Een leerachterstand door de corona?


Er is niet zoveel nieuw nieuws rondom de Corona (dinsdag misschien weer wel), maar sommige kleinere berichten maken hier toch wat los.

Zo was er de onderwijsraad die vond dat de zomervakantie misschien maar ingekort moest worden met al die kinderen die zo'n gigantische leerachterstand opliepen nu de scholen dicht waren.

M'n broek zakte er zowat van af. Nu zijn er natuurlijk best gezinnen waar er niets gedaan wordt aan school, of waar het door omstandigheden lastig is om iets aan school te doen. 

Er zijn echter ook bergen en bergen kinderen en ouders die, samen met de leerkrachten ontzettend hard bezig zijn om het onderwijs gewoon door te laten lopen. En dat gaat in veel gevallen best heel goed!! En dan zou dat harde werken beloond worden met een kortere zomervakantie?! Ik vond het een beknepen visie. Als we de komende maanden thuis nog aan de slag moeten, dan is een zomervakantie voor iedereen welverdient. 

Daarbij: een kind leert niet alleen op een school. Een kind leert altijd en overal. En naar wat ik thuis zie en wat ik om mij heen hoor leren kinderen heel veel op dit moment. Ook dingen die ze op school in mindere mate (of op een andere manier) leren, zoals bijvoorbeeld: zelfstandigheid, het doen van klusjes / huishouden, meekijken met hoe papa / mama hun werk doen. Daarnaast wordt er bij ons thuis (maar ook in bergen andere gezinnen) meer samen geknutseld en familiespellen gespeeld, is er meer ruimte voor fantasiespel, zelf ontdekken en verveling (waar ook weer van alles uit voortkomt). En dat is dan NAAST het schoolwerk wat ook nog gebeurd. 

Kortom: ik heb hier even flink zitten mopperen op de onderwijsraad. 

Ondertussen ben ik wel nieuwsgierig:

Wat leert jouw kind van het thuis zijn tijdens de Corona? 

Reacties

  1. Ik vind het best heel fijn dat de kids thuis zijn. Nu ben ik ook jarenlang juf geweest dus dat lesgeven lukt wel. De kinderen missen het contact met leeftijdsgenoten. Maar verder willen ze eigenlijk liever niet meer naar school. thuis krijgen ze alle aandacht en onderwijs op maat. Is er meer hulp en minder afleiding. Onze oudste dochter (8) heeft veel last van stress op school. Iedere vakantie ontdekken we weer hoe ontspannen ze is. En ook in deze periode van thuisonderwijs is ze zoveel meer ontspannen. Zelfs lichamelijke stressklachten verminderen zienderogen.
    En of ze leren! Misschien nog wel meer. En in ieder geval meer ontspannen!
    Groet, Yvonne D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk...dit bedoel ik. School maakt zichzelf in mijn ogen (deels) onmisbaar, waar dat niet overal zo is.

      Het zou zo fijn zijn als thuisonderwijs een legale optie was.

      Fijn dat het zo goed gaat met je dochter! Hopelijk levert dit ook wat op voor de periode erna.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts