Sparen voor Sinterklaas

 


Zoon vond bij de supermarkt een speelgoedfolder van Bol.com. Hij nam er twee mee naar huis en dus zijn beide kinderen al twee dagen bezig met knippen en plakken voor hun verlanglijstje van Sinterklaas.

Ik heb ze al een paar keer verteld dat Sinterklaas dit jaar een heel klein budget heeft (beiden weten dat ik Sinterklaas ben), maar dat willen ze niet horen. Inmiddels heb ik het opgegeven en kijk ik geïnteresseerd mee. 

Die blaadjes vertellen namelijk wat de basiswensen zijn. Zo heeft zoon een honderdveertigdelige kleurset opgeplakt, Een set die bij hem in no-time uit de mooie houder geschud zou zijn, met een massa verdwenen potloden en geknakte vetkrijtjes. Daarom krijgt hij gewoon een setje nieuwe viltstiften, die niet uit kunnen drogen. Dochter plakt allemaal schattige poppetjes op, dus die krijgt fijn een betaalbare variant daarvan. 

Van een vriendin kreeg ik een poosje terug verkleedkleren en een leuk spel. Ook dat gaat in de zak. En bij de Lidl waren de kleine chocoladeletters in de aanbieding (1+1 gratis). Ook die zijn al binnen en gaan in de zak.

Ondertussen ben ik op verloren momenten weer bezig om enquetes in te vullen. Je kunt er waardebonnen mee sparen, die ik dan weer in kan ruilen voor kadootjes. Gewoonlijk heb ik een budget van 30 euro per persoon. Nu koop ik daar niet alleen speelgoed van, maar ook altijd wat nuttig spul zoals sokken of een nieuwe pyjama. Dit jaar is dit budget simpelweg niet haalbaar. Het zal dus een zak worden met een goedkopere inhoud dan anders, maar al met al gaat het volgens mij wel goed komen met de vulling ervan. Gelukkig heb ik ook nog even de tijd. 

Ben jij al bezig met Sinterklaas? Wat is jouw budget gewoonlijk? Wordt het sinterklaasfeest anders nu er corona is? 

Reacties

  1. Hier al veel cadeautjes van de kringloop. Pak muffinmix van de lidl voor 25 cent, kijk echt links en rechts. Vooral voor dochter van 7.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat pak muffinmix! Ik wil inderdaad ook nog een bezoekje aan de kringloop plannen voor wat leuke kadootjes.

      Verwijderen
  2. Hier krijgen ze iets wat ze nodig hebben, iets om aan te trekken en iets om mee te spelen. Dus een schooltas, pyjama of sokken en spel, bijvoorbeeld. En in je schoen een chocomuis en een mini letter.
    Ik vrees dat opa's en oma's dit jaar ook weer een kado willen geven, dus nog meer speelgoed erbij. Dan geef ik vrolijk zelf iets kleins ipv iets groots. Ik blijf niet bezig.
    Marktplaats staat ook vol kadootjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iets wat ze nodig hebben, iets om aan te trekken en iets om mee te spelen is hier ook vaak de regel - alleen dan vaak meerdere dingen die als speelgoed / knutselspullen gelden. Dat lukt gewoonlijk goed doordat ik duurdere dingen tweedehands koop (lang leve marktplaats :-)).

      Speelgoed wat aansluit vind ik nooit erg als ze dat van familie krijgen. Dingen die in 1 dag kapot zijn vind ik altijd erg jammer. Maar ik moet zeggen dat familie dat meestal eigenlijk wel goed inschat (die geven klei, iets om mee te knutselen of kleuren, een leuk boek enzovoorts).

      Verwijderen
  3. Nog 1 cadeautje en dan ben ik klaar. Normaal vieren we het met mijn ouders en zussen met gezinnen. Maar nu helaas niet. Heb daarom zelf wat extra cadeautjes gekocht.
    Voor de zomer had ik al voor ieder kind een Tiptoi boek via marktplaats aangeschaft. Pak nieuwe stiften en glitterpennen voor de meisjes erbij en een auto voor peuterzoon. Via kringloop een educatief spel. Een letter van spek erbij van de a.ction. en dat is het.
    Nu wil m'n zus ook graag nog wat geven via de post. Dus binnenkort met de kids naar de speelgoedwinkel om Playmobil uit te zoeken (onze kids weten ook dat wij de cadeaus kopen) Daarnaast krijgen ze via het werk van manlief (zo dankbaar dat zijn werk niet te lijden heeft!) ook nog een cadeau twv €20,-.
    Dus al met al worden ze weer énorm verwend. En dat wil ik ook. Vind dat ze dat verdiend hebben in deze bizarre tijd waarin er zoveel/teveel van ze gevraagd wordt.
    Maar besef heel goed dat dit luxe is en niet voor iedereen is weggelegd.
    Dit jaar verwen ik mezelf en manlief ook. Dat doe ik anders niet.
    Ik koop alles wat mogelijk is 2e hands. Uit principe.
    Komen jullie niet in aanmerking voor de speelgoedbank?
    Hartelijke groet, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Yvonne, fijn dat je al klaar bent! Leuk dat de kinderen zo verwend worden. Hier wil ik ze ook verwennen. Buiten wandelen en buiten spelen kan er zo weinig. En met zoon die thuis zit gun ik hem ook wat nieuwe dingen om mee te spelen.

      Ik koop voor de man en mij ook altijd iets. Dingen die we toch nodig hebben, met iets leuks erbij (voor de man vorig jaar een hele mooie, tweedehands tas).

      Van de speelgoedbank heb ik nog niet gehoord. En soms overheerst hier de schroom. Want ook al trekken we iedere maand minimaal 1200 van ons spaargeld af - we hebben (nu) nog spaargeld.... Ik realiseer me ook dat er mensen zijn die het in deze crisis nog zwaarder hebben.
      Nou ja... Ik zal er maar wel eens op zoeken.

      Verwijderen
  4. Wij hebben vanaf januari elke maand 20 euro opzij gezet voor de feestdagen. We doen lootjes voor de volwassenen met een budget van 25 euro per lot, dus daar gaat 50 euro heen. Daarnaast koop ik ook voor mijn neefjes een kleinigheidje en dan voor mijn zoon had ik altijd de regel: something he wants, something he needs, something to wear and something to read.

    Mijn zus is in uren teruggezet, dus die hebben het nu ook iets minder breed, dus ik denk dat ik ook wel even met haar ga overleggen qua hoeveelheid cadeautjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee om maandelijks geld apart te zetten speciaal voor de feestdagen. Lootjes zijn altijd leuk. Doen jullie dat dit jaar ook? Attent om in ieder geval even met je zus te overleggen over de kadootjes.

      Grappig dat meerdere mensen dezelfde maatstaf hanteren voor kinderkadootjes (iets wat je wil, iets wat je nodig hebt, iets om te dragen en iets om te lezen).

      Verwijderen
    2. het was wel de bedoeling, maar ik weet niet of het doorgaat als er maar 2 mensen op visite mogen komen, want we zijn sowieso met 6 volwassenen. Ergens wel dubbel: een gezin met 4 personen mag dan wél 2 personen op visite hebben, maar aangezien wij met zijn zessen uit 3 huishoudens komen, mag het niet....

      Verwijderen
    3. Met de steeds wisselende beperkingen is het lastig ja. Hopelijk dalen de cijfers weer een heel eind en is het toegestaan en veilig om gewoon Sinterklaas met zijn allen te vieren. Hier dubben we nog of we opa en oma gaan vragen.

      Verwijderen
  5. En waar spelen jouw kinderen graag mee? Wellicht kunnen we meedenken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn kinderen zijn ontzettend makkelijk, die spelen met alles. Het is bijna niet mogelijk om een slecht kado voor hen te kopen (mits het een stevig kado is ;-)).

      Ik ga dus eens goed nadenken over wat ze nodig hebben en wat ze willen hebben. misschien ga ik hier nog om raad vragen :-)

      Verwijderen
  6. Ik geef nu de kinderen tieners zijn, 1 groot cadeau van 40 euro en een letter. Met Kerst krijgen ze wat meer cadeaus. Ik hou rond de 150 per kind aan.
    Speelgoed doen ze hier niet meer aan behalve dan spelen met de Wii of Xbox.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Één groot kado is soms fijner dan meerdere kleintjes, zeker bij tieners. Fijn om er een groot budget voor te hebben. Maar kinderen worden natuurlijk ook duurder met de jaren. Daar zijn we gelukkig nog niet :-)

      Verwijderen
  7. Ik ben alleen, sinterklaas vieren zit er nu niet in want ik blijf thuis,in mijn bubbel.
    Maar ik doe niet niks, ik heb een internetbekende die ik ga verwennen. Met wat lekkers, wat om te lezen, iets voor het huisdier en een spelletje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief dat je iemand op afstand verrast. Dat maakt de wereld weer een stukje mooier. Verder sterkte gewenst. Als je alleen bent hebben de maatregelen en die vervelende corona ook weer zo z'n uitdagingen.

      Verwijderen
  8. Hier nog geen kleinkinderen dus aan Sinterklaas doen we niet.
    Voor mij zou de stelregel zijn:
    Something They Want,
    Something They Need,
    Something To Wear,
    Something To Read.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een goede gouden regel volgens mij. Mogelijk komen we daar ook op uit.

      Verwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sint is dit jaar alleen praktische cadeautjes. Ze spelen nergens mee en zijn inmiddels 11 en 8. Ze krijgen een pyjama, warme sokken, de ene een klok van a.jax en een koptelefoon en de ander een dekbedovertrek en een snoer met ledlampjes. Nog wat chocolade en een gezichtsmakser en dan vind ik het prima. Met kerst pakken we iets meer uit. In de zin van 1/2 groter cadeaus.

    Je situatie waar je in zit is ronduit kl*te. Zelf weer aan het werk gaan en je man een stapje terug is denk ook geen optie anders had je denk dat allang gedaan. Ik wil met alle liefde een cadeautje voor je kids opsturen. Ik weet niet of je mijn mail ziet, anders mag je mij gerust mailen. <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke kadootjes. Kinderen van die leeftijd vinden dat soort dingen altijd erg leuk. En ja onze situatie is vervelend. Al denk ik dat er mensen zijn die nog naarder zitten. Wij hebben tenminste (nu nog) spaargeld. Daar kunnen we niet oneindig mee doen, maar voorlopig worden de rekeningen nog betaald.

      Ik kan inderdaad niet werken, omdat onze zoon veel zorg vraagt (24/7) en mij dat beter af gaat. De man is ondertussen druk bezig om zijn bedrijf om te schakelen naar iets anders. We komen er wel. Denken we / hopen we.

      Dank je wel dat je een kadootje op wilt sturen, maar we gaan het redden. Met de enquetes verdien ik steeds kleine beetjes in kadobonnen en ik ben een zeer goed verzamelaar van kleine dingetjes.

      Ik blog vooral ook hierover omdat er zoveel gezinnen zijn zoals wij. Zoveel mensen die door de corona hun bedrijf om zeep zien gaan.

      Verwijderen
    2. Je bent een kanjer! Jullie komen er wel.

      Verwijderen
    3. Daar gaan we gewoon van uit.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts