Waar stem je mee?

In de aanloop naar de verkiezingen heb ik de discussies van mensen op wie je nou moest stemmen met interesse gevolgd. Niet omdat ik nu zo politiek betrokken ben, maar omdat de beweegredenen om voor iets te kiezen me interesseren. 

Mensen besluiten vanuit verschillende beweegredenen waar zij hun stem op uitbrengen. 

Sommigen mensen stemmen op de partij die de kieswijzer aangeeft, want dat zou het beste aan moeten sluiten. 

Andere mensen kijken welke partij hen persoonlijk het meeste voordeel biedt. 

Weer anderen hebben een mening over hoe de maatschappij het beste door de crisis heen zou kunnen worden geholpen en stemmen op een partij die met het programma het beste daarbij aansluit. 

Sommige mensen stemmen op een partij omdat ze daar altijd op gestemd hebben. 

Globaal stemmen mensen volgens mij vanuit 4 perspectieven (of een combinatie daarvan)
- Vanuit gemak
- Met het hoofd
- Met het hart
- Met de portemonnee


Waar heb jij mee gestemd? 

Reacties

  1. Ik denk,dat hoofd en hart mijn keuze bepaalden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een combinatie van hart en hoofd denk ik toch ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeh... ik stem altijd met mijn verstand en mijn verstand heeft me dit jaar ingegeven de portemonnee als grote factor te zien ;)

    De gemakskiezers geven mij over het algemeen de kriebels. Dan bedoel ik de mensen: maar mijn vader en grootvader stemden ook al partij X. Of goh jij bent toch ook Katholiek? Aka jij stemt toch CDA? Kijk als jij er over hebt nagedacht en de redenatie van opa + pa zijn ook jouw standpunten of ik vind mijn religie onderdeel van mijn leven dus ook van politiek dat vind ik prima (begrijp me dus niet verkeerd ik wil niemand kwetsen of beledigen). Maar stemmen als kuddedier... nee, brrr! Ik heroverweeg bij elke verkiezing of ik nog steeds dezelfde belangen heb en welke partij het beste bij mijn belangen aan sluit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit keer toch vooral even met verstand; de partij waar in eerste instantie mijn voorkeur naar uit leek te gaan, blijkt van plan te zijn mijn hele werkgebied op de schop te nemen ... daarover hoorde ik ze te weinig maar stond wel ergens ver weg in hun programma en daardoor definitief afgehaakt en toch weer gestemd op de partij waar ik de afgelopen keren op gestemd heb (en daar komt gevoel: het voelde goed :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nooit vanuit gemak, vooral gevoel en portemonnee

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vanuit principe. Hoofd, hart en verstand dus. En deze partij komt ook nog eens het meeste voor het gezin op. Ik voel me goed bij deze partij

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met mijn hart. Ik stemde pvdd. Als ik met mijn hoofd zou hebben gestemd zou het pvda geworden zijn. maar ik besloot op t laatst toch iets te stemmen wat het meeste overeenkomt met mijn idealen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Even net zo openhartig zijn:
    Ik heb uiteindelijk met mijn hart gestemd.

    Als ik met mijn hoofd zou stemmen werd het PvdA...
    Nu ook pvdd...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts