Terugblikken en vooruitzien



Wat een raar jaar hebben we achter de rug. Heel de wereld staat al tien maanden op z'n
kop. Wie had dat kunnen denken bij het maken van plannen voor 2020.

Voor ons was het een taai jaar. Een jaar waarin zoon een enorme terugval had door de hulpverlening die hij kreeg. Iets wat hem vooruit had moeten helpen schoffelde hem volledig onderuit - helaas. Het is een terugval waar hij nog steeds niet van hersteld is, hoewel het gelukkig wel beter gaat dan begin dit jaar. 

Kort daarop kwam de corona en werden alle beurzen gecanceld. De standbouw stortte in. De man verloor in één week al het werk van het voorjaar. Wij waren nog even positief: in Wuhan stond de maatschappij 'slechts' vier maanden stil. Dat konden wij wel overbruggen. Hoe verder het jaar vorderde hoe meer er echter werd afgezegd. Het was een poos spannend of de standbouw ook gebruik zou mogen maken van de steunmaatregelen, maar gelukkig viel het uiteindelijk mee. Ik heb er wel van wakker van gelegen. 

We hielden afstand, gaven thuis les en zochten hulp voor zoon - wat nog niet zo makkelijk was. Vraaggestuurd werken is nog niet zo makkelijk kennelijk en de juiste kennis is ook lastig te vinden. De man werkte af en toe en we waren heel veel thuis.

En ondanks dat de corona al heel lang duurt kan ik me nog steeds af en toe verbazen over hoe het ons overvallen heeft en hoezeer het onze maatschappij tekent. Wie had ooit gedacht dat we allemaal met mondkapjes door de supermarkt heen zouden schuifelen? Wie had ooit gedacht dat er een 'lockdown' zou komen, of een vuurwerkverbod?! Of een verbod op samenkomen en een sluiting van winkels en scholen. Ooit gedacht dat thuis lesgeven een plicht zou worden in plaats van een verbod? Ik niet. Nog steeds heb ik momenten dat ik even stil sta, om me heen kijk en denk 'dit is echt heel raar'.

Maar goed....

In ieder geval wens ik jullie een goed, gelukkig, voorspoedig en gezond nieuw jaar. Hopelijk wordt het een jaar waarin de covid / corona verdwijnt. Een jaar waarin we onze lieve naasten weer gewoon kunnen knuffelen en waarin we weer gewoon samen kunnen zijn. 

Rest me nog één prangende vraag: wat ga jij doen op ouderjaarsavond? 


Reacties

  1. Ik hoop genieten van Mathijs en Youp we zijn frequente TV kijkers en verder blijven we op de bank (in dit geval stoelen) zitten dat is op dit moment het veiligste om te doen.
    En dan hopen dat we als oudere (70 en 75) snel gevaccineerd te worden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thuis blijven is nu inderdaad de meest veilige (en comfortabele) optie. Hopelijk wordt het een goede conference. Wanneer en wie er gevaccineerd gaar worden weten we hopelijk snel!

      Verwijderen
  2. Er staan hier drie kinderen met sterretjes in de tuin. Peuter kijkt voor het raam. Straks spelletjes doen met de oudste twee en misschien een film kijken. Om kwart voor 12 mogen de guppies uit bed. Dan samen danken en bidden. Om twaalf uur elkaar Nieuwjaar wensen, even vuurwerk kijken en gauw naar bed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahhh dat klinkt schattig :-) En heel gezellig. Veel plezier met de spelletjes en het samen zijn.
      Hier hoorden we net de eerste knal. Hopelijk wordt het nu weer rustig. We kijken wel of we vannacht op staan...

      Verwijderen
  3. Eigenlijk niet zoveel anders dan andere jaren (het is inmiddels 01-01-2021) maar het was hier in 's Hertogenbosch erg onrustig. Onze kat vloog van de ene kant van het huis naar de andere kant. Om 03.00 uur werd het eindelijk rustig....Nu maar hopen dat 2021 een beter jaar wordt al ben ik bang dat we voorlopig nog wel aan de maatregelen vast zitten. Rest mij jou en je gezin een fijn en gezond 2021 te wensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jullie hebben een zwaar jaar achter de rug als gezin zeg. Goed hoe jullie je er door heen hebben weten te slaan. Goede hulpverleners zijn inderdaad vaak moeilijk te vinden. Wij hebben met één van onze kinderen ook veel narigheid gehad, die tien keer erger werd door de 'hulpverlening'.

    Ik wens je een goed 2021 toe!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts