Zelf een speelbord maken


Ik had kindermonopolie al klaargezet voor marktplaats omdat er al jaren geen hond was die er mee speelde. Tot de kinderen het spel op zolder terugvonden natuurlijk...

Zoon had het na een paar potjes monopolie wel weer gezien, maar dochter (groep 2) wil al drie weken het liefst dagelijks meedere potjes monopolie spelen.

Ze blijkt er verbazingwekkend goed in te zijn. Van de (zeker) 30 potjes monopolie heb ik welgeteld1 potje gewonnen. Alle andere keren eindigt ze met zowat alle straten en een enorme stapel geld.

Ik heb al getracht om de kansen te keren door extra regels in te voeren (eerste ronde niets kopen, bij 3 keer 6 gooien naar de gevangenis en je krijgt alleen geld als je zelf ziet dat de ander op je straat komt).

Maar helaas.... Als ze al in de gevangenis komt omdat ze 3 keer 6 gooit, dan koopt ze zodra ze eruit komt de andere helft van de eerder gekochte straat. Zowat ieder kanskaartje levert haar een gratis vakje op en het is me nog geen enkele keer gelukt om ongezien haar straten te bezoeken.

Zoon is door het enthousiasme van zus ook in de spelletjeskast gedoken. Hij kwam met de volwassen variant van monopolie aanzetten. Helaas is het bord daarvan verdwenen (dat heb ik namelijk weggegooid, omdat het een niet vouwbare sta in de weg op een plaat multiplex was). Ik vond op marktplaats een bord, maar bedacht me vervolgens dat ik daar geen geld aan uit wilde geven - ook geen paar euro + een paar euro verzendkosten.

En dus maakte ik er zelf eentje.

Men neme 4 vierkanten karton, Daarvan plak je 2 delen met 2 losse stukken tape aan de overliggende delen. Draai het bord om en verbind van de twee niet verbonden delen, 1 deel aan de overliggende zijde. 

Zie hieronder: De vierkanten links en rechts zijn in twee delen aan elkaar getaped. Van boven naar beneden is alleen de linker helft aan elkaar getaped. Hierdoor kun je het speelbord opvouwen.



Beplak 1 zijde met vier stukken wit papier (misschien gaat het ook wel met 1 groot stuk en dan 1 snede op het deel waar het karton niet getaped is, maar dat durfde ik niet aan / zo'n groot vel papier had ik niet). 
Teken hier een speelbord naar keuze op. 
En klaar is Katrien. 

En natuurlijk is zo'n bord niet perfect / kan iemand anders dit veel netter en zijn er bendes mensen 'die niet moeilijk gaan doen voor 6 euro'. Maar ik vond het leuk om zelf te (kunnen) maken. Met dit concept kun je zelf ieder spel / speelbord maken wat je maar wilt. 

Het helpt wel als je betere lijm hebt dan ik en als je geen kleuter hebt die onmiddellijk de randjes weer lostrekt... 


Reacties

  1. Wat leuk zeg! Tobias is ook zo dol op spelletjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zelf ook :-) heel leuk om m'n oude favorieten met de kinderen te kunnen spelen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts