Besparen door de Corona?


Eigenlijk is het niet eens zo gek om weer te schrijven op mijn oude blogplek. Het voelt als een fijn kledingstuk die ik vergeten was, maar die nog steeds heel lekker zit. 

Ik ben blij om weer hier te zijn :-)

Mijn andere blog heb ik opgezegd. Dat scheelt weer een tientje in de maand. 

Volgens mij geeft half Nederland (uh... de halve wereld?) minder geld uit door die Corona. Tenminste... diegenen die niet in een land wonen met een zorgsysteem waar je veel zelf moet betalen (de VS), lui die vinden dat ze in deze tijd dringend extra geweren nodig hebben (wat een wonderlijk land is de VS toch) en diegenen die per ongeluk nog in een ander land zitten waar ze niet weg kunnen - of alleen tegen hele hoge kosten. 

Naast de besparingen die er door de Corona als vanzelf zijn (minder benzine, minder uitjes, geen werkgerelateerde uitgaven), zijn we bezig om bewust de uitgaven nog wat verder terug te schroeven. We weten immers niet hoe lang dit duurt en de inkomsten staan voorlopig op 0. 
Hoewel er wel wat spaargeld is, wordt ik daar toch een beetje zenuwachtig van. 

Leef jij nu zuiniger? En is dat een bewuste keuze of een automatisch gevolg van de Corona? 

Reacties

  1. Eigenlijk hebben wij meer onkosten gehad door de crisis. Extra beeldscherm erbij gekocht zodat de man meer heeft dan een laptopscherm. Voor de kinderen heb ik een online cursus typen besteld, zodat ze deze periode wat extra nuttig kunnen besteden. En een printer; de oude deed het al een jaar niet meer en ik printte op het werk (ahum), maar dat gaat nu niet. Toch wel handig om dan thuis te kunnen printen.
    Boodschappen is redelijk hetzelfde, maar soms wat meer en duurder omdat ik het thuis laat brengen. Het wordt vast en zeker gecompenseerd doordat we nauwelijks brandstofkosten hebben, maar dat moet over een tijdje blijken.
    En sommige uitjes gaan niet door, maar we gaan blijkbaar al nauwelijks weg :-/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Apparatuur is wel even een uitgave ja. Die printer is onontbeerlijk als je het huis niet uit kunt en de typecursussen vind ik slim! Uitjes zijn hier ook de kostenbesparing niet... wel de ritjes naar school en werkplaats. Maar ja.... liever deed ik die wel :-(

      Verwijderen
  2. Ik bespaar er wel door. Ik rijd alleen naar mijn werk in het ziekenhuis. (wel vaker) maar ga verder nergens heen. Ik ga niet meer naar het koffietentje, ik doe 1x p week boodschappen, ik ga niet even naar de Hema. Al die soort dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn besparingen - al zal het heel fijn zijn als dat straks weer allemaal gewoon kan.

      Sterkte en moed gewenst bij je werk!

      Verwijderen
  3. Besparen, nou echt nog niet. Doordat er grote hamsterwoede uitbrak, moest ik duurdere producten aanschaffen. Ook zag ik heel snel dat de prijzen ook werden aangepast. Basisproducten werden ook duurder. Bij de supermarkten zijn er op dit ogenblik ook haast geen echte aanbiedingen. Uitgaan doen we al nooit dus ik zie nog niet direct besparingen. Wel zal de kledingbranche zware klappen krijgen. Ik zal geen nieuwe kleding aanschaffen wanneer ik slechts in mijn achtertuine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat de prijzen omhoog gaan en dat veel goedkope dingen niet voorradig zijn, zag ik ook!

      Wij bakken altijd brood (wat nooit een probleem is), maar nu was meel opeens heel moeilijk te krijgen

      Verwijderen
  4. Tje zit. Ook zulen vele thuiswerkers in hun joggingpak hun werk doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook geen besparingen maar ook niet duurder dan anders. We leven door zoals we al deden. Spelletjes in de avond. Alles zoveel mogelijk zelf maken en weinig kopen. Het enige waar ik gebrek aan heb is tijd. Het is deze tijd voor mij drukker dan ooit. Oudste zoon haal ik op omdat ik hem niet meer met de trein wil laten gaan en breng ik terug naar zijn woning. Jongste zoon breng en haal ik van stage. Dat gaat gewoon door. Vrijdag de laatste keer. Ik ben druk met mijn moedertje die alleen nog van mij bezoek mag krijgen. Bij mijn,zusje is carona op de afdeling vastgesteld. Dus nu doe ik ook de boodschappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn een flink aantal extra taken!

      Fijn dat er verder niet zoveel verandert is voor jullie (qua uitgaven dan....).

      Hier is het inderdaad ook drukker door het schoolwerk en andere nieuwe taken.

      Verwijderen
  6. Bij ons ook een flinke besparing door het ontbreken van reiskosten woon werk voor mezelf (benzine) en OV voor dochter (school) en zoon (vrijwilligers werk). Geen lunch in de kantine of koffie buiten de deur. We gaan ook regelmatig uit eten en met 4 personen tikt dat lekker aan.
    We hebben wel meer kosten aan boodschappen. Ik maak regelmatig iets extra's bij de lunch, zoals soep, tosti's of salade. Ook eten we wat uitgebreider want meer tijd en rust. Een keer per week bestellen we iets bij een lokaal tentje waar we anders eten of bestellen. Om ze te steunen en voor de lekker.
    Wel wat pech aankopen. De waterkoker ging stuk en de mobiel van dochterlief wil niet goed meer opladen (net buiten garantie, gelukkig geen heel duur toestel maar toch).
    Succes met alles. Bewondering voor wat je allemaal doet. Topper!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het compliment! Zo'n schouderklopje is fijn.

      Wat goed dat jullie de plaatselijke horeca steunen. Die hebben het echt heel zwaar.

      Extra aandacht besteden aan het eten doen wij ook. De bereiding en het eten is toch een soort extra tijdverdrijf.

      Verwijderen
  7. We geven vooral extra geld uit eigenlijk. De producten die we normaal kopen bij de supermarkt zijn steeds op, dus wijken we uit naar duurdere merken. Dat tikt elke week best aan. Dingen die nu kapot gaan, wat uiteraard eens kan gebeuren, zijn plotseling in prijs gestegen. En om de kinderen bezig te houden hebben wij toch wat dingen gekocht zodat ze zich beter buiten kunnen vermaken zonder vriendinnetjes. En uiteraard gaat het knutsel- en bakspul er sneller doorheen. Bovendien drinkt mijn man overdag blijkbaar sloten koffie op zijn werk, het gaat hard ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat sommige dingen duurder zijn geworden viel mij ook op. Als we bij de AH bestellen is het net roulette wat er uiteindelijk aankomt - vaak ook in de vorm van duurdere merken. We laten het er dus maar even bij.

      En je gaat thuis andere dingen doen (of hetzelfde als op kantoor ��). Hier zijn we juist terug geschakeld naar 1 kop koffie per dag, zolang we niet weten hoe het verder moet qua geld.

      Verwijderen
    2. Hier brengen ze geen vervangend product als het bestelde is uitverkocht. Dan krijg je het bestelde gewoon niet. Toen heb ik toch de puber maar naar de winkel gestuurd. 3/4 van de complete maaltijd is te weinig. Voor de rest viel het mee, maar dit ging om de verrassing voor het weekend, dat was jammer. Helemaal omdat de kinderen zo hun best hadden gedaan en we ze echt even een gezellige avond wilden geven.

      Ik drink zelf geen koffie meer ;-) Hij zorgt voor geld op de plank, maakt rare dagen door dit alles (ICT). En als ik hem tegelijk met de kinderen roep voor pauze (en het past hem op dat moment) dan drinkt hij gezellig thee mee. Maar hij is het zich nu wel meer bewust. Hij maakte een pak koffie open. 'Alweer?' vroeg hij zich af. Yep, alweer.

      Maar wij hebben nu echt geluk met de school. Super geregeld. Alle gewone lessen, alleen dan iets korter. Alle kinderen hadden al een device om op school op te werken en internet was al geregeld. Zelfs toetsen en afsluitingen, coachgesprekken en oudergesprekken gaan gewoon door (videoconference en Teams). Echt, zo blij dat we van school zijn veranderd. (Ook wij hadden een thuiszitter, dus ik weet ongeveer wat je meemaakt in dat opzicht.)

      Heel veel sterkte, jullie hebben het zwaar nu er zo veel onzeker is.

      Verwijderen
    3. Fijn dat school zo goed doorloopt. Hier doet school het op zich goed met allemaal werkjes en filmpjes. Ik vind alleen dat de lat veel te hoog ligt. Leuk om te knutselen met
      kleuter, maar al die verplichte dingen..... ik had iets van 6 werkbladen en 5 knutselopdrachten voor deze week...

      Met de AH hebben we hier weer erg geboft (met school ook hoor trouwens). Onhandig als je zelf alsnog naar de winkel moet als spullen er niet zijn.

      Ik denk dat deze weken voor veel mensen heel leerzaam gaan zijn. Variërend van hoeveel koffie er eigenlijk doorheen gaat tot hoe je online les kunt geven (en alles daar tussen in :-))

      Fijn dat het voor je ex-thuiszitter goed doorloopt!!

      Verwijderen
  8. Tot nu toe ga ik iedere week ruim over m'n budget heen. Helaas.
    Gr Yvonne D

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts