Tips om beter te slapen

 


Slapen is hier de laatste tijd weer een dingetje. Zoon stuiterde de laatste weken vaak tot half 10 rond en ook ik sliep soms slecht door. En dat terwijl goed slapen de basis is van een goed gebalanceerd brein. 

En dus zocht en vond ik handvatten. Niet alles hielp, maar een paar dingen werken dusdanig goed dat ik ze graag wil delen. Hieronder dus 11 tips om beter te slapen, voor kinderen én volwassenen: 

  1. Als kinderen te vroeg wakker worden: breng ze dan vroeger naar bed. Ik vond het een rare tip, maar hij werkt hier als een tierelier. Er is kennelijk een soort van natuurlijk ritme bij kinderen. Gaan ze over hun natuurlijke slaaptijd heen, dan slapen ze soms slechter in en / of ze worden eerder wakker. Kinderen voelen dit zelf niet altijd goed aan.
    Dit werkt overigens ook bij volwassenen: ga niet nog een uur voor de tv hangen als je voelt dat je eigenlijk gewoon naar bed moet gaan.
  2. Eet 's avonds walnoten. Door walnoten te eten maakt je lichaam meer melatomine aan. Wij eten tegenwoordig na het avondeten een handje walnoten. Het enige nadeel is dat ik een uurtje na de avondmaaltijd dan al echt slaap krijg. 
  3. Doe iets wat de sfeer goed maakt (een spelletje, even stoeien) en bouw daarna het tempo heel geleidelijk af tot slaapverwekkende modus. 
  4. Doe yoga gericht op een goede nachtrust. Er zijn op youtube ontzettend veel yoga oefeningen die beloven dat je er beter van gaat slapen. Wat heel fijn is. Alleen vind ik de meeste yoga-filmpjes te lang en / of te ingewikkeld. Dit filmpje van Adriene (Engelstalig) is eenvoudig, heel kort (7 minuten) en werkt hier heel goed. Hierna wil je alleen nog maar snel je bed inkruipen. 
Dan heb je natuurlijk nog de standaardtips die je overal leest:
  1. Houdt een vast slaapritme aan (dus niet opeens later of vroeger naar bed) met steeds hetzelfde avondritueel. Je lichaam stelt zich dan in op bedtijd. Wij houden ook in het weekeinde dus hetzelfde avondritueel aan. Alleen is de slaaptrainer van de kinderen 's morgens een half uurtje later wakker. In dat half uur mogen ze wel (rustig) lezen.
  2. Mijdt schermpjes voor bedtijd.
  3. Doe geen inspannende dingen vlak voor bedtijd.
  4. Zorg overdag voor voldoende beweging in de buitenlucht. 
  5. Zorg voor een rustige, opgeruimde slaapkamer waar het prettig toeven is. 
  6. Draag sokken in bed.
  7. Zorg dat het donker is (met lampjes aan maakt je lichaam minder melatomine aan). 
Ben jij een goede slaper? En zo ja: wat zijn jouw beste slaaptips? 

Reacties

  1. Ik heb de lampen in de huiskamer op een timer, elk half uur gaat er een lamp uit, tot er nog 1 lamp over is. Zo wordt het langzaam schemerig in huiskamer...en dat maakt het inslapen makkelijker. Werkt hier super. Toevallig eet ik ook walnoten savonds, wist niet dat ze melatonine/slaapverwekkend waren.Het is gewoon een goede noot voor je darmen én hersenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke tip met die lampen. Dat zou voor mij misschien nog wel een slim truukje zijn. Ik heb namelijk nogal de neiging om te lang beneden te blijven hangen...

      Dat van die walnoten wist ik dus ook niet. Ik kwam hier toevallig achter. Ze zijn goed voor meerdere dingen dus dat is mooi.

      Verwijderen
  2. Verzwaringsdekens! Je kunt peperdure bestellen op internet, of zelf een deken maken. Hier hebben ze allemaal een zelf gehaakte zware deken op hun bed. Eigenlijk hetzelfde principe als inbakeren.
    Dochter ligt graag een poosje op haar zitzak, net voor het avondeten, en gaat dan al in de relaxmodus. Kan ze gelijk daarna naar bed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja best wel. Ik ga dagelijks hardlopen en zorg dat ik 's avonds niet meer achter mijn smartphone zit.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts