Schoolwerk tijdens de Corona


Inmiddels zitten we alweer weken thuis, zonder werk en met beide kinderen. Waarbij het de uitdrukkelijke verwachting van school is dat we actief aan de slag gaan met het schoolwerk. 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat zwaar vind. Niet het schoolwerk an sich. Maar de extra druk die op ons als ouders wordt gelegd wordt naast de zorgen om de financien en de Corona. Het is namelijk geen normale situatie, er is meer aan de hand dan alleen schoolwerk wat gedaan moet worden. En dat is wat ik ook terug hoor van andere ouders met jonge kinderen. 

Nu was zoon natuurlijk al uitgevallen op school en daar valt op dit moment qua schoolwerk weinig mee te beginnen (en geloof me....ik het het geprobeerd). Hij zit niet in zijn denk-brein en schoolwerk overvraagt hem fors. Hij probeert het wel, maar eindigt dan met een ontploffend hoofd (zijn omschrijving). Het thuis werken hebben we wel gebruikt als startpunt om weer 'iets' thuis te gaan doen aan schoolwerk, maar de verwachtingen heb ik ernstig naar beneden bij moeten stellen. Het gaat gewoon niet. 

Dochter is 6 jaar en zit in groep 2. Voor haar krijg ik wekelijks een heel stapeltje met knutselwerkjes die ik met haar zou moeten knutselen, cijfers en letters die ze moet overtrekken / omcirkelen of doorkrassen enzovoorts, Werk waarmee ik haar zeker 4 - 5 hele ochtenden in de week bezig zou kunnen houden - als ik ernaast blijf zitten. 

Na een week van gefreubel en een oplopend stressmetertje bij mezelf was ik het zat en kwam ik tot de volgende conclusies:
  1. Het is een kleuter. 
  2. Kleuters leren vooral door te spelen. Dat doet ze volop (wij kijken nauwelijks tv).
  3. Kleuter doet de meeste dingen die ze moet leren al spontaan (knippen, plakken, knutselen, kleuren). Ik kan nu speciaal die paasfrutsels gaan vouwen met haar, maar zelf vindt ze het veel leuker om hondjes van de Paw Patrol in te kleuren en uit te knippen. Boeit het? Nee. En op de hondjes doet ze meer haar best.
  4. Al die leuke filmpjes en extra dingen die in de schoolomgeving staan zijn vooral extra werk (inloggen, dingen uitprinten, filmpjes kijken). De filmpjes geven hier een berg onrust bij zoon. Wat mij ook weer extra werk geeft. Oftewel: we laten het erbij. 
  5. Bijna dagelijks wordt er met dochter (en zoon): gekookt, gebakken, spelletjes gespeeld, helpen ze met klusjes, wordt er naar de zaaisels gekeken en zoeken we beestjes / schelpen of trekken we erop uit. Dat is OOK leren, alleen zit dat niet in het stapeltje werkjes. 
  6. IK ben de basis in dit huis. Als ik niet blij ben, dan is niemand blij. En ik wordt niet blij van hele ochtenden gefreubel, terwijl mijn hoofd zoemt van de zorgen, terwijl ik ook nog zoon de hele dag door moet balanzen (en mijn huis enigszins op orde moet houden enzovoort). 
En dus heb ik een dagschema gemaakt wat het beste bij ons past. Er zit 1 uurtje schoolwerk in per dag. Vijf dagen in de week is dat rijmen / tellen / letters / cijfers omcirkelen (en zoon iets anders) en in het weekeinde pak ik er een knutselwerkje bij (toch dat ei...). 

Alles wat niet afkomt valt onder 'helaas pindakaas'. 


Het meest belangrijke is namelijk dat we deze crisis goed doorkomen en dat het gezellig is in huis. 

En dat ik als moeder het volhoud - dat ook. 


Hoe gaat het bij jou thuis met het schoolwerk?


Reacties

  1. Ken je het volle hoofden boek? Wie weet, heb je daar iets aan voor jullie zoon. Dat heeft onze oudste destijds erg geholpen (o.a. PTSS).

    En verder doen wat je kunt. En als jij geen hele ochtend kunt knutselen dan doe je dat niet en laat je jullie dochter op andere manieren leren. Het lijkt me niet de bedoeling dat het hele gezin er aan onderdoor gaat omdat zij filmpjes moet kijken en paashazen vouwen. Ze heeft meer aan haar moeder.

    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies mijn idee!

      Bedankt voor de tip. Ik ken het boek. Zodra de bieb weer open gaat kan ik 'm lenen. Dat is denk ik wel een goed idee.

      Verwijderen
  2. Hier gaat het vrij makkelijk. Tobias kan al vrij veel zelfstandig, alleen schrijven heeft hij dagelijks aandacht bij nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is fijn! Het scheelt heel veel als een kind zelfstandig aan de slag kan.

      Volgens mij leren kinderen daar ook weer veel van.

      Verwijderen
  3. Er is ooit uitgerekend dat in een schooldag anderhalf uur effectief leren zit. In deze crisis thuis met je kind hoef je geen schooljuffenwerk te doen. Dat kan ook niet, je bent er niet voor opgeleid(meestal niet) en juffen zijn ook niet gewend om klassikaal op afstand les te geven,die moeten ook nog groeien in die rol.

    Doe lekker wat je wil en wat je kan, zoals je het beschrijft klinkt het heel goed en plezierig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk eerlijk gezegd dat de kinderen heel veel leren op dit moment. Dochter heeft qua denken ook opeens een groeispurt.

      Fijn dat je het zo benoemt!

      Ik denk ook wel dat we goed bezig zijn. Soms vliegt de verplichting van school me echter even naar de keel.'Hoe dan?' Denk ik dan. Maar eigenlijk doen we het al goed - alleen niet volgens het aangeleverde stramientje.

      Verwijderen
  4. Ik voel door je woorden heen dat je het echt zwaar hebt. Vind het rot voor je!
    Prioriteiten stellen en het belang van je gezin voorop stellen lijkt me het allerbelangrijkste. Dat doe je goed!
    Gr Yvonne D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Yvonne. Dank je wel voor je lieve woorden. Het is op dit moment denk ik zwaar voor heel veel ondernemers. Als je vaste lasten doorlopen en er komt niets (niets!) binnen, dan is dat heel eng.

      Zeker als je niet weet hoe lang dat gaat duren. En er zijn dan wel noodmaatregelen, maar ook daarvan is het vaak maar de vraag of je eronder valt.

      Die onzekerheid is killing. En dat is naast de zorg / zorgen om zoon die er al waren...

      Het welbevinden van iedereen staat bij ons daarom voorop.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts