Pagina's

maandag 17 december 2012

Besparen op het werk: telefoonkosten

Voor mijn werk heb ik een mobiele telefoon. Dat is nodig omdat ik niet altijd op dezelfde plek werk, regelmatig onderweg ben en veel verschillende mensen mij willen kunnen bereiken. Nou is onze organisatie flink aan het bezuinigen en werd ons in het laatste werkoverleg gevraagd om meer bewust om te gaan met het mobiele bellen. 

Tot zover prima (hoewel er tegelijkertijd elders grote uitgaven worden gedaan, maar goed... daar kan mijn direct leidinggevende niets aan doen). Alleen.... ik heb helemaal geen inzicht in het soort abonnement wat bij dat mobieltje hoort, wat de kosten zijn per minuut, of er een belbundel op zit en (last but not least) wat ik nou eigenlijk per maand verbel! 

Bij mij gaat besparen samen met het hebben van inzicht en overzicht. Er is dus vandaag gelijk een verzoek uitgegaan om inzicht te krijgen in bovenstaande belkosten. Ik ben benieuwd of ik en mijn collega antwoord gaan krijgen op onze vragen. 

Hoe werkt dit bij jullie op het werk?
En vind je dat mensen op hun werk rekening moeten houden met dit soort dingen?

8 opmerkingen:

  1. Echtgenoot kreeg onlangs van werkgever een overzicht van de belkosten van alle collega's. Dat was schrikken. Had echtgenoot die maand voor € 15,11 verbeld, waren er 4 collega's, ieder doet hetzelfde werk, die maar liefst boven de € 150,00 zaten. Oef..., echtgenoot zei direct: daarom raak ik in mijn vrije tijd de telefoon dus niet aan! (collega's gebruiken de telefoon ook privé). Hij had allang eerder verwacht dat daar ged**der van zou komen.
    Werkgever heeft nu regels opgesteld, ik geloof dat er boven een bepaald bedrag bijbetaald moet gaan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Man heeft een mobiel van de zaak en daar mag hij ook privé mee bellen. Kan ook gemakkelijk want bij een de meeste zakelijke abonnementen liggen de belkosten heel erg laag. Man belt zakelijk erg veel en privé ook behoorlijk en hij zit altijd ruim onder de EUR 40,00 per maand, zelfs als we op vakantie zijn in het buitenland. Man werkt wel voor een groot bedrijf.
    Groetjes Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ligt er aan of het een 'werktelefoon' is of een persoonlijk mobieltje.
    Zelf heb ik prepaid, dat is lekker overzichtelijk. Een keer per jaar of zo, waardeer ik het ding op en dan kan ik weer een tijd. Ik bel er eigenlijk zelden tot nooit mee, en gebruik hem alleen als mp3-speler bij het hardlopen. En voor noodgevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als een ander de belkosten betaald vind ik dat er rekening gehouden dient te worden met de kosten van dat bellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een simkaart van de zaak. Daar mag ik zakelijk en privé mee bellen. Wij hebben een budget per persoon per maand. Naarmate je verantwoordelijkheid groter wordt, wordt je budget ook hoger. Mijn budget is bijvoorbeeld €70. Wij krijgen iedere maand een overzicht van onze telefoonkosten. Als je boven je budget zit moet je de kosten zelf bijbetalen, behalve als je er een goede verklaring voor hebt (bijvoorbeeld project in het buitenland).

    Daarnaast hebben we verschillende tools om de kosten te drukken, zoals live meeting, office communicator, dongles, etc. Het enige wat we dan weer niet hebben is een open wifi-netwerk waar we onze telefoons op kunnen aanmelden, zodat de kosten voor databundel ook dalen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is wel fijn als de werkgever alle kosten in de gaten houdt. Tenslotte is het voor de werknemer van het allergrootste belang dat de zaak niet in de negatieve cijfers komt.
    Bij ons geen controle op belkosten, maar wel je werkmobiel op je werk laten.
    Verder nog steeds super iritant: de mateloze lunches die aangerukt worden voor een management vergadering. is een doorn in ons oog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn werkgever betaalt mijn mobiele abonnement en hoewel ik die prive mag gebruiken, doe ik dat niet standaard en heb dit mobieltje vooral om voor anderen mbt werk bereikbaar te zijn. Ik heb inzage in het 'verbruik' van mijn collega's en signaleer als ze boven een bepaald bedrag uit komen omdat ze dat zelf moeten bij betalen. Er mag bij ons toch echt voor een behoorlijk bedrag gebeld worden en bijna niet te geloven dat bepaalde collega's daar nog boven weten te komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor jullie reacties zeg!
    Jullie opmerkingen over limieten kan weer een goede tip zijn voor in onze organisatie.

    Overigens valt mij wel op dat jullie allemaal weten hoeveel je per maand verbruikt. Geen rare vraag dus vanuit onze kant.

    BeantwoordenVerwijderen