Draag jij een mondkapje?


Omdat de supermarkt nog wel eens andere dingen bezorgd dan ik bestel wilde ik er deze keer toch maar weer eens zelf heen. In Zeeland is het op het moment echter bizar druk. Zoveel mensen als we nu op het eiland hebben waren er volgens mij nog nooit. Je komt echt overal toeristen tegen. Zelfs de lokale strandjes zitten vol met Belgen, Duitsers en Nederlanders uit alle hoeken van het land. 

Maar goed: druk dus. En ik wilde naar de supermarkt zonder Corona op te doen van een bubbel Belgen (hoewel de meesten naar hun eigen land terug zijn gevlucht nu ze in quarantaine moeten als ze naar Zeeland zijn geweest), hoestende Duitsers of andere mensen. Zeker als je bedenkt dat men het niet eens is over de overbrenging van corona via aerosolen. 

En dus naaide ik zelf een mondkapje volgens dit Hongkongs patroon. De man die deze mondkapjes ontwierp stelt dat ze met een vulling van drie lagen keukenpapier een relatief hoge bescherming bieden.

Of het zo precies klopt dat weet ik niet, maar het lijkt me logisch dat een mondkapje in ieder geval enigszins werkt en ik vond het prettig om iets van bescherming bij te hebben nu het hier zo druk is met mensen van buiten de regio. Zeker omdat ik laatst een verkoudheid opliep zonder echt risico te hebben gelopen. Voor wie dit soort dingen graag zelf onderzoekt: het artikel wat verschillende soorten mondkapjes vergelijkt op effectiviteit kon ik niet meer vinden, helaas. Wel vond ik dit artikel wat de vraagstukken rondom mondkapjes bespreekt, met verwijzingen naar onderzoeken

Ik voelde me wel een beetje lopen met zo'n ding, maar was toch blij dat ik hem bij had. Door het warme weer was het om 8.30 uur al flink druk in de supermarkt. Ik was overigens niet de enige met een mondkapje.

Draag jij een mondkapje?
En zo ja: waar draag je dat? 


Reacties

  1. Nog niet, maar we moeten helaas boodschappen doen bij Ikea en daar gaan we wel een mondkapje dragen. Overigens is een Nederlandse viroloog uit de VS die zegt dat uit 40 onderzoeken gebleken is dat mondkapje weldegelijk helpen. Geen 100%, maar dat is logisch. Ik denk dat een mondkapje 😷 met drie lagen het beste is. Uiteraard moet je die niet al te lang op hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een uurtje vond ik lang zat met zo'n ding. Bij voorkeur vermijd ik situaties die ik riskant acht.

      Ik las inderdaad ook al dat meerdere onderzoeken laten zien dat mondkapjes wel degelijk helpen (met een aantal mitsen en maren).

      Verwijderen
  2. Nee, wij dragen geen mondkapjes. Ze zijn voor gezonde mensen zeer ongezond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je zo'n kapje niet te lang op moet hebben en geef bepaald de voorkeur aan het vermijden van situaties die ik riskant acht qua corona.

      Ik denk dat ik van eens in de twee weken een uurtje zo'n ding op te zetten niets ga overhouden.

      Verwijderen
  3. Nee, geen mondkapje, veel te benauwd dus ontzettend ongezond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. p.s. Ik heb chronische luchtwegklachten vandaar die ontzettende benauwdheid met een mondkapje op.

      Verwijderen
    2. Qua lucht krijgen zijn die mondkapjes niet fijn nee. mocht ik onbewust besmet zijn, dan houd ik dat virus in de winkel graag bij mezelf, voor mensen die zo'n ding niet kunnen dragen.

      Verwijderen
  4. Ja ik draag een mondkapje, in de winkel. Verder kom ik niet in groepen, of in OV.
    Ik draag een mondkapje om andere mensen niet ziek te maken mocht ik besmet zijn maar nog geen klachten hebben, of zoals ik er een slogan op zag staan "ik draag dit voor jou" dus ook voor anoniem hierboven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ook inderdaad: wij zijn erg voorzichtig met onszelf, maar ook met de ander.

      Verwijderen
  5. Ik draag buitenshuis ergens binnen - dus op mijn werk, in de winkel, etc- een stoffen mondkapje. Het is verplicht op mijn werk (een universiteit) en in openbare gelegenheden (supermarkt, winkel, etc) om je mond en neus te bedekken. Als je buiten bent, mag je het zelf weten en daar dragen we niets mits we afstand kunnen houden (in het park bijv).
    Het is niet ideaal 10u per dag met een mondkapje door te brengen, maar het went. Daarnaast ziekenhuispersoneel heeft nog veel langer en heftigere bescherming op als zij met covid-patiënten werken, zij hebben het veel zwaarder dus!! Ik vind het een kleine moeite.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel dingen wennen inderdaad. En in vergelijking met sommige andere plekken / beroepen hebben we echt niet te klagen.

      Waar woon je dat mondkapjes binnen verplicht zijn?

      Verwijderen
  6. Toen we met het gezin naar Oberhausen gingen droeg ik er eentje, maar verder eigenlijk niet. Als ik met het ov zou gaan, dan daar natuurlijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou Nans, ik vind dat je wel erg neerbuigend schrijft over die Belgen die jullie lokale strandjes kwamen bezetten, ik ben zo'n Belg.... En nee niet zo eentje die komt met een bubbel van 15 (inmiddels is een Belg zijn bubbel teruggeschroeft naar 5) om amok te maken in jullie horeca. Een gemanierde Belg( zo zijn er ook ;-) ) als gezin met man,vrouw en 2 kinderen. Toen wij bij jullie in Zeeland op vakantie waren, hebben wij zelf onze ogen uitgekeken... en zelfs tegen elkaar gezegd: " wow, als we hier geen corona oplopen, dan krijgen we het nergens meer". België is vele malen strenger met de maatregelen dan bij jullie in Nederland. Zo deden wij uit eigen beweging overal ons mondkapje op , als we een winkel binnen gingen, ook toen we een plasje deden in een horecazaak, deden wij respectvol ons mondkapje op. Terwijl jullie Nederlanders zonder schroom in en uit de winkel zonder mondkapjes rondliepen, de meisjes die bedienden aan tafel zonder mondkapje werken?(bij ons is dit verplicht). En bij deze wil ik jou er ook meteen de cijfers bijgeven, want ik lees hierboven dat je niet weet wat een mondkapje voor je doet, hier komt ie.... een mondkapje beschermt jezelf voor 65%, afstand houden (ook weinig van gemerkt, tijdens een wandeling op jullie dijken....) beschermd je voor 100%. Ik ben niet pro-mondkapje, maar bij ons zien we het ook als een teken van respect t.o.v elkaar, en dat hebben wij ook gedaan tijdens onze vakantie in zeeland( die al van voor de corona geboekt en betaald was nota bene)! Dus lieve Nans alvorens nog eens neerbuigend en veroordelend over die Belgen te schrijven.... scheer niet elke Belg over dezelfde kam aub...dat doen wij ook niet over Nederlanders vb. de Amsterdammers die ook onze kust onveilig kwamen maken na de examens..... en wees blij en dankbaar dat we jullie toeristische sector en winkels "steunen" ipv veroordelend over ons te praten. Mvg.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts