De eerste schoolweek


De eerste schoolweek is achter de rug. En dat is fijn! We zijn eigenlijk best soepel opgestart. We hebben een paar fijne routines die ik jullie niet wil onthouden. 

Ik vrees dat het vooral handige tips zijn voor mensen die geen ochtendmens zijn, maar goed... die hebben waarschijnlijk de meeste moeite met het starten van school ;-)

  1. Een soepele start in de ochtend begint in de avond. Zorg ervoor dat woonkamer en vooral de keuken aan kant zijn. Maak de ontbijttafel leeg. 
  2. Kijk op de kalender en zonodig op het weerbericht wat de morgen gaat brengen. Anticipeer daarop.
  3. Doe zoveel mogelijk de avond van tevoren. Dus: douchen, kleding klaarleggen, ontbijt klaarzetten, tussendoortje en lunch pakken, schooltassen klaarhangen, gymkleding (laten) zoeken enzovoorts. Doe het 's avonds als je 's morgens weinig tijd hebt of als jij of je huisgenoten 's morgens niet snel zijn. 
  4. Maak de (school)lunch voor een hele week in één keer klaar. Op zaterdag smeer ik voor dochter de lunch voor een hele week vooruit. Alles gaat netjes in vijf broodtrommels die de vriezer in gaan. Er wordt me regelmatig gevraagd of dat wel lekker is. Mijn ervaring is dat kaas, vleeswaren en appelstroop prima smaken als het ingevroren is geweest. Pindakaas vind ik persoonlijk niet zo lekker uit de vriezer, maar dochter maakt het niet uit. Wat ik wel weet is dat het 's morgens veel gedoe scheelt en dat ik 's morgens  nooit een probleem heb 'omdat er geen brood meer is voor de lunch'.
  5. Laat de kinderen zoveel mogelijk zelfstandig doen. Het maakt natuurlijk uit hoe oud een kind is, maar kinderen kunnen al snel zelf dingen doen. Laat hen zichzelf aankleden, tassen pakken enzovoorts. Deel de verantwoordelijkheid al vroeg. 
  6. Geef de kinderen ook taken. Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar hier ben ik degene die het hardst moet lopen in de ochtend. De kinderen hebben vaak nog wel wat tijd om te spelen of om druk te doen. Fijn dat zij zoveel energie hebben 's morgens. Maak er gebruik van! Hier veegt dochter iedere ochtend de trap en zoon wast de ontbijtboel af. Soms doet zoon het haar van dochter ook nog. En iedereen neemt natuurlijk zijn eigen spullen mee naar de keuken na het ontbijt. 
  7. Ga op tijd weg. Als je altijd te laat komt, verander dan iets in je routine. Sta je wel voldoende vroeg op? Ben je wel snel genoeg 's morgens (ik heb dus de neiging om te gaan lopen teuten als ik geen strakke routine heb), of is de reistijd die je aanhoud simpelweg niet reëel. Pas het aan. 
  8. Zorg dat het fijn thuiskomen is. Ik ben thuis, maar doe net alsof ik na het het ritje naar school de eerste uren niet meer terugkom. Oftewel: laat je keuken en woonkamer netjes achter, laat de kinderen na het opstaan hun bed opmaken en hun kamer opruimen (hier altijd maar een paar dingetjes, want we houden het dus bij), zet een was aan en vertrek. Je komt dan thuis in een opgeruimd huis. Dat is ook fijn. 

Reacties

  1. Goede tips. In een keer lunch maken, heb ik ook tijden gedaan voor onze kinderen.
    Inmiddels gaat nog een kind naar school. Ze koopt meestal een broodje op school, bij de Dirk of eet wat van een vriendin. Ze zit in de examenklas van een culinair VMBO dus ik maak me geen zorgen. Ze maakt overigens ook wel eens boterhammen klaar.
    De beste tip voor mezelf was een kwartiertje eerder op te staan dan nodig. Dat gaf me de tijd om even rustig wakker te worden, een kopje koffie te drinken en het nieuws even te scannen.
    Inmiddels is het niet meer echt nodig, maar ik doe dat nog altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je toevoeging. Eerder beneden zijn dan de rest is ook fijn inderdaad. Hier is het een streven. Soms lukt het ('s zomers als het warm is), maar vaak niet. Ik ben gewoon echt een avondmens. Wel zet ik de wekker 5 minuten voor de tijd dat de kinderen uit bed mogen. Dan kan ik even bij mijn positieven komen voor de invasie... ;-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts