Pagina's

dinsdag 11 oktober 2016

Een vaste weekstructuur

Het is voor mij een eeuwig dilemma: een lichte hekel aan poetsen, in combinatie met weinig tijd en een voorkeur voor een schoon en opgeruimd huis.

Ik heb het opgelost met een vast weekschema waar ik me gewoonlijk redelijk goed aan hou.

Hiermee lukt het me om naast werk, zorg voor zoon en andere zaken het huishouden redelijk op orde te houden. En lukt het een keer een week niet (door ziekte of een extra druk schema) dan staat alles de week erna weer op het programma.



Ik heb even overwogen om mijn eigen schema hier neer te zetten, maar voor jullie is dit waarschijnlijk niet interessant. Het meest belangrijk aan weekschema's is volgens mij dat simpelweg alles wat wekelijks voorkomt erin zit en dat het klopt met je eigen weekstructuur. Het zal daarom voor iedereen anders zijn wat wanneer gebeurt.

Dus heb ik een kleine, algemene checklist gemaakt op thema.
Overigens heb ik de dagelijks terugkerende dingen hier niet ingezet.

Checklist weekschema:

Planning:

  • De planning voor de komende week maken / nalopen.
  • Weekmenu / boodschappenlijst maken (en eventueel bestellen).
  • De planning voor huisgenoten bijwerken
  • Wie is er jarig? Kaartjes / kadootjes / bezoekjes / telefoontjes inplannen (tip: ik kijk hierbij altijd 2-3 weken vooruit. Dat geeft je meer tijd om een kadootje te kopen). 

Administratie

  • Rekeningen betalen
  • Telefoontjes plegen / dingen uitzoeken of afhandelen
  • Administratie opbergen

Poetsen

  • Een wekelijks poetsrondje met daarin: stoffen, stofzuigen, badkamer, WC's, keuken globaal en pakplekken afnemen, bedden verschonen.
  • Kliko aan de weg, afvoer plastic en glas
  • Tijd voor extra schoonmaak klusjes.

De tuin

  • Onderhoud (onkruid wieden, snoeien, maaien enzovoorts).
  • Overig buitenwerk (terras vegen, spinnenwebben wegragen en dergelijke). 

De was

  • Wassen / was drogen / was vouwen / was opbergen (ik strijk zelf niet, maar dat kan er ook nog bij als je zin hebt). 


Boodschappen doen

  • Lijstje en eventueel statiegeldflessen mee, boodschappen halen en opbergen. 


Heb jij een vast weekschema?
En zo ja: hoe ziet dat eruit?

3 opmerkingen:

  1. Ja, en ik ben er dol op. Door mijn weekstructuur is het huis goed op orde, zonder dat het me al te veel moeite kost.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, al is dat alleen voor schoonmaken. En bedden gaan hier niet elke week allemaal in de was. Ook ivm milieu en hekel aan grote hoeveelheden was.
    De rest hou ik zelf wel in de smiezen zonder lijst, dus dat doen we dan ook zonder lijst.
    De Corveelijst wordt ook gebruikt om taken te verdelen. Want als werkende vrouw (met grote zoon en werkende man) vinnik mezelf niet de aangewezen partij om alles te doen. Zeker niet alles, we doen eerlijk delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, hier ook een vast schema.
    Door mijn reuma doet manlief de trappen zuigen, dat is een hele opluchting.
    's Morgens eigenlijk al voor tienen ben ik klaar met het werk. Ik sta wel al om 6 uur op.
    Ik moet dan nog wel zorgen voor het eten, maar verder is alles klaar.
    De administratie en het weekmenu bedenken, evenals de boodschappenlijst maken gebeurd allemaal smiddags.
    Ik kan wel zeggen dat mijn huis zo goed als helemaal op orde is.

    BeantwoordenVerwijderen