Dag één van de lockdown



De Haagse bronnen lieten me gisteren toch even schrikken. M'n hele weekschema zomaar in één klap omgegooid en dochter vanaf woensdag vijf weken thuis. 

De school liet zich niet kisten en verplaatste het coronaproof kerstdiner (inclusief frietkar) gewoon 'even' naar vanmiddag. De mail hierover kwam gisteravond binnen. Ik racete ondertussen na het instoppen van de kinderen nog even naar de biebbus die godzijdank net die avond een dorp verderop stond. We wonen immers niet allemaal in het centrum van den Haag.

Ik was kennelijk de enige die bij de lock-down geschrokken aan de bibliotheekboeken dacht, want waar ik een rij verwachte was ik de enige in de bus LOL! 

Na het regelen van m'n enige prioriteit (hoewel... pleepapier is bijna op. Nog twee rollen!) had ik ruimte om me nog even op te winden over de ad hoc maatregelen. Want hoewel ik denk dat het verstandig is dat de scholen een poosje dicht gaan (de vorige dip in de besmettingscijfers was heel toevallig na de herfstvakantie), toch vind ik een dergelijke ad hoc beslissing niet fijn. 

De kinderen zitten al maanden snotterend bij elkaar in de klas en de cijfers lopen al weken op. Moeten we nu echt percé vier dagen voor de kerstvakantie de schooldeuren sluiten? De kinderen verheugen zich echt op zo'n kerstdiner op school. En misschien is dat juist een hele goede reden om de schooldeuren al voor de kerstvakantie te sluiten, maar laat dan verdorie  één of twee weken van tevoren weten dat die kans erin zit. Laat scholen niet al die voorbereidingen doen en laat kinderen zich geen weken verheugen om het dan patsboem vlak voor het landelijk kerstdiner op school de deuren dicht te gooien. Zonder er verder ook maar een woord over te reppen (weet ik niet zeker hoor, ik hoefde Rutte even niet te horen). Met als gevolg dat al die scholen met heel veel gedoe dat kerstdiner verplaatsen naar morgen. 

En dan heb ik het nog niet eens over de vijf weken kerstvakantie zonder musea, zonder (veel) bezoek, zonder de ijsbaan (een jaarlijks uitje van ons gezin) en zonder vuurwerk. Ik had er graag een paar weken eerder voor in lockdown gegaan. 


Wat vind jij van de maatregelen? 


Reacties

  1. Ja, die drie dagen hadden er nog wel bij gekund voor de schoolkinderen, dat doet het er toch niet meer toe. De jongste heeft morgen gelijk online les om 08:45 uur. En inderdaad geen kerstviering op school, waar ze hun "kunstjes" zouden laten zien en met de klas lunchen. Echt heel sneu, hoewel mijn dochter het niet heel erg vind. Voor mijn man vind ik het wel weer erg, in de drukste weken van het jaar moeten wij dicht. Hij wil best die lockdown, want hij ziet de cijfers ook stijgen maar niet net nu. Hij is er veel meer mee bezig dan ik, ik denk het komt zoals het komt. Ik kijk bewust geen journaal, lees 1x per dag even snel onze regionaal dagblad online en de landelijke en voor de rest kan ik er toch niks aan doen dus kan ik mij er beter ook niet druk om maken. Ik moet er voor zorgen dat ik mijn eigen werk kan doen met de kinderen weer online les laten geven. Ik hoop wel dat de periode korter duurt dan de vorige keer en gelukkig zit de kerstvakantie er tussen, voor mijzelf vind ik de periode dus wel fijn. Heb het de vorige keer erg zwaar gehad, eigen werk en de oudste die de kont in de kribbe gooide want lastig dat online les krijgen en man helpen met zijn werk, ik had drie banen en dat was ook in de huishouding te zien. Dus ik ga nu genieten van deze periode en in januari zien we wel weer. En dat we niks mogen dat is wel jammer, wij deden nooit veel uitjes maar ik ging altijd wel met de kinderen op visite. Man zagen wij deze periode toch nooit veel, dus misschien is het ook wel heel waardevol dat hij er gewoon steeds is. Ook al zal het wel erg wennen worden, ik ben het niet gewend en ga graag mijn eigen gang met de kinderen.

    Sterkte en hopelijk maken jullie er toch iets moois van.

    groet Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. We doen ons best. En het zal ook wel weer lukken hoor.

      Hopelijk wordt het voor jullie ook een goede tijd, ondanks het mislopen van inkomen en het gedoe met het online les krijgen. We kunnen er niets aan doen, dus we kunnen er maar beter een speciale tijd van proberen te maken.

      Verwijderen
  2. Als ik mijn eigen huidige reactie vergelijk met hoe ik er in maart instond, merk ik dat ik enorm murw geslagen ben. Destijds maakte ik me er zo druk om en nu denk ik: ach, het is weer eens zo ver. Na 8 weken geen school in het voorjaar, 3 weken thuis vanwege de corona van mijn man in oktober en nu dus weer 5 weken thuis vanwege de lockdown begint het bijna normaal te worden. Het is teleurstelling op teleurstelling op teleurstelling voor die kinderen, dat vind ik ook erg. Maar tegelijk merk ik dat mijn zoon er veel minder heftig op reageert dan dat ik had verwacht, dus dat maakt ook dat ik het voor mezelf steeds beter kan relativeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je zoon er weinig last van heeft. Dat helpt. Wij hebben in de zomervakantie veel thuis gezeten wegens verkoudheden (zonder auto, met geen enkele mogelijkheid in de buurt om te testen).

      We gaan de kerst gewoon extra gezellig maken.

      Verwijderen
  3. elk uur dat alles doorgaat is te veel nu en al eerder,kan het gezeur over wat nu niet meer kan meer dan zat,zou zeggen ga eens op een ic (verplicht alsd het aan mij ligt) helpen,ga een kijken bij mensen die failie of/en vrienden verloren zijn.het enige wat ik steeds zie en hoor wat allemaal niet meer kan en hoe moeilijk we het hebben,tenzij je werkelijk alles kwijt ben en iemand verloren hebt zullen we het zwaar hebben,dit is geen fijne tijd en vele zullen van alles moeten regelen maar besef dan dat het niet blijvend is en dat ff geen feest ,uitjes ,op je eigen kinderen "moeten oppassen",die we verdorrie nog aan toe zelf wilde niets is vergeleken bij al het leed.
    Bovendien komt het niet onverwachts deze lock down,iedereen die een beetje oplette kon dit verwachte,en het is niet de regering die de veroorzaker is maar wij zelf omdat we gewoon alles wilde blijven doen met een metaliteit"dit overkomt mij toch niet"en de rest maakt me niet uit,hoe vervelend ook stop met klagen en besef dat je gezin "nog "gezond is en hopelijk blijfty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach... ik proef uit je reactie dat je hetzij in de zorg werkt, hetzij zelf iemand verloren hebt door de corona. Dat geeft zo'n lockdown (en het klagen over wat er niet meer mag) inderdaad een ander perpectief. Sterkte gewenst.

      Overigens heb ik geen problemen met de lockdown. Het is juist verstandig om deze te houden, om te voorkomen dat de zorg het niet meer aankan. Het zijn de ad hocbeslissingen waar ik moeite mee heb - met name wat betreft de sluiting van de scholen. Eerst moesten we allemaal ons kind snotterend naar school sturen (waar ik echt m'n vraagtekens bij heb / had) en nu is iedere dag dat de kinderen naar school gaan er eentje teveel. Voor mij staat dat los van het nut van een lockdown.

      Verwijderen
  4. Zo jammer dat we niet in november alles een maand dicht gooiden. Dan hadden we in december meer gekund. Dus nodig, maar te laat...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind ze prima, en denk dat het niet anders kon. En door ze snel te laten ingaan wilden ze waarschijnlijk voorkomen wat gistermiddag als nog gebeurde: iedereen ging als een gek winkelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook dat het verstandig is hoor Nicole, maar vooral de ad hoc beslissing om de scholen te sluiten stootte mij even tegen het zere been merk ik. Nou ja... het zal een speciale kerst worden in ieder geval. En hopelijk helpt het.

      Verwijderen
    2. Dat heb ik ook hoor Nans. Voor mzelf vind ik het allemaal niet zo erg, maar er is al die tijd gezegd dat de basisscholen open konden blijven en dan opeens wordt besloten dat alles dicht moet. En niet eens voor de kinderen die zo'n grote rol spelen in de besmetting, maar om volwassenen (VOLWASSENEN!) te dwingen thuis te werken. Waarom moeten die mensen uberhaupt gedwongen worden ipv dat ze gewoon uit zichzelf de juiste beslissing nemen? Dat vind ik persoonlijk triest. En de kinderen zijn daar de dupe van, die mogen weer een teleurstelling er bovenop stapelen dat het kerstfeest waar ze al weken naar uitkijken niet doorgaat.

      Einde van de wereld? Nee, dat niet, zeker niet vergeleken bij het leed wat sommige andere mensen nu doormaken. Maar ik ben van mening dat je leed niet met elkaar hoeft te vergelijken en dat iedereen recht heeft om verdrietig te zijn om de dingen die tegenzitten. Er is altijd wel iemand die het erger heeft.

      Verwijderen
  6. Ik bleef al veel thuis, heb in de loop van dit jaar tuintjes opgeknapt in de buurt. Gisteren begonnen aan "nieuwe" tuin. Lekker buiten werken, iemand een plezier doen door er wat moois van te maken en toch dicht bij huis blijven.
    Er hoeft niks afgezegd, boodschappen kan ik blijven doen en met kerst zit ik alleen(ik nodig niemand uit) met grote pan boerenkool. Wat ik wel extra doe/meer ga doen is kaartjes bij mensen door de bus. Mensen die alleen wonen en mensen die het wel moeilijker hebben met de lockdown. En in de straat aanbieden om voor gezinnen met kinderen, een uurtje de kinderen mee naar de speeltuin te nemen. Kunnen de ouders even bijkomen, of belangrijke boodschap zonder kinderen doen, of die zoomvergadering.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts