Ben jij klaar voor school?


Hier begint de school aanstaande maandag weer. Dat betekent dat we weer vast zitten aan een strakker en drukker dagschema. 'Naar school' betekent ook dat er andere dingen nodig zijn.

Zo controleerde ik alvast de drinkbekers op lekken en liep ik de fietsen na op nodig onderhoud en reparaties. Ook de gymkleding liep ik nog even na. Deze is in principe compleet, alleen het zwempak wordt wat vaal (dat krijg je als je  zeven tot veertien keer per week zwemt :-)). Zwemles loopt gewoonlijk vanuit school, maar ik weet even niet hoe dit nu tijdens het Corona gedoe is. 

Los van de jaarlijks terugkerende praktische zaken zit ik eigenlijk ook nog met een paar vragen aan school rondom de Corona. Zoals bijvoorbeeld de vraag hoe ze het met de ventilatie gaan doen en of ze het aan gaan geven als veel kinderen verkouden zijn. Kinderen tot zeven jaar mogen immers snotterend naar school. Ik vind het belangrijk dat dochter naar school gaat, maar op doorgegeven verkoudheden (of Corona...) zit ik niet zo te wachten. 

De cijfers zijn hier nog niet heel hoog, maar het is ook nog geen herfst. Met de man hebben we alvast een soort plan voor als dochter verkouden wordt door school. Hij zal zich dan na het werk zoveel mogelijk terugtrekken op zolder. Er ligt al een matras. We kunnen het risico niet lopen om werkdagen te missen of (nog erger) met twee ouders tegelijk flink ziek te worden van de Corona. Want wie vangt de kinderen op als ouders ziek zijn? Ook als je 'gewoon' flink ziek thuis bent is dat lastig met kinderen, maar nu met de corona zijn de mogelijkheden nog wat verder beperkt.

Over het vraagstuk 'bij andere kinderen thuis binnen spelen' moeten we ons nog buigen. Er wordt alweer een poosje veel met andere kinderen gespeeld, maar dat is tot nu toe altijd buiten. 

Hoe bereid jij je voor op de start van het nieuwe schooljaar? 


Reacties

  1. Ik ben klaar voor (mijn werk) op school maar heb nog geen idee hoe het gaat lopen. Het type onderwijs waar ik werk is nog tot de kerstvakantie gebonden aan allerlei restricties: studenten liever niet in de spits, zo min mogelijk op school, thuiswerken, online lessen verzorgen etc etc. Iets waarop je je toch nog niet heel makkelijk kan voorbereiden. Ik zal er tzt nog eens een blog aan wijden denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt me best lastig om als docent / werknemer op school de hele boel om te moeten gooien naar iets compleet nieuws.

      En eigenlijk is het dus zowel vanuit de werknemers op school, als de leerlingen als de ouders onbekend terrein. Je kunt je eigen stukje zo goed mogelijk voorbereiden, maar dan nog weet je niet hoe alles gaat lopen (ook omdat je niet weet wat de Corona gaat doen).

      Ik ben benieuwd naar je blog hierover!

      Verwijderen
    2. Ik zet vast een opzetje klaar in mijn concepten, opdat ik het niet vergeet in de drukte en de waan van de dag! En jullie natuurlijk succes met de start van het nieuwe schooljaar !

      Verwijderen
  2. Voor ons duurt het nog een week langer. Oudste moet volgende week boeken halen. Ik weet nog niet of binnen gymles weer mag, dus ik wacht nog even met spullen kopen. Tot nu toe gymde de puber online en de basisschool buiten.
    Volgende week gaan we weer proberen het slaapritme bij te sturen. Mijn man werkt dan weer, maar wel thuis. Dus die wil uiterlijk 8.15 in onze slaapkamer aan de slag.
    Ik hoop vooral dat de middelbare school weer open gaat...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste snap ik ja... Hier lijken de pubers (van vrienden) gewoon naar school te gaan.
      Ik hoop maar dat de scholen op een veilige manier open kunnen blijven.

      Verwijderen
  3. Ik ging altijd met de kinderen naar de kapper, zorgde voor de schoolspullen en liet ze hun kamers flink opruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kapper is een goed idee Nicole! Ook moeten we misschien nog maar even naar de tandarts voor de volgende golf.

      Verwijderen
  4. Hier duurt de vakantie nog een weekje. Waar ik me het drukste om maak is of we de juf wel leren kennen. Ik vind het nogal wat, je kind afgeven bij een nieuwe juffrouw zonder dat er een kennismakingsgesprek gepland staat. Tobias loopt met sommige dingen behoorlijk voor, ik vind het dan altijd wel even fijn om van de juf te horen wat ze daarmee gaan doen zodat hij zich niet gaat vervelen. Ook vind ik het fijn als ze van zijn allergieën weet. Hopelijk komt het allemaal goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou de juf even bellen (als de school niet al begonnen is). Vooral bij (heftige) voedselallergiën is het logisch dat je de juf even wilt spreken. Volgens mij hadden wij geen heel uitgebreid kennismakingsgesprek, maar zijn er wel dingen benoemd voordat we startten op school.

      Succes met de start van school!

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts