De buikriem aantrekken

We hebben dit jaar echt wel een beetje een pechjaar gehad en niet alleen qua financien jammer genoeg, maar dat is een ander verhaal...

Manlief heeft redelijk goed gedraaid met zijn eigen bedrijf, maar door noodzakelijke investeringen, een paar flinke onvoorziene reparaties aan zijn bedrijfsbus en de noodzaak om ander vervoer in te huren, is een groot deel van de winst vervlogen. Daarbij viel het zomerreces voor het bedrijf dit jaar eerder in dan gewoonlijk.

Inmiddels staat de zomer voor de deur. Een periode waarin er bedrijfsmatig weinig tot niet gebeurd. Niet fijn als je weet dat er nog net genoeg geld op de bedrijfsrekening staat voor de komende 1 1/2 maand.

Dus gisteravond met manlief besproken dat hij enerzijds kan kijken hoe hij toch nog wat geld kan verdienen (dat heeft zijn voorkeur), maar dat het waarschijnlijk verstandig is om te kijken hoe / of we samen van alleen mijn salaris rond kunnen komen. Dat zou voor hem de druk van de ketel halen en brengt ons hopelijk financieel rustig de zomer door. 

Eerlijk gezegd zie ik het als een kans om onze uitgaven nog wat verder omlaag te krijgen en manlief mee te krijgen in verder consuminderen. Daarbij is het voor manlief een mooie gelegenheid om wat klussen in huis te doen.

Als het goed is een win-win-win situatie dus.


Ik ben benieuwd! 

Hebben jullie ooit een dergelijke stap genomen? 
Wat waren grote bezuinigingspunten? 
En wat leverde het op? 

Reacties

  1. Poeh, geen makkelijke beslissing he!
    Bij ons was het toch anders, ik was al geen hoofdkostwinner toen mijn baan wegviel. Maar ik denk wel dat er meer kan dan je denkt, alleen moet je man dat natuurlijk wel willen zien. Hij zal toch wel heel erg in z'n hoofd hebben dat ie een deel van het inkomen moet inbrengen (tenminste, zo zou mijn man het denk ik wel zien).
    Het scheelt ws wel al aan reiskosten als ie niet voortdurend met z'n bus op pad moet, dat lijkt me al een fikse besparing.
    Jullie komen er vast wel uit, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, manlief heeft erg in zijn hoofd zitten dat hij geld moet verdienen. Ook al is mijn salaris best goed en ook al is het tijdelijk.

      Al geloof ik dat hij zichzelf inmiddels aan het klussen in huis heeft gezet... ;-)

      Verwijderen
  2. We moeten het over een paar maanden ook alleen redden met 1 salaris van man en hij gaat ouderschapsverlof opnemen, dus eigenlijk is het maar 80% van 1 salaris waar we het mee moeten doen.
    Omdat we al bijna 3 jaar aan het besparen zijn, lijkt dit nu te gaan lukken. Grootste bezuinigingen voor ons waren abonnementen opzeggen, geen boeken/cd's/dvd's meer kopen (nu lid van de bieb), geen dure uitjes meer. Als je slim plant kan je overal wel heen met korting (ik ruil/koop ook wel een s kortingscoupons op MP) of gewoon een keer naar het bos.
    Geen frisdrank meer kopen, sap altijd aanlengen met water en verder alleen thee, diksap en klein beetje koffie. Snacks/snoep/koek alleen in het weekend. Als het er niet is, mis je het ook niet!

    Goedkope mobiele abonnementen, door sim-only en het nog doen met je oude mobieltje of afdankertjes van anderen.
    Doorlopende reisverzekering de deur uit, grote reizen gaan we nu toch niet maken met komst van zoontje.
    Zo min mogelijk persoonlijke verzorgingsproducten/make-up kopen. Het meeste is toch troep.
    Kijken waar je nog kan besparen op water/gas/electra
    Het even doen met de kleding die je nog hebt, dus zo min mogelijk kleding kopen, alleen als het echt moet.
    En zo is het eigenlijk met alles. Alleen iets kopen als het echt moet. Zet iets wat je graag wilt op een wensenlijstje. Kijk hier elke maand even naar. Veel dingen kun je dan misschien wegsrepen. Wat overblijft kun je cadeau vragen of je kijkt of het 2e hands kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik nog vergeet, zo hebben we in de afgelopen 3 jaar wel een flinke buffer opgebouwd, waar we steeds een beetje van kunnen snoepen als we straks toch te kort blijken te komen.
      Volgens mij doe je al heel veel, dus hoop dat je nog iets aan mijn tips hebt.

      Verwijderen
    2. Hallo Sjoukje,
      Bedankt voor alle tips.
      Heel veel doen we inderdaad al, maar ik zag toch weer wat dingetjes die nog wel kunnen: die doorlopende reisverzekering kan er idd nog wel af en alleen iets kopen als het echt moet (slim van dat wensenlijstje).

      Verwijderen
  3. Wij halveerden ooit in inkomen. Ik kocht altijd royaal alles bio.Daarin werd gesnoeid. De vaste lasten bekeken en waar mogelijk geminderd. Nog meer kleding tweedehands.Het gekke is,nu we weer meer geld hebben,is de krant nooit teruggekomen en staan er alleen maar veldboeketten op tafel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Izerina,
      Hm... ja ik ben wel kritischer aan het kijken naar bio.
      Heb een winkel gevonden die grootverpakkingen verkoopt en dat scheelt euro's per kg.

      Grappig dat jullie na stijging salaris een aantal zaken hebben gelaten voor wat het was. Dat laat ook zien dat je best heel tevreden kunt zijn met minder.

      Daar streef ik ook naar!

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts