Wat eet je als het zo warm is?

Met dit warme weer moest ik even puzzelen hoe we het gingen doen met het avondeten. Het barbequen is hier nooit aangeslagen en hete pannen op een warme kookplaat als het binnen al 25.5 graden is.... Nee.

Dus kookte ik gisterochtend voor dag en dauw een grote pan met rijst, om de rest later in te kunnen vullen. 

Gisteravond aten we sushisalade volgens dit recept, waarbij ik de zalm verving door een blikje gegrilde makreel en de avocado's  door een aantal radijsjes uit eigen tuin. De rest had ik toevallig zowaar in huis! De wasabimayonaise in het gerecht kun je heel eenvoudig zelf maken (als je wasabipasta hebt dan...). Wij kregen van het voedselpakket toevallig twee tubes wasabi. Zo bij het eten vond ik deze mierikswortelpasta niet lekker, maar door de mayonaise...... Wauw! En dan heb je dus kennelijk wasabimayonaise. Ik eet sindsdien dus enkel nog mayonaise met wasabi er doorheen zo lekker vind ik het. 

Voor de andere warme dagen halen we de bakplaat (soort gourmetstel, maar dan zonder de pannetjes) van stal. Dit is namelijk een ideaal ding voor makkelijke maaltijden buiten. Je kunt er namelijk van alles op bakken. 

Bijvoorbeeld:

  • Pannenkoekjes (gewone pannenkoeken en glutenvrije pannenkoeken).
  • Groenten (plakken courgette of aubergine, reepjes paprika, champigons, ui, repen wortel die je 's morgens kort voorkookt).
  • Vlees / vis / burgers / ei
  • Aardappelschijfjes (schil aardappels, snij ze in schijven van 7-8 mm dik, kook ze 9-10 minuten, laat ze afkoelen en bak ze af op de bakplaat). 
Het concept is heel simpel: je vet de bakplaat in en zet hem aan. Dan leg je de plaat vol met wat je wil eten (bij ons wordt dat vanavond: rijst met plakken courgette, ui, repen paprika en vegaburgers of gehakt). Iedereen krijgt een bord rijst (of wat anders natuurlijk...). Groenten en burger schep je zo van de plaat op je bord. Waarschijnlijk maak ik er zo metteen (nu is het nog koel) nog even een zoetzure tomatensaus bij (uitje bakken, tomatensaus erbij met een beetje azijn, wat suiker en wat knoflookpoeder. Boel goed doorwarmen en klaar). 

Wat eet jij met dit warme weer? 


Reacties

  1. Eigenlijk niet veel anders dan anders. Alleen ovengerechten sla ik over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ovengerechten moet je nu inderdaad niet willen maken :-)

      Verwijderen
  2. Koude schotel vroeg gemaakt en soep voor de volgende dag......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soep is ook altijd fijn om te hebben als je niet lang achter het fornuis wilt staan.

      Verwijderen
  3. Ik heb woensdag vooruit gekookt en kon er t/m vandaag mee doen. Ik maakte: zuurkoolschotel, kookte extra aardappels om vandaag op te bakken. Lekker met sla. Verder groentequiche, grote pan courgettesoep en we aten een keer friet. Helaas zal ik morgen weer aan het koken moeten. En het is al zo warm binnen... 27,5° Ik moet nog even bedenken wat ik nu vast vooruit kan maken. Zal blij zijn als de temperaturen zakken!
    Groet, Yvonne D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 27.5 graden binnen is wel heel warm inderdaad! Misschien lukt het om 's morgens vroeg (of 's avonds laat) te koken?

      Voor achten is het hier nog het beste te doen met alle ramen en deuren open... Ook wij hopen op een iets lagere temperatuur. Deze extreme themperaturen bepalen je dag zo.

      Verwijderen
  4. Als je kijk wat er in tropische landen gegeten word dan zie je veel pittige gerechten, dat zal niet voor niets zijn denk ik dan. Dus eet ik hier gewoon regelmatig een lekkere curry. Wel heb ik de mazzel dat mijn vriend voor mij een grote voorraad currys maakte voor in de vriezer. Dus een kwestie van opwarmen , wat rijst erbij koken en ernaast een lekkere salade en een bakje yoghurt .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel heel lief! Wat fijn om allemaal curry's in de vriezer te hebben!

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts