meisjeskleding en jongenskleding

Zoon groeit alsof hij groeimiddel krijgt toegediend. En dus kwam hij voor zijn winterspullen - ondanks mijn vooruitziende blik - een paar dingen tekort.

De fijne winterjas die ik vorig jaar in de uitverkoop kocht paste gelukkig precies en zoon is er hardstikke blij mee (kijk deze - maar dan in donkerblauw met rode details. Hardstikke leuk, zeker als je hem in de uitverkoop voor een nóg lager bedrag koopt).

Met de sokken, hemdjes, pantoffels, laarzen en handschoenen is het een heel ander verhaal. Kennelijk vind ik die dingen niet leuk om te kopen. Ik moet ze in ieder geval iedere winter weer last minute aanschaffen, waar ik shirts, broeken, jassen en schoenen eigenlijk altijd op voorraad heb.

Gelukkig ben ik nu enigszins op tijd en dus ging ik op zoek naar een webwinkel waar ik alles voor een goede prijs in één keer kon kopen.

So far, so good. Maar dan moet je kiezen: jongenskleding of meisjeskleding?
Roze met giltters en lieve beestjes, of donkerblauw met monsters (zonder glitter).
Er is een strikte scheidslijn qua opsmuk, kleuren en opdrukken. Als jongetje mag je kennelijk niet van lieve beestjes houden (of van roze) en donkerblauw met glitter schijnt ook al geen optie te zijn.



Eerlijk gezegd vind ik het bekrompen, sexistisch en fantasieloos. Want ja, ik heb een zoon die houd van glitter, lieve beestjes, opsmuk (en liefst ook nog heel veel roze ;-)).
Helaas loopt de scheidslijn door tot op school En dus koop ik maar geen roze prinsessenparapluutje voor hem. Omdat daar gedoe van komt. Want roze en prinsessen zijn voor meisjes. En zeggen de kinderen het niet, dan komen ouders dat wel even tegen zoon zeggen (sjonge jonge).


En dus zoek ik naar betaalbare parapluutjes en pantoffels in leuke felle kleuren met leuke beestjes erop, zonder dat het meidig is. Helaas zit ik bij de grote ketens kennelijk vast aan enge dinosaurussen en die stomme minions / spiderman - of knalroze met prinsessen..
Ik zou er vroeger als meisje ook treurig van zijn geworden geloof ik.

Nou maakt het met hemdjes, handschoenen en pantoffels niet zoveel uit (vind ik dan) en dus moet zoon het wat dat betreft dan maar doen met die saaie kleuren. Want tja... om nou alles bij losse winkels te gaan kopen om dan drie of vier keer zoveel te betalen, dat zie ik niet zitten. Zeker niet voor items waar hij in no-time weer uitgroeit of soms in twee weken sloopt of kwijtraakt.

De aankoop van de paraplu heb ik wel nog even uitgesteld. Dat mag best wat leukers worden.


Wat vind jij van de standaard jongens- en meisjeskleding?

Reacties

  1. Ik ben er een voorstander van als er gesproken zou worden over Kinderkleding. Niet in jongens of meisjestermen praten. Kinderen delen het alsnog wel in in 'meisjesachtig' en 'jongensachtig'. Ik heb liever niet dat de fabrikant / winkelketen het al op voorhand doet.
    Ook véél voordeliger voor ouders met meerdere kinderen: kun je alles lekker doorschuiven (regenlaarzen, sneeuwlaarzen, schaatsen, sneeuwpakken, sandalen, slippers). Haha voor mij is er in dan opzicht helemaal geen voordeel, want ik heb een tweeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tobias is gelukkig dol op 'jongenskleding'. Tussen aanhalingstekens omdat ik het idd stom vind dat het onderscheid er is

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tobias is gelukkig dol op 'jongenskleding'. Tussen aanhalingstekens omdat ik het idd stom vind dat het onderscheid er is

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn zoon is dol op stoere kleding en mijn dochter op roze glitters, dus wat dat betreft heb ik het heel makkelijk met het huidige aanbod. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het voor mensen met kinderen met een wat neutralere smaak heel wat lastiger is. Dat is met speelgoed ook vaak heel ingewikkeld vind ik.

    En wat zijn ouders soms toch rare wezens, dat ze je kind erop wijzen als de kinderen het zelf niet zien! In de klas van mijn dochter had een van de jongetjes op een dag de rok van zijn zus aan, omdat hij die zo mooi vond. Dat heeft mijn dochter nooit verteld, blijkbaar vond ze het geen issue. (We hoorden dit van de juf, een paar maanden later). Ik ben zo blij dat dat in haar klas gewoon kan zonder gezeur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn dochter loopt met Cars en 'monster' shirts en snapt niet waarom hier geen haarspeldjes of badpakken van zijn! Frozen, hallo kitty of andere prinsesachtige cadeautjes wordt niet naar omgekeken...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts