Fietskleding

Afgelopen week ben ik voor de tweede keer (in twee weken) op de fiets naar mijn werk gegaan. Het streven is om dit in ieder geval 1 keer per week te doen. 

Het fietsen bevalt op zich goed. Het is een roteind (16 kilometer), maar ik merk dat het goed doorwerkt op lichaam en geest. Doordat ik die 16 kilometer fiets, fiets ik ook eerder kortere afstanden. 

Het omkleden op mijn werk is geregeld (schone kleding mee en me dan met washandje op het toilet even opfrissen). Tot zover geen problemen. 

Waar ik tegen aan loop is dat ik de (gewone) kleding die ik tot nu toe gebruik niet fijn vind op de fiets. Met jas is te warm, zonder jas waait de wind dwars door mijn kleding heen en ik zweet me gek in mijn katoenen t-shirts. Die bezwete shirts kan ik op mijn werk niet uithangen, dus gaan die 's avonds nat weer aan (bah!) Nu staat er een "soft-shell" jasje te koop bij de Aldi komende week... Ademend en tegelijkertijd winddicht en waterafstotend. Klinkt als een ideale oplossing tegen overmatig zweten op de fiets.

Alleen ging ik dus onder andere fietsen om de vervoerskosten tegen te gaan.... Aan de andere kant kost het jasje 35 euro, een stuk goedkoper dan wat die jasjes elders nieuw kosten.  

Per ritje naar het werk bespaar ik ongeveer 4 euro. Ik heb nu met fietsen zo'n 10 euro bespaard. Per week komt daar met ritje naar werk + andere fietstochtjes zo'n 4-8 euro bij.


Wat vinden jullie? 
Kopen of op het gemakje eens kijken of ik bij m'n tweedehands adresjes (uiteindelijk) iets kan vinden?

Reacties

  1. ik draag al jaren een softshelljas en skibroek om te fietsen in 1 woord heerlijjk, maar er zit wel verschil in , op de consumentenbond is er een test gedaan. softshell moet wind- waterdicht zijn en tegen de kou.
    de broek heb ik bij piet kerkhof gekocht, daar zit aan de binnenkant nog een laagje fleece, heerlijk. zo heb ik ook een jas gekocht van het merk nomad, maar zag dat ze die nu ook van pietkerkhof hadden. die heeft nu 30% korting.
    wel 1 tip wassen zonder wasverzachter en niet al te vaak ik heb een speciaal wasmiddel voor waterdichte jassen.
    ik heb er ook 1 van de lidl (denk dezelfde als bij de aldi ) maar die bevalt helemaal niet de wind komt er toch nog door.
    gr jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zou wel voor de aanschaf van zoiets gaan. Onze zoon heeft het afgelopen jaar deze afstand (14 om precies te zijn) dagelijks gefietst. Was idd vaak erg bezweet.
    Goed letten op water en wind dicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een softshell voor die prijs is niet gek. Een heel prettig kledingstuk voor wandelen en fietsen. Over het algemeen ook aardig slijtvast, gaat vele jaren mee.

      Verwijderen
    2. vervolg, het invullen lukt soms niet. Als het echt gaat plenzen dan moet je een poncho over je softshell aan doen. Bijv van de Hema voor 15 euro. Een softshell is voldoende als je niet meer dan een uur fietst in lichte regen. Echt plenzen doet het gelukkig niet vaak. Druilen en miezeren wel. Een softshell laat ook altijd wel wat wind door, dat ventileert ook beter.
      Eensoftshell is ook fijn bij wandelen etc.
      Groet jannie

      Verwijderen
  3. Een poncho is bij xenos stukken goedkoper € 5. Die is prima voor over je soft shell indien nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om je voornemen vol te blijven houden heb je goede kleding nodig. Gewoon doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tweedehands! Heb zelf een softshell van het eigen merk van Perry, bevalt prima als schaatsjas en hardloopjas bij -10, maar bij temperaturen daarboven zweet ik al het vocht uit mijn lichaam. Mijn vader (zweet net zo hard als ik) heeft er 1 van Schöffel ofzo en is er helemaal blij mij! Overigens wel in de uitverkocht gekocht, want al hoewel mijn ouders geld zat (en over) hebben krijgen ze het nooit voor mekaar om iets voor het volle pond te kopen ;) Na de Kerst is het de ideale tijd om ze in de aanbieding te scoren volgens mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik zou marktplaats maar eens lekker gaan afstruinen. Er zijn zoveel mensen die impulsief een aanschaf doen en dat willen ze er weer van af. Voor jou DE kans om voor een klein bedrag een mooi goed merk jasje aan te schaffen. En zo hou je de financiele winst ook een beetje in tact, want dat is wel erg jammer hoor, dat je bijna een jaar moet fietsen om je fiets outfit eruit te hebben.
    Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank jullie wel voor alle reacties.
    Ik ga woensdag wel even kritisch kijken naar de desbetreffende jas.
    Bij twijfel wordt het een nee en zoek ik (tweedehands) nog even verder.

    Ondertussen test ik een tip van elders uit om me iets te koud te kleden op de fiets.

    Wordt vervolgd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. een goede jas zorgt ervoor dat je blijft fietsen, ook als het kouder wordt (dus je bespaart extra). En je fietst nog eens naar een verjaardag oid. Begint echt te schelen bij mij in de benzine en onderhoud.
    Goede handschoenen zijn ook helper bij het blijven-fietsen-als-het-kouder-wordt, maar die vallen meestal nog wel in de leuke-kadootjes-voor-december categorie.
    Bij sommige bedrijven mag je trouwens via een fietsenplan 82 euro per jaar accessoires (waaronder ook jassen) declareren, waardoor je het van je bruto salaris betaald. Dat weet personeelszaken je vast te vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik heb een regencape gekocht voor 7,50 bij de aldi,ik fiets ook twee keer per week naar me werk,30 km op en neer maar we hebben geen auto

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts