Hoe bespaar jij op je werk?

Op mijn werk (zorg) moet er bezuinigd worden. De plannen zijn scherp en raken diep in de zorg. Overigens gebeurt er nog steeds weinig aan de top qua bezuinigingen. Net zoals overal elders. 

Nou wordt ik daar altijd een beetje warsig van. Want waarom zou ik moeten bezuinigen als lui die het een stuk beter hebben en die het goede voorbeeld zouden moeten geven dat niet doen?

Op zich een legitieme vraag, aan de andere kant schiet je er niets mee op. Dusssss... wat doe jij zelf / wat zou jij zelf kunnen doen om op je werk te besparen? (degenen die niet voor een werkgever werken kunnen dat veranderen in "maatschappij" of "school" of whatever).

Hieronder mijn eigen top 10. Een deel doe ik al.
  1. Een eigen mok meenemen naar het werk en die gebruiken ipv kartonnen bekertjes (doe ik al). 
  2. Op mijn werk net zo zuinig met materialen omgaan als ik thuis doe (doe ik meestal al).
  3. Ritjes voor mijn werk zoveel mogelijk combineren (work in progress). Dit scheelt mij tijd en mijn werkgever reiskostenvergoeding.
  4. Kritisch zijn op werkgerelateerde kosten: net zo kritisch naar die prijzen kijken als ik thuis doe (mag nog wel wat meer). 
  5. Minder printen (ai...).
  6. Computer helemaal uit zetten als ik naar huis ga (doe ik al). 
  7. Spaarzaam trainingen / workshops / scholingsdagen bijwonen en indien ik deze bijwoon kijken of ik samen kan reizen. (ben niet dol op dit soort dingen en ga dus niet vaak, maar als ik ga reis ik meestal zelfstandig - dat mag best anders). 
  8. De lidmaatschappen van mijn onderdeeltje eens kritisch nalopen (goed voornemen voor december - hopelijk ben ik dan niet te laat...).
  9. Bij het zoeken naar oplossingen voor ondersteuning / scholing enz eerst intern kijken wat er mogelijk is.
  10. ? Verder dan 9 kwam ik niet... Ideeen zijn welkom!

Reacties

  1. Lastig hè, ook bij mijn werkgever wordt fors in de kosten (en personeel) gesneden waardoor wij met allerlei extra taken opgezadeld worden die we er maar 'bij' moeten doen. Toch staan er weer allerlei spiksplinternieuwe auto's van het management en hun eindejaarsbonussen zullen ook wel behouden blijven.

    Voelt erg dubbel, toch werken we met een club mensen die allemaal erg op de kleintjes let. Niet zomaar van alles aan spullen besteld, alleen als het echt nodig is en dan ook nog kijkt naar prijs-kwaliteit. Altijd meedenken of dingen, abonnementen etc. echt nodig zijn en anders stopzetten, niet meer aanschaffen etc.

    Zelf probeer ik zoveel mogelijk online en telefonisch te regelen zodat ik niet persé naar andere vestigingen hoef, wat reiskosten-besparend is (en ik nu dus niet hoef te declareren).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. - Minder trainingen, workshops e.d. bijwonen, deze zijn naar mijn ervaring over het algemeen erg duur (lees twee brutomaandlonen).
    - Niet lunchen op kosten van de baas.

    Mijn cynische zelf zegt echter dat dit niet de uitgaven zijn die het bedrijf in financieel noodweer hebben gebracht...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha nee dat is ook mijn scepsis.

      Aan de andere kant: als iedereen blijft zeggen "ja maar ik ga pas bezuinigen als..." dan gebeurt het in geen enkele laag.

      Verwijderen
  3. Ik werk vanuit huis, dus kan eigenlijk weinig bedenken… Ik let er bijvoorbeeld wel op dat ik overdag alle verwarmingen uit laat, behalve die op mijn kantoortje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Handig als je vanuit huis werkt, dan heb je met dat soort dingen ook gelijk zelf voordeel en dan is de motivatie groter.

      Ik heb wel op plekken gewerkt waar de ramen open werden gezet met de kachel aan...

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts