Niet naar de supermarkt tijdens de Corona


Geen boodschappen doen
Ergens in mij schuilt een prepper. Nog voordat Rutte de corona ernstig nam lag mijn (toch al goed gevulde) voorraad kast vol en schoof de man een extra koelkastje de garage in. 

Het is inmiddels bijna een maand geleden dat we voor het laatst boodschappen lieten bezorgen en de voorraden zijn voorlopig nog niet op. Ik schat dat we met de groenten nog zo'n 2- 3 weken vooruit kunnen, met het fruit kunnen we zo mogelijk nog wel wat langer doen. 

En nee.... er wordt hier nog steeds niet geklaagd over de maaltijden. Ik merk zelfs dat we er creatiever van worden. De man bakte vandaag zelf chips die echt waanzinnig goed lukte. Man wat is dat lekker, zelf gefrituurde chips. Hij bakte deze week overigens ook al versgesneden patat. En geloof me: de supermarktfriet haalt het daar echt niet bij. 

Ik bakte voor vanavond knolselderij - schnitzels die ook erg lekker bleken te zijn. De man stond er zeer skeptisch tegenover (die houdt niet van knolselderij), maar ook hij nam een tweede portie en noemde de maaltijd 'culinair'. Gisteren aten we boerenkool met worst (ook lekker) en de dag daarvoor stond er pasta op het menu. 

De voorraad
Op dit moment heb ik nog op voorraad: 2 zakjes zuurkool, 3 zakken boerenkool (vriezer), 3 pakken spinazie (vriezer), 1pond paprika (vriezer), 3 - 4 kilo wortel (vriezer), 1 knolselderij, 1 enorme rode kool, 1 zakje verse bietjes, 1 pakje gekookte bietjes, een kilo uien, een bergje aardappelen en misschien vergeet ik nu nog iets. Vlees, rijst, pasta, melk, noten en peulvruchten (enzovoorts, enzovoorts) hebben we ruim op voorraad. 

Bier, chocolade en patat
De man bedenkt af en toe iets wat hij wel van de supermarkt zou willen hebben, maar tot nu toe maken we dan zelf maar een variant of laten we het er even bij. Alleen de (ingevroren) yoghurt is volgende week op en een biertje en wat chocolade zou fijn zijn... 

Het spaarzame bezoek aan de supermarkt bevalt me ondertussen wel ,want het scheelt tijd, geld en nadenkwerk. Ik denk dat ik de kasten eens goed naloop. Mogelijk kunnen we met 1 boodschappen actie weer een maand toe. 

Voor wie ook op (of in de buurt van) het  platteland woont: denk bij het doen van inkopen ook aan de boeren. Er zijn tonnen patat-aardappels over, doordat de horeca op z'n gat ligt. Hier in de buurt gaan de patataardappels weg voor 30 cent de kilo. Doe eens gek en bak ze zelf!




Reacties

  1. Wat een goede voorraad en knap om er zo creatief mee om te gaan. Ik heb daar geen talent voor. Heb zeker wel een voorraad maar groente en fruit zeer beperkt. Nu zitten er hier 4 supermarkten en diverse speciaalzaken binnen 5 minuten.
    Ik doe elke drie dagen boodschappen en dat bevalt goed (eerst elke dag). Om de week gaan we naar een boerderij winkel in Loenen aan de Vecht. Heerlijk fruit, groente en vlees. We nemen dan meteen wat voor mijn ouders mee. Niet goedkoop ook de aardappelen niet.
    Wij hebben nog geen inkomens stress. Man werkt in business continuïteit en cyber-security. Hij kan het werk niet aan. Ik werk voor de lokale overheid.
    Mijn zwager werkt ook als zelfstandige met een klein bedrijfje in standbouw voor evenementen. Hij heeft nu zijn timmerwerk maar weer opgepakt. Moeilijke financiële situatie en net een derde kindje. Het valt niet mee voor veel mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat bij jullie de inkomsten gewoon doorlopen. Dat scheelt zoveel! Ik denk dat veel mensen noodgedwongen andere routines ontwikkelen - en misschien bevallen die uiteindelijk wel. Misschien blijven jullie wel minder vaak boodschappen doen :-).

      Wij zitten in dezelfde branche als je zwager. Wat niet helpt is dat er hier heel veel samenhangt met toerisme en horeca. Het werk is echt schaars.

      Verwijderen
  2. Recept voor chips? Die van ons mislukte helaas. Groet, Yvonne D

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts