Pagina's

woensdag 5 oktober 2016

In vijf minuten slapen

In tegenstelling tot de man ben ik een snelle inslaper. Tenminste.... zolang ik geen dingen heb waar ik me zorgen over maak. Dán is het gelijk een heel ander verhaal.
In mijn gewone doen draai ik mij drie keer om en dan slaap ik.

Hóe dat precies werkt weet ik eerlijk gezegd ook niet. Wel dat warme voeten, een vaste bedtijd en een vast bedritueel met een geleidelijke afbouw aan actie, erg helpen. Net als bij kinderen eigenlijk.

Ook voor zoon hebben we een dergelijk ritueel.
Helaas kon het inslapen soms nog best lang kon duren. Een half uur tot drie kwartier was geen uitzondering. Op zich niet erg, ware het niet dat één van ons noodgedwongen boven blijft tot hij slaapt. En dan is drie kwartier best lang soms.

Toen las ik ergens iets over diepe druk.Het artikel meldde dat bij kinderen die snel overprikkeld raken, diepe druk een goed middel is om rustig te worden. Dit in tegenstelling tot heel lichte aanrakingen, die het zenuwsysteem zouden alarmeren.

Diepe druk is een dusdanige druk op het lijf dat de diepere lagen in de huid en de spieren bereikt worden. Een dergelijke druk zou een gevoel van veiligheid en rust geven. Diepe druk kun je veroorzaken door het geven van een (wat stevigere massage), maar ook door een zware deken of door inbakeren.

Het klonk logisch en dus probeerde ik het voor de gein eens uit.

Met dusdanig resultaat dat ik het hier graag als tip meld. Een paar minuutjes masseren voor het slapen gaan zorgt ervoor dat zoon inmiddels standaard binnen vijf minuten slaapt. Overigens maak ik het mezelf daarmee niet heel moeilijk: er werd geen massagecursus gevolgd en er is geen gedoe met olie. Gewoon wat voorzichtig, maar diep masseren van de spiertjes op zoon zijn rug na het voorlezen en dat is het dan.


Ben jij een makkelijke slaper?



4 opmerkingen:

  1. Mijn zus (ook geadopteerd, inmiddels zelf mama) heeft heel lang onder een doorgestikte deken gelegen; loeizwaar.
    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zeg voor de lol altijd: wanneer ik mijn tweede been het bed in trek, slaap ik al.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik slaap al jaren zeer slecht : moeilijk inslapen, niet doorslapen en als ik wakker word, slaap ik zelden nog in. Ik slaap per nacht gemiddeld 4 u en overdag ben ik vaak doodmoe. Ik heb alle mogelijke huis-, keuken- en tuinmiddeltjes om beter slapen geprobeerd maar dat maakt niets uit. Ik heb ook alle mogelijke producten op plantaardige basis gebruikt met hetzelfde resultaat....
    Vorig jaar ben ik dan uiteindelijk naar de huisarts geweest en die schreef me een andere medicatie op basis van planten voor maar ook dat hielp niet. Na enkele maanden ben ik moeten overschakelen op een licht antidepresssivum dat als bijwerking heeft slaapverwekkend te zijn. Ik neem het nu enkele maanden en slaap iets beter in maar doorslapen en meer uren slaap heb ik nog steeds niet. Ik werd door de huisarts doorverwezen naar de slaapkliniek en moest twee nachten na elkaar een slaaponderzoek ondergaan. Het enige wat uit het onderzoek kwam, was dat ik zelden in een diepe slaap kom en zeer weinig slaap (wat we al jaren ondervinden natuurlijk). Specialist raadde me aan om het rustiger te doen, ontspannende oefeningen te doen, goede slaaphygiëne blijven toepassen en verhoogde de dosis antidepressiva. Het resultaat is nog steeds hetzelfde : ik slaap nog steeds 'maar' een uur of 4 per nacht.
    Mijn nachten duren toch zooooooooooooooooooooooooooooooo lang en het is vervelend om 's nachts beneden te zitten vooral nu het stilaan weer kouder begint te worden (en het tijdens de koude maanden 's nachts maar 15 ° is in onze living)
    Stiekem ben ik jaloers op mensen die 'goed' slapen.....
    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zoon heeft een zware deken maar dat vind ie dan soms weer vervelend. Ik ga dat masseren ook eens proberen. Ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen