het veld heel goed leeggehaald door de machines. Alleen op het randje van het rooiveld lagen aardappelen. Wij hebben netjes gewacht totdat de tractor van het veld was en de vrachtwagen met aardappels verdwenen. Toen hebben wij alle aardappelen die op de landweg lagen, dus aan de rand van het veld, allemaal opgeraapt. Ik heb er een 4 keer van kunnen eten. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Als dochter van een boer: vraag het netjes, dan kan de boer beslissen.

    Mijn vader liet het altijd toe, als hij geoogst had. De paar aardappelen die dan door de machine vergeten waren, ging hij echt niet met de hand nog oprapen, dat was veel te veel werk (voor hem kost dat meer, dan wat het oplevert).

    Maar hij heeft ook wel eens mensen een heel rijtje nog staande aardappelstruiken zien oogsten op zijn veld, dát is natuurlijk niet de bedoeling.

    Dus vraag het aan de boer.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts