Een tevreden leven

Naar aanleiding van een blogpost ergens een poosje geleden heb ik het boek "Een tevreden leven" geleend van de bieb. Het boek is geschreven door een echtpaar wat ten tijde van de recessie in de dertiger jaren naar het het platteland trekt om daar zelfvoorzienend te leven. Wat ze 60 jaar lang hebben gedaan. Hun kennis en ervaringen hebben ze opgeschreven in dit boek.

De verwijzingen naar de maatschappij zouden overigens zo in het heden geschreven kunnen zijn. Verbluffend om te lezen dat mensen in 1932 - 1950 dezelfde dingen zien gebeuren als waar heden ten dage nog steeds discussies over zijn. Chemische toevoegingen aan eten, biologisch eten, een crisis met sombere vooruitzichten enzovoorts.

Het boek vertelt over de denkbeelden en levensvisie van het echtpaar en hoe zij grotendeels zelfvoorzienend leven. Over een aantal onderwerpen worden beschrijvingen gegeven over bijvoorbeeld hun ervaringen met het zelf storten van betonnen muren (met een buitenzijde van keien) die zo gedetailleerd zijn dat je als lezer na het lezen ervan goede handvatten hebt om zelf aan de slag te gaan.  

Gewoonlijk lees ik niet graag verhandelingen (laat staan technische bouwbeschrijvingen), maar dit boek inspireert en leest erg lekker weg. Je krijgt er gewoon zin van om betonbekistingen te gaan timmeren en zelf kachels te gaan bouwen.

Google eens op "good life center helen scott" voor wat filmpjes over dit bijzondere echtpaar en hun nalatenschap.


Op dit moment ben ik bezig in een hoofdstuk over het inmaken van groenten en fruit met daarin een paar recepten die ik jullie niet wil onthouden. Zelf dus nog niet getest, maar ga vooral je gang en laat weten of het werkt! 

De hoeveelheden zijn groot, maar dat maakt het juist leuk. Altijd goed om een recept achter de hand te hebben voor als je eens 10 kg tomaten of aardbeien over hebt. Zeker als het recepten zijn die niet heel veel werk vragen.

Vruchtensap in literpotten
volgens het boek behoud het fruit op deze manier de smaak en geur van vers fruit.: 
  • Glazen potten steriliseren.
  • Rubbers op de potten leggen.
  • 2 1/2 cm kokend water in de potten doen.
  • anderhalve kop (cup?) suiker er doorheen roeren tot deze is opgelost.
  • 1 1/2 kop (cup?) fruit toevoegen
  • Potten tot aan de rand vullen met kokend water en het deksel erop schroeven. 
Tomatensap:
Ik denk dat dit een goede pastasaus is. Voor echt sap lijkt het me wat dik.
  • Ketel van 15 liter voor 2/3 vullen met in vieren gesneden gewassen tomaten
  • Dan de fijngesneden groenten toevoegen, namelijk: 12 redelijk grote uien toevoegen, 6 struiken bleekselderij (blad en stengels) een grote bos peterselie, een handvol kruiden (marjolein, basilicum, bonenkruid, salie of tijm) en een paar pepertjes.
  • Geen water toevoegen, maar de boel aan de kook brengen en zacht laten pruttelen met het deksel op de pan tot de bleekselderij zacht is. 
  • Dan het mengsel door een grove zeef draaien. 
  • Sap vervolgens weer aan de kook brengen, wat suiker en zout toevoegen en in de potten doen. 
Bouillon:
  • Met de pulp van het tomatensap die in de zeef achterblijft kun je bouillon maken. 
  • De pulp verdelen over meerdere kleine pannen die op het vuur staan. 
  • Net genoeg water toevoegen om aanbranden te voorkomen. Onder voortdurend roeren aan de kook brengen en kort flink doorkoken. 
  • Dan  glazen potten voor de helft vullen en met een zilveren mes aanduwen om luchtbellen te voorkomen. 
  • eetlepel zout toevoegen, pot tot de rand vullen en afsluiten. 


Reacties

  1. Ik heb alleen geen ketel van 15 liter.... proest! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mij het meest verbaasde in dat boek,was hun kennis om zelfs in de winter nog verse groenten uit de moestuin te kunnen halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dat hoofdstuk ben ik nu net bezig.
      Ongelofelijk hoe die mensen dat allemaal uitgezocht hebben inderdaad. Erg inspirerend.

      Verwijderen
  3. Leuk, ik hou ook wel van dat soort boeken, heb hem gelijk online gereserveerd bij onze bieb!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt allemaal erg leuk, ik ga eens kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En ik ben het nu aan het lezen... Er staat ook in over het ruilen van goederen en diensten en dat doe ik zelf ook in mijn streek en dus superinteressant.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts