Bouillon van groentenafval

In januari las ik tussen alle bedrijvigheid door de mailtjes van de Frugalwoods met tips voor een zuiniger leven. Helaas was januari een geldput, zonder ruimte om die tips door te voeren. Er was echter één tip die ik wel direct vol enthousiasme overnam. En dat was niet eens een tip van de Frugalwoods zelf, maar van iemand die reageerde :-)

De tip was dat je groentenschillen en -stronken in de vriezer kon bewaren. Als je dan genoeg groentenafval bijeen gespaard had, dan kon je er bouillon van trekken.

Ik vond het direct een briljant idee. En dus gooide ik (het schone deel van) de uienschillen, de (afgewassen) schil van wortels, de stronken van bleekselderij en prei, de schillen en harde stukjes van de gember en dergelijke in een ziplockzak in de vriezer. De zak vulde zich veel sneller dan ik dacht en in één week had ik een flinke zak vol.

Dus hiervan de schillen, de stelen en de stronken.
Gisteren maakte ik hier bouillon van in de slowcooker.

Ingrediënten: 
1,7 liter kokend water
1 ziplockzak vol schillen (géén aardappelschillen overigens - de gangbare aardappels worden mij teveel bespoten).
6 witte peperkorrels
2 blaadjes laurierblad
1 groot stuk foelie
een beetje gedroogde tijm

Hoe maak je bouillon van groentenafval?
Ik had een beetje haast, en dus liet ik de bouillon slechts twee uur trekken in plaats van vier (in de slowcooker he mensen... als je een gewone pan gebruikt, dan moet dat korter). 

Eindconclusie: 
Ik vond het een lekkere bouillon! Dat is nog eens een manier om toch nog iets nuttigs met je groentenafval te doen én om van je bouillonblokjes af te komen. 

Kortom: dit is zeker voor herhaling vatbaar. De tweede ziplockzak is inmiddels halfvol. Dat is mooi, want dan maak ik volgende weer weer een grote pan soep van zelfgemaakte bouillon.

Ik maakte er deze budget tomatensoep van.

Wat doe jij met het groentenafval?


Reacties

  1. Reacties
    1. Ja he?! Ik vond het ook zo'n briljante tip. En de bouillon was echt lekker.

      Verwijderen
  2. ik maak er ook bouillon van, maar ik heb steeds minder groenteafval omdat ik tegenwoordig mijn groentes steeds vollediger gebruik, want eigenlijk kun je van groentes soms meer eten dan je dacht, zo snijd ik de stronk van broccoli in kleine stukje en die gaan dan in mijn pastasaus 0f door mijn chili con carne, nu las ik dat je bloemkoolstronkjes en zelfs het blad ook gewoon kunt verwerken. mijn wortels en aardappels en komkommer schil en schrap ik niet meer ,maar maak ze gewoon wat beter schoon. Geen grote besparingen, maar wel een goed gevoel dat ik steeds minder etensresten weggooi .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je groenten helemaal gebruikt heb je inderdaad steeds minder afval.

      Verwijderen
  3. Wat een goed idee! Nu gooi ik het gewoon weg, maar van die zakken heb ik ook wel, dus ik ga ook zo'n 'depot' aanleggen in de vriezer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar nu las ik dat je het na er bouillon van getrokken hebt de groenten niet meer in groenafvalbak kan doen, klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts