Orde in de administratie: de poststroom in

Administratie heeft de neiging om dagelijks binnen te komen (op momenten dat je geen dingen op wilt bergen of af kunt handelen) en verwordt ongeordend tot een vervelende stapel post met belangrijke en onbelangrijke zaken door elkaar. Een stapel die er ook nog eens rommelig uitziet, altijd in de weg ligt en met een beetje pech ook nog een koffiekring oploopt. Daarbij wordt het doen van de administratie er niet leuker van (integendeel...).

Naar aanleiding van een blogpost ergens ben ik een poos geleden voor mezelf gestart om met een eenvoudig systeem mijn binnenkomende administratiestroom te ordenen.

Het is heel simpel: aan de binnenkant van mijn kast zijn 4 (zelfgemaakte) geplastificeerde 'enveloppen' geplakt:
- Betalen
- Bonnen (van de man)
- Opbergen
- Afhandelen


  • Alles wat binnenkomt aan post / overige adminstratie wordt gelijk uit de enveloppe gehaald. 
  • Reclame / andere onzin gaat gelijk weg
  • De enveloppe gaat ook gelijk weg. 
  • De inhoud (of de bonnetjes) wordt in het passende vakje gestopt. 
  • Eens per week doe ik mijn administratie en leeg ik de enveloppen. Dan worden de rekeningen betaald, zaken afgehandeld en papieren opgeborgen. 


De vakjes zijn dan weer leeg voor een nieuwe ronde.



Voor de man (wiens administratie ik doe) maakte ik ook zoiets, met leuk passend papier.



Hoe orden jij je binnenkomende post? 



Reacties

  1. Rekeningen betaal ik meteen, wat opgeborgen moet gaat naar de trap(adminstratiemappen liggen boven)Post die ingevuld en opgestuurd moet ligt op de tafel, doe ik savonds en dan gaat de envelop naar de voordeur,zodat die volgende keer mee naar de brievenbus gaat.Iets wat mij te ingewikkeld is,blijft op tafel liggen, daarbij helpt een vriendin als ze op bezoek komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe het dus heel slecht en mik het allemaal in een rieten mand...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg eigenlijk nooit rekeningen. De enkele keer dat ik er wel een krijg betaal ik vrijwel altijd direct. Alle andere aanschaffingen verlopen of via automatische incasso of bestel ik via internet / koop ik in de winkel.

    Andere post bekijk ik direct bij openen of het belangrijk is of niet. Niet belangrijk -> weggooien. Belangrijk -> in de map.

    Lekker eenvoudig vooral! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja wat binnenkomt meteen aktie, de rest gaat in een lade en die bekijk ik als inkomsten binnenkomen eind van de maand, en betaal dan wat er ligt, ik wacht niet tot uiterste betaaldatums.
    Als het laadje beetje vol wordt sorteer ik het op de diverse mappen en doe het daarin en 1x per jaar gaat er een eerder jaar weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wordt meteen geopend en gaat voorin de desbetreffende ordner en 1 keer per week waneer ik de administratie, wordt het betaald, opgeborgen, afgehandeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wordt meteen geopend en gaat voorin de desbetreffende ordner en 1 keer per week waneer ik de administratie, wordt het betaald, opgeborgen, afgehandeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. alle rekeningen gaan automatisch op een enkele na (nu bijv schoolgeld en overblijven). meeste post is dus reclame of belasting oid. dus vooral de keus weg of bewaren.. ;) ideaal

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik verzamel het ongeveer op dezelfde wijze, handel het af en doe het dan in een grote bak op het bureau. Met de bedoeling dat het in de juiste mappen terecht komt, maar daar gaat het vaak mis. Dat stapelt zich nogal eens op.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat handig! Hier gaat praktisch alles met automatische incasso of via ideal of PayPal, dus ik heb weinig rekeningen. En ook geen folders ivm nee nee sticker.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts