Recept tomatensoep: goedkoop, makkelijk en lekker

 Met alle stijgende prijzen is de lunch bij ons qua beleg wat soberder geworden. De biologische vleeswaren kopen we niet meer en ook een gebakken eitje of een bakje tapenade kosten meer en eten we dus minder vaak. Ook probeer ik tegenwoordig met één pak kaas (van rond de 900 gram) de week door te komen. Want ook daarvan zijn de prijzen verhoogd. 

En dus maak ik vaker soep. Zeker in het weekeinde als ik wat extra toe wil voegen aan de lunch. Het mooie van soep is, dat het gezond en lekker is, dat het warm is, dat het vult en dat je het ook als gezond tussendoortje kunt eten (een ander eetmoment waar ik sinds de gestegen prijzen mee aan het puzzelen was). 

Soms hebben we mazzel en staat er een stapel van dezelfde soeppakketten bij de europakketten van de Albert Heijn. Eerder deze week maakten we op die manier al zo'n zes - zeven liter prei - kerrie soep voor 3 euro. We aten er drie dagen van, waarvan één keer als avondmaaltijd met brood, twee keer bij de lunch en twee keer als tussendoortje (niet achter elkaar). Ik k vroor nog een paar bakken soep in ook (want ook lekkere soep raak je beu als je die te vaak eet). 

Dit weekeinde had ik een halve pan kookvocht van de aardappels over en ik besloot er een pakje gezeefde tomaten bij te gooien. En nog een pakje... en toen nog maar een pakje... Toen maar een grotere pan gepakt en de boel afgemaakt met een pakje soepballetjes uit de vriezer, een paar handen vermicelli en nog maar een scheut water en wat bouillonblokjes. De boel maakte ik vervolgens weer wat dikker met maizena.   

En zo was er opeens een grote pan tomatensoep van ik schat een liter of vijf (wij doen niet aan kleine hoeveelheden :-)). 


Voor wie het zich afvraagt: een poos geleden waren de biologische soepballetjes in de aanbieding én een aantal van die pakjes hadden ook nog eens 35% korting. Meestal laat ik dat soort dingen liggen (want duurder), maar deze keer waren de biologische soepballetjes met alleen de aanbieding per kilo goedkoper dan het biologische gehakt... Met die 35 % korting er ook nog eens bij scheelde dat een paar euro per kilo. Aangezien geen hond die dingen kennelijk wilde hebben kocht ik een pakje of 6 en vroor ze in. Ik gooi ze in de tomatensaus voor de pasta, ik werp ze in de risotto (heel handig om zo een eenpansgerecht te maken) of... ik gebruik ze zoals ze bedoeld zijn in de soep. 

Hoewel deze soep belachelijk eenvoudig is, staat hij bij de kinderen in de top drie van favoriete soepen. Volgens m'n man lijkt het erg op tomatensoep uit blik (wat hij erg lekker vind...)
Hier komt ie: 

Recept eenvoudige tomatensoep

Ingrediënten:

  • 3 pakjes gezeefde tomaten
  • 2 - 3 blokjes bouillonpoeder (of nog eentje meer naar smaak)
  • Soepballetjes (gekocht of zelf gemaakt). 
  • Een paar handjes vermicelli
  • Een beetje maizena
  • Eventueel wat suiker (de gezeefde tomaten zijn soms wat zuur)
  • Eventueel een uitje (of 2) om te fruiten voordat je de rest erbij gooit. 
  • Eventueel wat kruiden (zoals oregano, basicicum, wat thijm oid)
Werkwijze voor deze makkelijke en lekkere tomatensoep:
  • Eventueel: uitjes fruiten in wat olie
  • Dan de gezeefde tomaten en nog eens 3-6 van die pakjes gevuld met water toevoegen. 
  • De boel aan de kook brengen en het vuur zacht zetten. 
  • Bouillonblokjes erboven verpulveren. 
  • Dan de soepballetjes één voor één erin leggen, steeds op een iets andere plek zodat ze niet aan elkaar kleven. 
  • Soepballen 5 minuutjes laten garen op zacht vuur.
  • Dan de handen vermicelli erbij. 
  • Zachtjes laten koken tot de vermicelli gaar is. (minuut of 7).
  • Dan een papje maken van 2 (of 3 ) eetlepels maizena en een beetje koud water. Wat hete soep bij het papje doen en alles al roerende teruggieten bij de soep. 
  • Naar smaak kruiden en / of wat suiker toevoegen. 
Kosten pan soep:
  • 3 pakjes passata à nu 0,81. Totaal 2,43
  • 2-3 blokjes bouillonpoeder, ongeveer 0,25
  • Soepballetjes: 2,60 voor 220 gram
  • Vermicelli: ongeveer 0,40
  • Uitje / kruiden / suiker / maizena: 0,30
  • Totaal: 5,98 (zeg 6 euro) euro voor een grote pan soep. Eea nog goedkoper te maken door niet bio gehakt, of de ballen weg te laten (al horen ze er wel erg in hoor). 
  • Ik denk dat we van deze soep 6 keer kunnen eten met vier personen (niet als maaltijd, maar erbij). Dat is dus 1 euro per keer dat we soep eten, zo'n 25 cent voor een kommetje soep. 

Reacties

  1. Ik ben dol op tomatensoep, en deze soep ziet er heerlijk uit. Dankjewel voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts