Over Sinterklaas, zelfgebakken kruidnoten en rare gebruiken

Ik blijf nog even in Sinterklaas-sferen. Die man is ook zo aanwezig in ons huishouden, dat ik er niet omheen kan. Wat zal ik blij zijn als hij weer weg is (nog zes nachtjes slapen!).
Ondertussen doen we in de light-vorm echter vrolijk mee.

Op school zouden alle kinderen hun schoen zetten. Dus moest er een schoen mee naar school. Toevallig reed die ochtend ook het vriendinnetje van zoon mee. Moeder spreekt slecht Nederlands en de inhoud van de nieuwsbrief (waarin alle communicatie vanuit school staat) gaat dus volledig aan haar voorbij. Meestal brief ik belangrijke dingen door, maar dat van die schoen was ik zelf ook bijna vergeten.

En dus begon ik 's morgens aan de deur over de schoen. Ze snapte niet waarom, maar begreep dat er schoenen mee moesten. Dus werd er een paar gepakt. Vervolgens kostte het me even om uit te leggen dat er maar één schoen mee moest naar school. Haar zus werd erbij gehaald om mij aan te horen en ook dochter mengde zich in het gesprek. Het was een heel gedoe met die schoen.

Uiteindelijk begreep moeder dat het iets te maken had met een Nederlands feest en dat er één schoen mee moest. Ze vonden het wel een zeer vreemd gebruik (waarbij het niet hielp dat ik niet uitgelegd kreeg wát we dan met die ene schoen gingen doen.... grinnik....). Maar die schoen kreeg ik mee. Vriendinnetje was er erg blij mee.

Wat ik ook mee nam, waren zelfgebakken lactose- en glutenvrije kruidnoten voor in de schoen van zoon.

Zelfgemaakte glutenvrije en lactosevrije
Kruidnoten

Het recept voor kruidnoten heb ik van Miss Glutenvrij. Ik maakte er mijn eigen kruidenmengsel voor - volgens dit recept. De kruidnoten waren makkelijk te maken en ERG lekker. Ik bakte ze misschien wat minder krokant dan ze zouden moeten, waardoor ze qua bite meer op pepernoten lijken. Dat vind ik zelf echter dusdanig lekker dat ik deze variant er maar inhoud.

Hoe dan ook: een echte aanrader deze kruidnoten. Ik vind ze eerlijk gezegd lekkerder dan wat ik mét gluten in de winkel koop.

Reacties

Populaire posts