Corona en inkomstenverlies: alle beetjes helpen


Ik had een klaagpost klaarstaan, maar inmiddels ben ik gelukkig weer in mijn gewone redelijk positieve staat van zijn, dus die heb ik maar gedelete :-).

Het zat ons een beetje mee en het lukte ons (daardoor?) om weer meer te kijken vanuit mogelijkheden in plaats vanuit knelpunten. En hoewel de knelpunten hiermee echt niet verdwenen zijn, geeft dat een positieve vibe. 

Werk als zzp-er
De man werd gevraagd voor werk. Het is maar voor een paar dagen (we zitten aan 8 dagen werk in 3 maanden mensen... daar moet ik maar niet teveel aan denken, maar goed...)

We waren er in ieder geval ontzettend blij mee. De man kwam hierdoor weer in zijn kracht en gaat volgende week een rondje bellen naar vergelijkbare bedrijven in de regio. We hopen dat dit meer werk oplevert. 

Brief aan Minister president Rutte en collega's
Ik belde nog maar een paar keer naar het Coronaloket, het RVO en de brancheorganisatie over het feit dat de standbouw niet in aanmerkinge komt voor de 4.000 euro van de TOGS-regeling.

Helaas heeft niemand daar beslissingsbevoegdheid en valt het bedrijf van de man in de geest wel onder de regeling, maar is er een strikte lijst van bedrijfscodes die alles uitsluit wat daarbuiten valt - OOK als je inkomsten met 90 -100 % zijn gedaald vanwege overheidsingrijpen. 

En dus stelde ik na lang aarzelen een paar brieven op voor degenen die wel gaan over deze regelingen. Want soms val je overal buiten, terwijl dat toch ergens niet klopt. Geen idee of ministers en staatssecretarissen brieven daadwerkelijk lezen, maar niet geschoten is altijd mis. 


Werk wat je thuis kan doen
Aansluitend onderzocht ik wat ik kan doen om iets van inkomsten te genereren. Iets wat ik vanuit huis kan doen, op flexibele tijden en wat niet teveel tijd kost. 

De mogelijkheden die ik tot nu toe gevonden heb (bedankt voor de tips!) zijn :

  • Het invullen van online enquetes.
    Voordelen: levert gemiddeld zo'n 2-3 euro per dag op en kun je tussen de bedrijven door doen. Dit kan altijd, ook als ik niet weg kan van huis.
    Nadeel: levert weinig op en wordt deels uitbetaald in kadobonnen.
  • Marktplaatsverkopen:
    Voordelen: levert wat meer op (als je iets verkoopt), wordt uitbetaald in geld, het ruimt op en de dialoog met kopers is meestal leuk. Ik leer er ook weer wat van.
    Nadelen: niet alles raakt verkocht, het wegbrengen van pakjes geeft thuis veel onrust (maar daar oefenen we mee, door dit op een vast moment te doen). Soms levert het extra gedoe op doordat pakjes er langer over doen of doordat iets vlak voor de verzending opeens een magische vlekkenmagneet wordt.
Al met al streef ik naar een gemiddelde van 3 euro per dag aan inkomsten. En ook al is dit een belachelijk klein bedrag. Het feit dat het me lukt om naast de zorg voor de kinderen iets van inkomen te genereren werkt inspirerend. Want 3 euro x 30 dagen is toch 90 euro per maand. En als 3 euro per dag lukt, misschien lukt 5 euro dan ook wel. En als dat zou kunnen, misschien zou het dan ook wel kunnen lukken om 10-20-50 euro per dag te verdienen... :-)

Inmiddels ben ik aan het verzinnen hoe ik dat bedrag verder omhoog kan krijgen. Wordt vervolgd. 


Alle beetjes helpen
We haalden de bedrijfsauto uit de wegenbelasting en zegden een paar verzekeringen op. De kopjes koffie werden gehalveerd in aantal / maat (net zoals een aantal andere dingen) en de chocolade en het gekochte glutenvrije brood werden geschrapt van het boodschappenlijstje. We laten de auto zoveel mogelijk staan en doen alles dicht bij huis of gaan op de fiets. De man schakelde over naar een goedkoper telefoonabonnement en ik verlengde de energierekening alvast maar met korting. 

De kapper werd afgezegd en alles wat kapot gaat wordt bij voorkeur niet vervangen. 
Boodschappen doen we zo min mogelijk, in zo groot mogelijke hoeveelheden, want dat scheelt weer een paar ritjes. 

De moestuin begint gelukkig al iets op te leveren, dus dat helpt ook. 

En zo voerden we nog meer besparingen door. 


Alles bij elkaar helpt het toch weer iets EN ik leer er wat van. 

Daarbij: als je in beweging komt, dan geraak je altijd ergens. En onderweg zie je altijd wat. 

Fijne dag!

Reacties

  1. Misschien een optie om zelf ook te solliciteren? Ik zie wel meer om me heen dat thuisblijfmoeders in zo'n situatie die optie niet overwegen en dat verbaasd me. Ik ben zelf ook zoveel mogelijk thuis gebleven toen de kinderen klein waren dus ik kan dat goed begrijpen, maar ik ben daarna weer aan het werk gegaan. En nu man werkeloos is, werk ik wat meer. Erg prettig om op deze manier geen geldzorgen te hebben. Het is voor kinderen ook niet fijn om in geldzorgen op te groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor nu is het niet haalbaar voor mij om te gaan werken, omdat onze (zorgintensieve) zoon altijd thuis is en veel vraagt qua begeleiding (en qua rust en regelmaat...).

      Door het Coronagedoe is de wens om zelf weer te gaan werken wel weer gaan leven. Wat goed is! Die ruimte voor een echte, eigen baan ga ik ook nog wel vinden, bij stukjes en beetjes.

      Verwijderen
    2. Maar als je man weinig werkt kan hij dan niet voor hem zorgen? Zelf werk ik in de zorg. Voor onze kinderen was er altijd iemand thuis want ik heb wisselende diensten. Ik heb destijds gekozen voor nacht en avonddiensten. Zodat man en ik elkaar af konden wisselen. In de zorg kun je werken en leren. Dan heb je direct al een inkomen. Het is even investeren qua tijd tijdens de opleiding maar daarna kun je gaan werken op tijden die jou aanspreken. Zo zijn er soms meer dingen mogelijk dan je denkt. Waarschijnlijk voel je je daar ook zelf een stuk beter door. Minder zorgen over geld, zelfstandig, en tjd voor je kinderen en ook nog persoonlijke groei. Alleen in deze tijd in de zorg werken is dan weer niet zo prettig. Ik wil me nergens mee bemoeien hoor, ik bedoel het als tip. Ieder zn eigen keus ;-) maar ik vind het zelf enorm fijn om mijn eigen inkomen te hebben.

      Verwijderen
    3. Tja.... wat zal ik zeggen. Ik begrijp je tip en bij de meeste kinderen zou dit prima werken. Bij zoon werken dingen echt anders dan standaard. Ik heb heel lang gevonden dat hij dit soort gewone dingen 'maar moest kunnen'. Alleen kan hij dat niet.

      Ik héb gewerkt (leuke baan ook), maar ben uiteindelijk gestopt omdat het gewoon niet te combineren viel met de zorg voor onze zoon.

      Verwijderen
  2. een krantenwijk een idee? Makkelijk te doen door 1 van beiden, afhankelijk van wie weg kan van huis die dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas wisselt het per dag / moment wat er lukt met onze (zorgintensieve) zoon. Wat ook betekent dat er mogelijk geen krantenwijk kan worden gelopen als de andere ouder werkt.

    Maar goed.... het is wel een idee. Wie weet lukt het toch om deze puzzel te maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig dat je man werk heeft gevonden, zelfs al is het maar voor een paar dagen. Dat geeft nieuwe moed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geeft inderdaad nieuwe moed!

      Er is al aan hem gevraagd of hij over een paar weken beschikbaar is voor een maand werk! Daar zijn we heel blij mee.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts