Kom je (ook) zo makkelijk aan het Corona virus?


De kinderen en ikzelf waren weer ziek. Dat was de derde keer in anderhalve maand.

Waar ik de vorige keren precies wist waar de verkoudheid vandaan kwam (via dochter van school) tastte ik nu volledig in het duister. We hebben namelijk nauwelijks iemand gezien. Nu ben ik niet zo bang dat we de Corona hebben, maar als ik kijk naar het gemak waarmee we dit virus hebben opgepakt, dan maak ik me toch een beetje zorgen over de opleving van het Coronavirus. 

Je kunt namelijk niet vanuit het niets verkouden worden, daar is een virus voor nodig, kennelijk. 

Waar pikten we dit virus dan op? 
  1. Op een kleine familiebijeenkomst (vijf koppels, onszelf meegerekend), buiten en zoveel mogelijk op afstand van elkaar. (De kans is klein, daar dit twee weken voor het ziek worden plaatsvond). Niemand was op dat moment ziek en niemand is naderhand ziek geworden (behalve wij dan). 
  2. Zoon heeft (buiten) gestoeid met een ander jongetje (zou kunnen...).
  3. We zijn naar een museum geweest. Hier zijn we binnen een ander gezin gepasseerd en de kinderen hebben aan alle doe-dingen gezeten met hun handen... Dit was vier dagen voordat we ziek werden.
  4. De man werkt, waar hij een klein aantal collega's op afstand ziet. De buitendeuren staan de hele dag open, dus er waait een constant briesje in het gebouw :-)
  5. De man heeft twee keer een paar boodschappen gehaald in de veertien dagen voordat we ziek werden. 

Omdat zoon eerst ziek werd en dochter en ik kort daarna denk ik dat het virus via zoon of via de kinderen en mij het gezin binnen zijn gekomen. Optie vier en vijf vallen dan af. 

Qua incubatietijd en risico vermoed ik dat het museum de boosdoener was. Als dit inderdaad zo is, dan gaat zo'n besmetting wel echt heel gemakkelijk... Er was namelijk geen mensenmassa en we zijn maar kort binnen geweest, waarbij er maar één ander gezin in dezelfde ruimte was als ons. Het merendeel van het museum speelde zich namelijk buiten af. 

Als een besmetting met het Coronavirus ook zo gemakkelijk gaat, dan staat ons nog heel wat te wachten dit najaar (of deze zomer al..). 








Reacties

  1. Laten jullie je nog testen op Covid-19?
    Beterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien stom, maar het werd zo'n ingewikkelde puzzel met de teststraat op 18 km afstand, geen auto overdag, 2 zieke kinderen die dan mee zouden moeten(waarvan eentje mega veel stress krijgt van alles wat afwijkt) dat ik het erbij gelaten heb. Je kunt ook niet even met de bus of zo....

      We hebben onszelf in quarantaine gezet.

      Het is voor een volgende keer wel handig om nu alvast te kijken hoe we dit knelpunt kunnen tackelen.

      Verwijderen
  2. Vervelend. Kinderen zijn toch overbrengers en dragers van het virus komt uit steeds meer onderzoeken. En het is via de lucht overdraagbaar, toch wel. Ik volg de Duitse informatie omdat ik RIVM steeds dommer vindt reageren(én onze regering op vakantie is). Via Duitse info ben ik beter op de hoogte.
    Overigens kan je ook via GGD vragen om thuistesten bij ziekte en handicap. Voor je zoon en jullie gezin lijkt me dat handiger. Zoek die route vast uit, want vaak wordt daar moeilijk over gedaan, of je wordt een dag of twee heen en weer gestuurd tussen huisarts en GGD. Daar heb je geen puf voor als het snel moet.
    Beterschap, en hopelijk valt het mee qua Covid-19.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kan ook nog via het luchtsysteem van het museum zijn. Hier is iedereen van de sociale werkplaats in quarantaine na 11 besmettingen op 120 man. Bleek aan het ventilatiesysteem te liggen, dat vieze lucht blijft rondpompen.

    Sterkte met alweer quarantaine...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Het wordt wel saai steeds dat thuis zijn...

      Ach wat sneu dat juist in de sociale werkplaats zo een aantal mensen besmet zijn. Hopelijk komen er niet meer besmettingen bij en worden mensen er niet erg ziek van.

      En het zou best kunnen inderdaad. De deuren stonden dan wel open, maar er draaien in dat soort panden ook altijd luchtverversingssystemen.

      Ik hoef ook weer even niet naar een museum... jammer, want ik dacht een veilige optie te hebben met een natuurmuseum (bijna alles buiten en vrij rustig / met veel ruimte).

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts