Kinderen helpen rustig te worden: Bruce Perry

 


Zoon zijn hoofd draait soms overuren. Gelukkig heb ik inmiddels een berg truukjes om ervoor te zorgen dat het voor ons allemaal hanteerbaar blijft. Truukjes die ik graag deel. Ze werken namelijk bij de meeste kinderen. 

Veel handvatten rondom opvoeding en knelpunten met kinderen zijn gebaseerd op cognitie. Er wordt gepraat, uitgelegd en / of streng 'nee' gezegd. Dit werkt echter lang niet altijd. Zeker niet als een kind op dat moment helemaal over zijn of haar toeren is. Als een kind erg uit balans is, dan helpt praten namelijk niet. De onrust zit op een ander level. Of beter gezegd: in een ander deel van de hersenen. 

Onze hersenen zijn namelijk opgebouwd uit drie verschillende 'denk'gedeeltes: 

  1. De herstenstam: het autonome zenuwstelsel. Als je in dit deel van de hersenen zit wordt het vechten, vluchten of bevriezen. 
  2. Het lymbische systeem: hier worden emoties toegekend en wordt de omgeving gescand op gevaar. 
  3. De neocortex: hier zit het redeneren en logisch denken. 
Als alles goed gaat, dan denk je het merendeel van de tijd vanuit je neocortex. Het hele onderwijs is hierop gebouwd. Wat zeg ik... de hele maatschappij is hierop ingericht. :-)

Kinderen, maar ook volwassenen zakken nog wel eens even terug naar het limbische systeem en (als het helemaal mis is) soms ook naar de hersenstam (waar een mens terugvalt op vechten, vluchten of bevriezen). Praten is dan niet iets wat helpt, omdat het cognitieve gedeelte uitgeschakeld wordt als iemand terugzakt naar lagere delen van de hersens. En met woorden probeer je iemand aan te spreken in het cognitieve gedeelte. Niet handig als dat deel even uit staat. 

Bruce Perry (een toonaangevende psychiater op het gebied van vroegkinderlijk trauma) ontwikkelde een theorie dat ritme in combinatie met wat andere factoren (de 6 r's) kinderen (en volwassenen) helpt om sneller weer terug te schakelen naar bovenliggende hersengedeelten. De activiteit moet Relationeel (veilig), Relevant (kloppend met leeftijd en persoon), Repetetief, Resultaatgevend (plezierig), Ritmisch en Respectvol zijn. 

Dit klinkt heel ingewikkeld, maar het betekent dat je op moeilijke momenten beter gezellig met je kind een eindje kunt gaan wandelen, dan dat je gaat mopperen. Klapspelletjes, samen zingen, trampoline springen (wij gooien  een knuffelbeest over tijdens het springen), drummen (op de tafel - ritmes voordoen en na laten spelen), skippyballen enzovoorts zijn allemaal fijne opties om een kind weer in zijn denkbrein te laten komen en de verbinding met elkaar weer op de rails te zetten. En áls een kind dan weer in zijn denkbrein zit, dan kun je vervolgens alsnog zeggen wat je te zeggen had. Als het dan nog nodig is. 

Zo blijkt hier de beste remedie tegen naschools geruzie tussen de kinderen 5 minuten trampolinespringen te zijn. Doe er een spelletje overgooien bij en de stemming slaat gelijk om. 

Eigenlijk is het ontzettend jammer om te zien hoe al die spelletjes die heel goed zijn voor het kinderbrein (touwtje springen, balspelletjes, steltlopen, klapspelletjes) zijn vervangen voor gehang achter een schermpje - wat een kinderbrein eerder zal overprikkelen dan dat het wat biedt. 


Reacties

  1. Heerlijk dat dit nou eens probleem is dat eigenlijk vrij eenvoudig is op te lossen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, inderdaad: bij ons staan tv en schermpjes weinig aan. Wel is het jammer dat relatief veel kinderen weinig buiten komen.

      Verwijderen
  2. Het is een heel goede, toepasbare theorie. Hier thuis heet dat ontprikkelen, waarvoor we inderdaad óf prikkels eruit bewegen, of sensorisch aan de slag gaan. Voor dochter is het lastig, omdat ze dan vaak juist te moe is om te bewegen. Dan mag ze in bad, of ze gaat liggen en ik wrijf of kriebel op haar rug.
    Eigenlijk moeten we nog een soort nestschommel, maar daar hebben we de ruimte niet voor.
    Knap hoe je daar zo actief mee bezig bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (Op schoot) in de schommelstoel of ander schommelend iets werkt ook. Het mooie van deze aanpak is dat je 'm ook preventief kunt doen (dus ter voorkoming van overprikkeling / uit balans raken). Iedere dag 6 van die contact - beweeg momentjes verspreid over de dag geven meer balans.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts