Pagina's

dinsdag 28 augustus 2012

De CBS consumentenprijsindex

Kennelijk griffen bedragen zich in mijn geheugen sinds het bewust consuminderen, want de prijsverhoging van mijn telefoonabonnement viel me vandaag onmiddellijk op. 

Het vreemde was dat ik niet boven mijn bundel gebeld had, maar dat het basisabonnement opeens 40 cent duurder was geworden. 

Omdat ik het niet begreep eerst maar eens gekeken naar het contract. 
Daarin bleek het volgende te staan: 

"Het tarief van uw abonnement wordt jaarlijks op 1 juli verhoogd volgens de CBS Consumentenprijsindex over het voorgaande kalenderjaar. De aanpassing geldt uitsluitend als op die datum meer dan 3 maanden van uw contracttermijn verstreken zijn."

Mij zegt het niks die consumentenprijsindex. Het lijkt gewoon een slimme truuk om tijdens een abonnement toch prijsverhogingen door te kunnen voeren. 
Het is in ieder geval een goede reden om telefoonabonnementen bij telfort per 1 mei of 1 juni in te laten gaan. Als je dan steeds een jaarcontract neemt, dan loop je deze automatische verhoging jaarlijks mis. 

Helaas verloopt mijn contract in september.


Hoe gaan jullie om met dit soort stiekeme prijsverhogingen?

8 opmerkingen:

  1. Wil je een eerlijk antwoord. Niet..... Zal mijn rekeningen ook weer eens nalopen of er ergens dergelijke addertjes onder het gras zitten.

    Telefoon abbo heb ik juist opgezegd. Zit zelfs nog in dubio of ik nog een pre-paid ga nemen. Heb nu alleen mijn zakelijke telefoon en moet zeggen heb mijn eigen telefoon nog niet gemist sinds ik die eigenlijk niet meer meeneem overal heen. Als t echt moet weet ik dat ik kan bellen, maar veel dingen kunnen gewoon wachten natuurlijk tot ik thuis ben en de gewone telefoon te hand kan pakken.

    maar je CBS addertje onder het gras ga ik eens uitzoeken van het weekend....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is bij mij ook het geval. Toch sluit ik altijd voor twee jaar een abonnement af, is toch het meest voordelig (ondanks de verhoging). Ik vind het wel een "addertje" onder het gras.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat vreemd verlenging van abonnementen mag toch niet meer stilzwijgend? Welke mij is dat? Ik heb een tweejaars abo van Telfort

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een 2-jaars abonnement van telfort.
      Dat spreek je zelf af, dus dat is geen verlenging.

      Aan de stilzwijgende verlengingen is inderdaad wat gedaan.

      Verwijderen
  4. Bij elk abonnement de kleine lettertjes goed lezen. Zo zag ik dat ze bij het abo wat ik voor zoonlief afsloot, zo'n aanpassing gedaan mag worden in september. Misschien is het wel diezelfde CBS, dat weet ik niet. Gelukkig kunnen ze dat bij ons niet doen omdat dan de termijn van 3 maanden geldt. Ze verzinnen toch elke keer weer wat anders he!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. volgens mij is recent een wet van kracht geworden dat je bij elk contract max. een maand opzegtermijn hebt. Juist voor telecomcontracten gedaan,g eloof ik....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch niet als je een contract afsluit voor een jaar of 2 jaar toch?

      Mij is er in ieder geval niets van bekend (als je meer informatie hebt: graag!).

      Verwijderen
  6. Hier is het ook zo, elk jaar lijkt er iets van een eurokwartje bij te komen, alleen bij Telfort noemen ze het inflatiecorrectie. Vind het echt belachelijk, want ik sluit niet voor niets een abonnement voor een bepaalde prijs af gedurende twee jaar. Dan wil ik die prijs ook hebben. Maar het staat in de voorwaarden (heb het nagezocht), dus ik kan er weinig aan doen. Overstappen heeft geen zin, ik zit nu heel goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen