11 mei weer veilig naar school?


Iedereen zal de persconferentie al wel gehoord hebben. De belangrijkste boodschap is eigenlijk dat alles hetzelfde blijft, behalve voor kinderen. Zij mogen (moeten...) per 11 mei weer naar school en het kinderdagverblijf. Die anderhalve meter blijft voor iedereen gelden, behalve voor diezelfde kinderen. Zij mogen ook weer gezellig met zijn allen gaan sporten, zoals ze ook met zijn allen nu nog in de speeltuin spelen (volgens Rutte dan... wij doen dit niet). 

Vervolgens kwam er een onderbouwing waarom dit waarschijnlijk veilig is. Voor leerkrachten en leidsters van de kinderdagverblijven zou voldoende testcapaciteit moeten komen. Op de site van de NOS las ik dat de heropening van scholen indruist tegen de eigen voorwaarden van de experts

Ondertussen voel ik me als ouder (van tegen de 50) met kinderen toch een beetje een proefkonijn. De onderzoeken in Nederland naar de rol van kinderen bij de besmettingen zijn namelijk nog niet afgerond. Men weet nog zoveel niet... En er wordt ook steeds maar vanuit gegaan dat ouders van basisschool kinderen rond de 40 zijn (en dus geen risicogroep), maar wij zijn toch wat ouder. En hoe zit het met ouders van basisschoolkinderen die oude ouders hebben die ze geregeld zien? Of ouders die zelf tot de kwetsbare groep behoren? 

Ik hou me er maar even aan vast dat 11 mei nog een eindje weg is en dat er voor die tijd alvast ervaring wordt opgedaan in een aantal andere landen. 

Hopelijk valt het echt alles mee en is het veilig (of worden de maatregelen tijdig weer bijgesteld). 

Wat denk jij? 






Reacties

  1. Ik zie het nut niet. Wat wordt de wereld er beter van dat de kinderen 6wkn naar school gaan en dan weer grote vakantie hebben. en vd 6 weken eigenlijk maar 3 actief aangezien het over halve tijden gaat.
    Ik ben zo,n ouder van 40jr, ogenschijnlijk gezond maar wel een heel flink medisch longverleden.
    onze kinderen spelen alleen met de naaste buren die ook nergens komen.
    Doe die scholen open voor kinderen met een achterstand, of die het thuis niet uithouden, of die in gezinnen wonen waar school een toevluchtsoord is, vreselijk dat dat zo kan zijn, maar laat de rest na de vakantie beginnen. Mijn kinderen hoeven niet zo nodig.
    Ik hoop erop dat de juf/meester t ook niet ziet zitten. les op afstand gaat prima!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het nut is voor ons ook zeer beperkt. Kleuter leert thuis volop. En zoon ging al niet naar school. Die dagdelen gaan hier waarschijnlijk vooral onrust geven - hoewel dochter wel zal genieten van het spelen met haar klasgenootjes.

      Ik zou onze lesuren ook zo overgeven aan kinderen die het echt nodig hebben.

      Verwijderen
  2. Ik heb een aantal collega's met kinderen op de basisschool, die juist hoopten dat de kinderen weer wel naar school mogen, omdat ouders het te zwaar vinden om de kinderen thuis te hebben. Ik vraag me af waarom je dan kinderen hebt gewild, maar dat terzijde. Als je tegen de 50 bent hoor je niet bij de risicogroep qua leeftijd hoor, dat is 70+. Het argument van Anoniem hierboven vind ik wel een goede, als de kinderen nu die 3 weken les ook thuis blijven krijgen, en ze dus pas in de loop van augustus weer naar school gaan, lijkt me dat je een hoop problemen kunt voorkomen. De kinderen die extra hulp nodig hebben, qua leren of thuissituatie, zouden naar school moeten kunnen, en dan de volledige aandacht krijgen, de kinderen die het nu thuis prima aankunnen qua schoolwerk kunnen dan thuis verder. Dan is er dubbel zoveel tijd voor de aandachtskinderen, die dan geen/minder achterstand oplopen (of uit een akelige thuissituatie worden gered)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 50 is geen risicogroep qua overlijden, maar rond die leeftijd stijgt de kans op een ziekenhuis opname. Met de problematiek van onze zoon zou het heel, heel zwaar worden voor de andere ouder als één van ons in het ziekenhuis zou belanden.

      Ik ben daarom niet erg enthousiast over de maatregel.

      Dat het zwaar is om werk en de zorg voor (jonge) kinderen te combineren geloof ik. Dat voor sommige kinderen school heel belangrijk is geloof ik ook. De vraag is of dat moet leiden tot de beslissing dat alle kinderen weer naar school moeten.

      Maar enfin.... we hebben nog 3 weken :-)

      Verwijderen
    2. De aanleiding van de beslissing om de scholen weer te openen is niet gedaan omdat ouders werk en zorg voor kinderen niet langer kunnen combineren. De aanleiding is dat het veilig is. Daarnaast kunnen werkende mensen met kinderen weer wat meer werk verzetten. En kunnen kinderen weer met elkaar spelen. En is er meer zicht op die gezinnen waar het nu heel erg moeilijk gaat, het aantal meldingen van misbruik neemt af terwijl er veel meer spanningen in een gezin zijn. En zal de groepsimmuniteit toenemen. En zullen kinderen die thuis op een mobieltje of met 5 kinderen op 1 laptop proberen het onderwijs te blijven het makkelijker krijgen om weer te kunnen leren. En kunnen kinderen die in een flatje van 50m2 leven weer wat bewegen. Maar de hoofdreden is dat het veilig is.

      Verwijderen
  3. Ik gun het mijn kinderen zó, om weer een stukje van het normale leven terug te krijgen (al zij het in iets andere vorm) en om weer met hun vriendjes te kunnen spelen.
    Maar hoe druk en zwaar het ook is met alles wat nu in ons leven speelt, wij houden de kinderen nog even thuis.
    Waarom?
    Omdat een onderzoek met zulke kleine aantallen deelnemers (RIVM) geen onderzoek is.
    Omdat het onderzoek in Scandinavië waaraan gerefereerd wordt niet representatief is aangezien daar veel meer getest wordt en heel veel ouders daar ook hun kinderen thuis houden van school.
    Omdat er (betrouwbare!) onderzoeken zijn die een andere uitkomst hebben.
    Omdat ik meer vertrouwen heb in dr Alex Friedrich (die met zijn slimme beleid van testen, testen, testen, hier in het noorden in ging tegen het RIVM) en die geeft aan dat kinderen wel degelijk anderen kunnen besmetten.
    Omdat ik mijn kinderen geen deel uit laat maken van het experiment “kijken wat er gebeurd als we de scholen openen”.
    Omdat ik denk dat deze stap van basisscholen openen onderdeel is van het plan: bewust, gecontroleerd en gefaseerd verspreiden van het virus voor groepsimmuniteit, wat ik begrijp en wat ook echt wel logisch is, maar waar wij nu met mijn ernstig zieke schoonouders, die van ons afhankelijk zijn qua mantelzorg, geen deel uit van willen maken.
    Wij hebben daarom al vanaf het begin zeer strikt de richtlijnen gevolgd en onze kinderen hebben al die tijd niet met anderen gespeeld.

    Het thuis schoolwerk maken nemen we serieus en dat doen ze ook goed, daarnaast grijpen we “het leven” ook aan voor les/leermomenten qua natuur, sterrenkunde, archeologie, economie etc. Een achterstand ben ik niet zo bang voor.

    Eerst maar kijken hoe het met de curve van besmettingen is 3 weken nadat de basisscholen open zijn gegaan, dan beslissen we opnieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wij willen dit ook, maar of die keuze er is....

      Verwijderen
    2. Het zou heel fijn zijn als er een keuze was (een keuze die je ook qua leerplicht openlijk kunt maken).

      Verwijderen
    3. Die keuze heb je. leerplicht gaat niet handhaven.

      Verwijderen
    4. En het is heel goed te begrijpen dat als kinderen of één van hun gezinsleden in een risicogroep vallen, dat kinderen dan thuis blijven. Net zoals ze moeten thuisblijven als ze ziekteverschijnselen hebben. In andere situaties worden kinderen op school verwacht.

      Verwijderen
  4. Op de site van nu las ik een overzichtje van antwoorden op vragen aan Rutte.

    Waaronder onderstaande vraag en antwoord:

    Mag je je kind thuishouden en doorgaan met thuisonderwijs?

    Op de vraag of de leerplicht wel geldt, zei premier Rutte dat dit "niet wenselijk" zou zijn in deze situatie. Wanneer ouders er dus voor kiezen om hun kinderen thuisonderwijs te laten volgen, wordt dit dus in principe gedoogd.

    Zie ook:
    https://www.nu.nl/coronavirus/6046345/dit-zijn-de-antwoorden-op-jullie-vragen-na-de-persconferentie-van-rutte.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik laat mijn kind op 11 mei weer met een gerust hart naar de basisschool gaan. Ik vind het een verkeerde gedachte dat je jezelf of je kind kunt beschermen tegen het virus. Ja, we nemen onze maatregelen, volgens de RIVM richtlijnen. Maar het feit dat school en werk en openbaar vervoer en horeca etc. dicht zijn is vanuit de gedachte dat de piek in het ziekenhuis niet te groot mag zijn.
    De scholen gaan open, omdat de ziekenhuisopnamen gestabiliseerd is. En dus mogen er weer wat meer mensen bij elkaar komen. Ja, het aantal besmettingen zullen toenemen, maar het risico dat jonge kinderen lopen om ernstig ziek te worden van dit virus is kleiner dan tijdens de spits met je kinderen in de auto het verkeer in te gaan.
    Doordat deze groep (en hun ouders) het virus zal verspreiden werkt dit mee in de groepsimmuniteit. En groepsimmuniteit zorgt ervoor dat het virus veel minder slachtoffers kent.
    Uiteraard moet je de kwetsbare mensen in onze maatschappij beschermen, maar het gaat hier om een minderheid, om een meerderheid van de mensen langdurig en onnodig in quarantaine te laten leven lijkt mij ongewenste neveneffecten op het gebied van sociale-emotionele ontwikkeling, veiligheid en een basisleven (zoals inkomen en beweging) op te leveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou ze liever nog een poosje thuis houden totdat er meer duidelijk is. Ik heb er geen goed gevoel over om ze weer naar school te laten gaan en ik zou willen weten of het verplicht is. Ik overweeg het om ze thuis te houden.
    Groet, Yvonne D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rutte zei dat er niet gehandhaafd wordt op de leerplicht. Maar ik weet niet hoe het dan zit met het schoolwerk voor thuis.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts