Wassen in de winter

Wij hingen de was altijd op zolder te drogen. Dit heeft echter wat nadelen: de zolder is niet verwarmd en daardoor duurt het drogen erg lang, ook als er een raampje open staat. Als dat raampje open staat, dan is dat vervolgens te merken in het hele huis. Er waait dan een soort van poolwind van zolder. 
Daarbij werden de plafondplaten op zolder toch enigszins vochtig. 

Alles bij elkaar besloten manlief en ik de was niet meer op zolder te hangen. Maar waar dan wel? Met twee personen hebben we 3-4 wassen per week en die moet je toch ergens kwijt. Daarbij hou je vocht als je de was elders in huis ophangt.

Op dit moment doen we een test met wassen met mooi weer, de was dan 's morgens vroeg  buiten hangen, aan het einde van de dag nog wat klammig binnen halen en dan binnenshuis nadrogen aan een rekje aan de deur of op de verwarming.

Dat werkt op zich goed, alleen moet dan het weer niet plotseling omslaan zoals vanmorgen! Twee wassen hingen er te drogen aan het tuinhek. Met de wind en de zon erop had ik goede hoop op redelijk droge was. Maar helaas! De lucht werd opeens staalgrijs, de donder rommelde en ik rende net op tijd rekje nummer twee naar binnen toen de eerste grote druppels op de grond spetten. 

De was en de rekjes liggen nu even nat op de bank te liggen. Zo maar even kijken of het een overwaaiende bui is of dat ik de was maar beter binnen kan laten drogen. 


Ik zit me hier ondertussen af te vragen hoe de rest van drogerloos Nederland zijn was droogt met dit weer...

Reacties

  1. Op een geïsoleerde zolder met grote raampartij met zon als het niet bewolkt is. Bij vochtig weer duurt het in de winter soms wat langer voordat alles droog is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe het net als jij. Gelukkig schijnt hier de zon nog steeds.
    Soms leg ik wasgoed nog even op een radiator. Afgelopen week lukte het anders niet om het spul helemaal droog te krijgen. Oktober vind ik altijd de moeilijkste maand met de was. Vaak vochtig en windstil weer.
    Misschien moeten wij ook aan de droger. Er komt weer een zoon thuiswonend, dus meer was. Een vochtig huis is niet goed als je zoals ik astma hebt.
    Als de was binnen moet drogen, gebruik ik vaak de centrifuge.

    Groetjes, veggiemo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met je eens Veggiemo, dat mensen met gevoelige longen op moeten passen met te veel vocht in huis. Was binnen drogen plus laag stoken is geen goede combinatie. Ik vond de tip van de ventilator, van een bloglezer ergens hieronder, wel de moeite waard en ga die zeker eens proberen. Maar voor die incidentele keren dat het langdurig guur weer is en de bedden verschoond moeten worden (schone bedden liggen warmer) ben ik blij dat we de droger achter de hand hebben. 't Is een A label, was heel duur in de aanschaf maar ik ga er maar van uit dat hij lang mee kan omdat we hem maar zo weinig gebruiken ;-)

      Verwijderen
  3. hmm ons(gezin met 4 kinderen waarvan 2 pubers, lukt het om de winters binnenhuis op te hangen en te drogen , wel elke dag een was 9 moet ook wel kwa hoeveelheid) maar gewoon op waslijnen en rekjes aand e deur, goed ventileren in de droogruimtes werkt echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik droog altijd op zolder in de winter, daar hebben we de CV ketel hangen, en is het dus heerlijk warm, een raampje open voor de ventilatie, wat ik smorgens ophang is savonds droog, in de zomer altijd lekker buiten drogen, dat is toch het lekkerst, Hanna.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb geen droger en heb soms heel veel was omdat ik de was ook doe van mijn dochters massage praktijk. ik hang het aan rekjes aan de deuren boven en aan lijnen op de overloop en zet dan een poosje de ventilator aan. anders duurt het te lang voordat het droog en gaat het (vooral bij t-shirtjes) stinken.
    met de ventilator is de was in beweging en best snel droog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met 2 personen die regelmatig sporten en 2 wassen per week lukt het prima om dat op 2 rekjes aan 2 deuren in de hal te hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toch gewoon op zolder. Die is bij ons ook niet verwarmd maar de cv-ketel hangt er, misschien scheelt dat. Met 2 dagen is het altijd wel droog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier droog ik het in het trappengat, van onze mooie spiltrap naar boven.Veel mensen vinden het lelijk, de was in de huiskamer,maar ik vind het een gewenning.Ik heb 2 á 3 wassen per week en die hangen altijd 1 dag en zijn dan droog de volgende ochtend, zomer en winter(ik kan moeilijk buiten drogen i.v.m meeuwen en duiven)Ook toen ik meer wassen had toen de oudste nog thuis woonde en een sportopleiding deed,lukte het prima zo.Nog nooit een droger gehad,veel kleiner en vochtiger gewoont dan nu,maar ook toen ging het prima(al kon ik toen veel buiten drogen, zodra het even kon, ging de was naar buiten.
    Het ruikt hier heerlijk,als de was net hangt en i.p.v bevochtigers aan de verwarming heb ik mijn was.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier boven op slaapkamer, hebben geen zolder, maar vide- dus erg warm boven als de houtkachel brand- warmte stijgt. Gooien eventueel een blokje hout meer in de kachel en de was is zo droog. Bij ...calamiteiten... hebben we nog de droger, maar deze wordt echt alleen met hoge uitzonderingen gebruikt. Ventileren gaat hier niet makkelijk, dat is wel jammer.
    Zomers hangt de was buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lakens drogen sneler wannneer je ze horizontaal tussen twee stoelen hangt.
    Hier vaan meerdere wassen van zeven kilo per week. In de verwarmde kastenkamer. Twee wassen per dag is het maximum. Dus zaterdag twee en zomdag nog een paar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben wel een droger maar die gebruik ik zo weinig mogelijk. Drie wasrekjes heb ik aan de balustrade boven de trap hangen. Dit is geen fraai gezicht als je de voordeur binnenstapt, maar ja... En inderdaad, hier ook iedere dag één was, binnen 24 uur is de boel goed droog. Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij drogen onder de veranda en 's nachts in de serre, gaat prima

    BeantwoordenVerwijderen
  13. bij ons hangt de was in de huiskamer, niet echt gezellig en het duurt best lang voor de was droog is nu,want nog niet echt verwarming aan, mijn dochter wast altijd heel vaak, helaas, niet echt nodig,maar ja breng ze dat maar eens aan het verstand, ook blijft het nu erg vochtig in de kamer , soms als ze erg veel haast heeft met drogen zet ze de verwarming aan,maar dat vind ik niet echt kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is de reden,dat we een droger hebben. Ik gebruik hem alleen,als de was te nat van buiten komt.Voor het laatste restje vocht. Want te nat drogen in de keuken geeft te veel vocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. 3-4 wassen per week met z'n tweeën? Dat meen je niet. Je weet toch wel dat kleding enorm slijt van ([te]veel) wassen? Wanneer er geen vlekken op zitten of het niet ruikt naar frituur of pannekoeken, dan is wassen niet iedere keer nodig. Wij zijn ook met z'n tweeën, maar beddegoed gaat elke tien dagen in de was, tussendoor wordt dekbed en kussens een keer gedraaid èn dagelijks goed gelucht. Wel elke dag een schone onderbroek, maar verder: dat kan makkelijk een tweede, derde of vierde keer aan. Jezelf wassen (ook dat hoeft niet elke dag onder de douche; is zelfs slecht voor je huid - niks mis met een washandje) is schoon genoeg. Laat je niet gek maken.
    Ik droog in de ruimte waar de wasmachine staat èn altijd een raam open. De dekbedhoes gaat over de trapleuning. In de zomer gaat alles naar buiten.
    Groet,
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kleding gaat hier 3 dagen aan, dus dat valt best mee.
      Jasjes en truien was ik dan meestal niet eens. Gewoon luchten en dan weer de kast in.
      Sommige weken zitten we wel op 2 wasjes hoor, maar toch ook regelmatig 3. Wat wassen we dan extra....

      Het kleed wat over de bank ligt gaat hier regelmatig de was in (eens in de 2-3 weken is echt niet te vaak met 3 poezen en eigen knoeierijen), de (dikke) badmat gaat ook eens in de 2-3 weken, grote dekbedhoes, soms dekbedhoezen van de logeerbedden oh ja... en manlief is nogal groot...

      1 shirt van hem staat volgens mij gelijk aan 3 shirts van mij. Nou en dan van die grote fleecetruien.... dan zit je wasmachine zo vol.

      Verwijderen
    2. ik probeer mijn dochter ook bij te brengen dat je echt niet elke dag wat schoons aan hoeft op je ondergoed en sokken na dan, zelfs niet als je rookt,maar helaas gelooft zij er niet in en gooit dus alles na een dag in de was, en wil ook alleen met een duur wasmiddel wassen, dus nu zij zelf wat geld heeft moet ze dat zelf betalen en ook zelf de was doen.

      Verwijderen
    3. Hm ik weet niet of ik dat wel met je eens ben! mijn man rookt en ik vind het echt prettiger als hij iedere dag een ander shirt aantrekt. Sterker nog als hij zijn shirt in de slaapkamer laat hangen 's avonds ipv in de wasmand doet, kan ik dat meteen ruiken in de slaapkamer. Nicotinegeur is erg doordringend hoor. En het trekt in je huid en haren dus een extra wasbeurt is dan ook niet weg.

      Verwijderen
    4. Met roken is het wat anders vind ik.

      Als ik in de rook heb gezeten gaat kleding echt niet nog een dag aan (ik rook zelf niet). Bij normaal niet-roken en niet-frituren en niet-zweten kan kleding echter wel een paar dagen aan.

      Verwijderen
  16. Wij drogen ook op zolder, naast de cv-ketel, die geeft best wat warmte af. Ik zet dan wel het kleine raampje op een kier. Niet meer dan 1 was tegelijkertijd ophangen, en zorgen dat er voldoende ruimte tussen de was is. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad merk ik dat de was die naast de cv-ketel hangt veel eerder droog is inderdaad.

      Verwijderen
  17. Ik heb een losse centrifuge die ik gebruik om extra te slingeren, nog van de tijd dat ik op de hand wastte. In de winter doe ik dat vooral met de handdoeken en zware kleding. dan is het zo droog op het wasrekje....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hm... nuttige informatie hoor al die ervaringen van jullie.

    Ik ga mijn hoofd eens in het cv-hok steken als die goed draait. Naar mijn idee wordt dat ding nauwelijks warm, maar misschien heb ik het mis.

    Verder lijkt de huiskamer voor ons ook de meest handige optie te zijn...

    Vandaag is het trouwens goed gelukt met de was. De combinatie van wind en zon zorgde ervoor dat alles bijna droog is. Er hangen nu wat dingen over de verwarming en er hangt een rekje boven.

    Voor dit moment zijn we dan weer bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Vroeger droogde ik de luierwas in de woonkamer, gewoon een rek over de deur naar de keuken toe. Er konden 20 luiers aan hangen. In de keuken was de combiketel, waardoor het lekker warm was in de keuken. Daar deed ik ook mijn dochters in bad, gewoon op het aanrecht en met een aankleedkussen op de wasmachine.
    Nu heb ik een zolder met CV. Het raam staat daar bijna altijd een beetje open, behalve met strenge vorst. Alle was is binnen een dag droog.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb een zolder waar de verwarming niet aan staat maar waar we twee grote velux dakramen hebben. Aan de bevestiging om het raam open en dicht te maken hangt onze was aan hangertjes te drogen. Wij zijn met 5 personen dus ik moet wel elke dag wassen en goed (hoog) centrifugeren, maar dan is het toch meestal binnen 1 a 2 dagen droog. Zelfs de handdoeken hang ik aan de hangers met knijpers (voor broeken). Soms, als het echt te lang geduurd heeft, heb ik wel echt pech. Dan stinkt de was en moet ik het nog eens wassen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Toch nog even een vraag aan jullie hoor...
    Als je boven de ramen op een kier laat staan, is het dan op de bovenetage niet steen en steenkoud?

    Luchten op een klein kiertje gaat nog, maar als we echt ramen open gaan zetten dan is het boven net een winderige koelcel en dat merk je ook met stoken / comfort op de benedenetage.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Als het even kan, doe ik het buiten, maar ik heb voor het eerst sinds tijden laatst ook weer heel even de droger aan gehad. Als ik het namelijk binnen ophang, gaat het zo langzaam, dat het op een gegeven moment gaat stinken. Dan kan het alsnog weer overnieuw, dus dat schiet ook niet op. Nu heb ik het dan steeds b.v. 30 minuten in de droger gedaan en dan daarna opgehangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik gebruik zo'n ouderwetse losse centrifuge als ik de was binnen hang. Wij zijn met z'n 2-en (dochter en ik) en was ook niet elke dag. En zeker nu droogt het minder goed, maar door de losse centrifuge en ik maak zeker in de winter vaak gebruik van de verwarmingen in huis om net dat ene kledingstuk droog te krijgen.
    Een droger heb ik gehad, maar doordat deze stuk was weg gedaan en niet meer vervangen.
    Nu hangt er 1 wasje binnen (vanmorgen dacht ik dat het ging regenen) en de 2de hangt lekker buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik droog het liefst buiten. Maar met dit slechte weer lukt dat vandaag vandaag niet. Daarom heb ik mijn droogmolen in een parasolvoet geplaatst, en deze staat nu in de garage. Hoop dat de was morgen droog is.
    Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb vloerverwarming en hang de was altijd 's avonds op een wasrek in de keuken. Door de opstijgende lucht vanaf de vloer 's morgens altijd droog. verder hebben we een warmte terugwinunit. Dit houdt in dat de lucht altijd geventileerd wordt. Alleen wanneer ik mezelf te weinig tijd gun en eens op tij mijn was in de kast wil hebben doe ik de was in de droger.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts