Wekelijkse boodschappen: waterschapsbelasting en kattenvoer

Deze maand en in april moet de waterschapsbelasting betaald worden. Twee keer een bedrag van 120 euro. Wij betalen dat altijd van de huishoudrekening. Daarnaast zal binnenkort de rekening voor de gemeentelijke heffingen wel komen. Ook altijd een aanslag op de portemonnee. 

Vorig jaar konden beiden in kleine maandelijkse termijnen worden betaald. 6 x 40 euro voor de waterschapsbelasting en ik meen 6 x 80 euro voor de gemeentelijke heffingen. Niet leuk als dat een half jaar van het huishoudbudget af gaat, maar het ging net zonder het spaargeld aan te spreken. 

Nu stond er in de bijgevoegde folder van het waterschap niets vermeld over een kostenloze afbetalingsregeling. Misschien is deze er wel, maar ik had geen zin om te bellen. Ondertussen vind ik het in deze tijden van schaarste wel lullig (excuzee le mot) dat dit dus uit de folder en mogelijk zelfs als optie verwijderd is. Genoeg gezinnen weten zo al niet hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen. Twee keer 120 euro floep van het maandbudget af is dan een hele hap. 

Als wij deze maand nou braaf onder de 34 euro per week blijven, dan gaat het trouwens net lukken. Overigens komt dat niet alleen door het waterschap, maar ook door onze dure poezen. De ene kat heeft last van blaasgruis en urineweginfecties en de andere kat is ergens allergisch voor. Beiden moeten dus speciaal voer en dat hebben we deze maand in 1 keer besteld. Daarmee kunnen we dan weer een paar maanden vooruit.

Het totaal van deze week (exclusief 100,13 euro aan brokjes, 10,5 kg in totaal) komt op 32,08. Dat is braaf onder het budget van 34 euro. 

Hebben jullie het geld voor waterschap en gemeentelijke heffingen gereserveerd? 

C.1000
Big american pizza*, 3 stuks (en manlief helemaal blij): 3
WC-papier: 1,63
Twee biertjes: 2,06
Statiegeld: 0,10
Tomatenpuree, 6 blikjes: 0,54
Creme fraiche: 0,78
Toastjes, 2 pakken: 0,68
Gehakt*: 2,39
Daarnaast door manlief gehaald: melk, gehakt, chippies, en...? Totaal: 8,72  
Totaal: 20,00

D.irk
Zilvervliesrijst, 2 kg: 1,90
Kiwi, 1 kilo: 1,29
Roomboter, 2 pakjes: 1,98
Melk, 5 pakken: 4,45
Gemalen kokos: 0,52
Cashewnoten, ongezouten: 1,69
Camembert: 0,85
Teruggebrachte statiegeldflessen: 0,60
Totaal: 12,08 


Reacties

  1. Hoi,
    Heb ze van de week gebeld , omdat de rekening ineens op mijn naam stond inplaats van op die van manlief. De reden daarvan was, dat de nota voortaan ging naar de OUDSTE belastingplichtige ?!?! maar kon de waterschapsheffing gewoon weer in 10 termijnen doen,zoals vorig jaar, zouden ze regelen. Ben benieuwd,
    groetjes,Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook onaardig... ben je al de oudste, mag je daar nog voor dokken ook...

      Verwijderen
  2. Hier komt de waterschapsbelasting pas in mei/juni, en moet voor 12 juli betaald worden. Geloof wel dat het in 1 termijn kan, totaal 282 euro.
    De ontroerende zaak-, riool- en afvalheffing kan in 2 termijnen en moet eind febr. en eind maart betaald worden. En dan zijn we er weer voor een jaar vanaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier kan de gemeentebelasting in 10 keer. De waterschapslasten in 6 keer. Ik ben daar heel blij mee, want op die manier zijn het niet supergrote bedragen: gemeente €62, waterschap €54.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat lijkt me prettig: wij hadden vorig jaar ook 6 maanden lang 120 euro aan waterschap en gemeenteheffingen. Dat vond ik overzichtelijker dan af en toe zo'n hoog bedrag.

      Hopelijk kunnen de gemeentelijke heffingen in delen. Als dat niet duidelijk is ga ik daar maar wel voor bellen.

      Verwijderen
  4. Bij ons kan de waterschapsbelasting in 10 termijnen en wordt keurig automatisch afgeschreven Dat geldt ook voor de gemeentebelastingen. Wij hebben ze gewoon per maand in het budget vast opgenomen. Wij hebben de uitgaven voor 6 maanden vooruit in Excel staan, maar weten ook de jaaruitgaven, dus ze komen er automatisch in terug.Hoe redden jullie het met zulke lage boodschappen uitgaven? Wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor het compliment.

      Of we het de rest van de maand gaan redden met die 34 euro per week is natuurlijk even de vraag... Wat helpt: een volle vriezer, een betaalbare biologische thuissuper (of qua groenten in ieder geval)een koelkast waarin groenten lang goed blijven en goed op de aanbiedingen letten.
      Oh ja: en regelmatig vegetarisch eten.

      Verwijderen
  5. Ik houd rekening met dat stel jaarlijkse bedragen. Onze waterschapsbelasting werd ineens door een andere instantie met een vreemde naam geind. Ik had de envelope bijna bij het oud papier gelegd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij wonen wij in dezelfde provincie...
      Hier lag de rekening ook bijna bij het oud papier.

      Verwijderen
  6. Het kan in termijnen, maar ik zet elke maand 100 euro op een speciale rekening en betaal het daarvan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier zal de rekening straks ook wel komen. Volgens mij is hij wat omhoog gegaan, maar hopelijk niet te veel. Wij reserveren voor de gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen, maar het is niet altijd duidelijk wat waarvoor is, waardoor het als de rekening er is toch altijd weer spannend is of er genoeg op de rekening staat. Misschien nog maar eens een ander systeem voor bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. elke maand zet ik 80 euro opzij en daar betalen we dan de rekeningen van die in januari langskomen. We zijn wel gestart met een basis bedrag. En als mijn vakantiegeld is gestort daat daar een gedeelte van die kant op. Zo kunnen we de autoverzekering, huisverzekering, waterschap etc. daarvan betalen en drukt het niet op het boodschappen geld.
    Wel knap trouwens, onder de 34 euro, maar dat heb ik al een keertje gemeld volgens mij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Meestal is 40 euro ons streef bedrag hoor. 34 euro is wel wat krap, dat zouden we geen jaar rond redden. Met een volle vriezer en voorraadkast durf ik het echter wel aan.

      Slim die reservering.
      Misschien moeten wij toch ook maar weer reserveren voor de jaarlijkse heffingen.

      Verwijderen
  9. Ik mis de verse groenten/fruit in je budget. Hoeft dat niet van die €34 euro?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verse groenten en fruit kopen wij eens in de 2-3 weken. In onze koelkast blijven dingen heel lang goed (ideaal!). Wat weer bespaard op de bezorgkosten van de biologische thuissuper.

      Verwijderen
    2. En dan toch nog op €34 blijven. Ik vind het knap. Ik ben ook geen big spender maar geef in mijn eentje al €30-35 per maand uit en dan doe ik niet eens gek. :-)

      Verwijderen
    3. LOL... als je 30-35 euro per maand aan boodschappen uitgeeft, dan vind IK dat heel knap... ;-)
      Ik denk dat je per week bedoeld (toch?)

      Verwijderen
  10. Nog even een aanvulling. Bij mij zitten er ook dingen als schoonmaakmiddelen, shampoo en haarverf erbij. Wellicht is dat het verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen de haarverf zit er niet bij in. Dat doet namelijk de thuiskapster (kosten gemiddeld 25 euro per maand voor knippen eens per 10 weken en kleuren eens per 5 weken)

      Shampoo en schoonmaakmiddel zit bij de 40 euro in (dat is ons normale weekbedrag - die 34 euro is alleen even deze maand).

      Verwijderen
  11. Het blijft een mooie score. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts