Farinata : glutenvrij brood van kikkererwtenmeel


Tijdens de coronacrisis zijn we weer meer glutenvrij gaan bakken. De broodjes van de AH kosten niet alleen ruim drie euro (en die zijn dan op in twee keer...), de ingrediëntenlijst zit ook vol met dingen die ik niet herken als zijnde voeding - en dan moet je er ook nog eens om. 

Zelf bakken was de oplossing. We probeerden verschillende glutenvrije broodrecepten. Één van de succesrecepten is de farinata. Farinata is een ongerezen brood van kikkerwtenmeel. Dit brood wordt in Italië gegeten en is van nature glutenvrij. 

Het grote voordeel van dit brood vind ik de eenvoud. Er zijn maar weinig ingrediënten voor nodig, die goed verkrijgbaar én goed betaalbaar zijn. 

Het resultaat is een plat, licht vochtig 'brood', wat het goed doet bij soep of salade. Zoon vindt het ook lekker met gewoon broodbeleg. 

Kijk even op mijn eetblog voor het recept. Daar staan ook nog een aantal andere fijne glutenvrije recepten (de notenkoekjes!)

In een boek van Yvette van Boven vond ik het idee om pannenkoeken te bakken van een vergelijkbare mix, om deze daarna in de oven knapperig te bakken. Op die manier krijg je taco's (als je de pannenkoekjes over de draden van het rooster hangt) of crackers (als je ze gewoon plat op het rooster legt). Op dit moment loopt hier ook nog een experiment met pizzabodems... 

Wordt vervolgd! 

Reacties

  1. Ik word altijd blij als mensen hun glutenvrije succesrecepten posten. Daar heb ik meer vertrouwen in dan in reclamepraatjes of kant en klaar glutenvrij brood/koek.
    En ja, zelf maken loont, want is betaalbaar. Ik hoop dat je er ook plezier aan hebt, zelf brood maken. Dan is het helemaal een win/win situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind glutenvrij brood eerlijk gezegd wel meer gedoe dan gewoon brood, maar ik geniet van het samen bakken en het resultaat. Veel van wat we bakken is namelijk echt lekkerder dan wat we glutenvrij kopen. Daarnaast is het heel handig om zelf iets te kunnen maken, anders moet je voor alles naar de winkel (en dan heb ik het bij dit alles nog niet eens over de kosten).

      Verwijderen
    2. Zie reacties op je foodblog.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts