Een tent kiezen

Het was een zware bevalling, maar er is een tent gekocht. Na lang aarzelen tussen een tweedehands tent degelijk katoenen tent (van Falco, Baco, Esvo of Randstad) of een polyester geval van meer degelijke kwaliteit kozen we toch voor een nieuwe tent.

De nadelen van een tweedehands katoenen tent vond ik:

  • Het gewicht (vaak 40-50 kilo of meer)
  • Onduidelijkheid over de grootte van het pakket (het moet wel in de auto passen, met nog meer bagage erbij) - en nee.... we gaan niet gelijk ook nog een karretje kopen.
  • Dat veel tenten echt al oud waren (10-15 jaar oud). En hoe goed zijn ze dan nog? Misschien nog hardstikke degelijk, maar misschien ook niet. En om nou 400 euro te betalen voor een tweedehands tent die mogelijk toch niet goed is.... nee. 
  • Dat ik een tweedehands tent toch echt nog even opgezet wil zien voordat ik hem koop. En dan moet je dus afspreken, ergens heenrijden enzovoorts. En dat gedoe hoeft voor mij even niet. 
De voordelen van een tweedehands katoenen tent zijn:
  • Degelijk (de degelijkheid van bovengenoemde merken wordt geroemd op het www).
  • Katoenen tenten hebben een prettig binnenklimaat.
  • De tenten kunnen tegen een stootje / storm qua stevigheid. 
  • Ze zijn mooi / knus.

Polyester tenten hadden ook voor en nadelen:
Nadelen van polyester tenten:
  • Matig binnenklimaat (snel klam).
  • Kwetsbaarder materiaal.
  • Iets minder stormbestendig.
Voordelen van polyester tenten:
  • Een nieuwe tent is ook betaalbaar - met een beetje zoekwerk ook een gezinstent van goede kwaliteit. 
  • Een lichter en kleiner pakket.

Uiteindelijk is het een nieuwe tent geworden van katoen met polyester. Ik dacht dat deze tenten niet binnen ons budget vielen, maar bij Obelink vond ik een mooie tent voor de helft van de prijs: de Obelink Record 6. Morgen of overmorgen wordt hij bezorgd als het goed is. 

Een kookplaat, matrasjes, slaapzakken enzovoorts hebben we al. Het enige wat we mogelijk nog aan willen schaffen is een kastje waar je ook op kunt koken en twee tuinstoelen - maar die dingen durf ik tweedehands ook nog wel aan te schaffen. 

Ik kan niet wachten tot de tent er is! Het is de meest grote tent waar ik ooit in gekampeerd heb. Volgens mij is ie zelfs groter dan het busje waar we lange tijd in camperden...
Hopelijk kunnen we snel proef-kamperen (ik wacht dan wel even op iets beter weer trouwens). 

Hoe ga jij op vakantie?
Of wordt het Balkonia / Gardenia?

Reacties

  1. Fijn is dat, een goede ruime tent! Ziet er goed uit. Zeker met wat minder weer. Ben ook nog erg blij met onze tentipi maar heb absoluut geen zin meer in kamperen. Hij staat nu in de tuin als speeltent voor de kinderen. Blijf wel lekker thuis ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je net geëmigreerd bent, dan is dat ook al een soort van vakantie denk ik. Ach... en daarnaast: tijden veranderen en voorkeuren voor soorten vakanties ook.

      Verwijderen
  2. Fijn dat je een goede tent hebt gevonden. Wij blijven gewoon thuis.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij gaan dit jaar voor het eerst weer kamperen sinds we een kind hebben. Zin in! Meeste hebben we nog, ook goede tent. Zo'n kastje hebben wij laatst bij kruidvat in de aanbieding gekocht, misschien hebben ze het nog wel. Was 24,95 geloof ik. Prima ding lekker stevig ook. Wat voor stoel koop jij voor je zoon? wij hebben nog wel goede kampeerstoelen voor onszelf (van vroeguh) maar ik twijfel een beetje over wat ik voor mijn zoontje (net 6) zal aanschaffen. moet wel en beetje stabiel zijn (wiebelkont :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip van het kastje!
      Ik denk dat zoon (bijna 6) een degelijke variant tweedehands klapstoel krijgt. Zo'n ouderwets model zeg maar. Die zijn volgens mij het meest stevig (hier nog een wiebelaar).

      Verwijderen
  4. Voor ons wordt het dit jaar TUINesië. Maar als we wel zouden gaan: kamperen met een peuter en een kleuter zie ik toch niet zitten. Liever een huisje op een bekend vakantiepark. Rust en comfort :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die is leuk TUINesie, die kende ik nog niet. Dan klinkt het Costa del Achtertuin waar wij regelmatig heen gaan een stuk minder interessant.

      De tent ligt ongebruikt op zolder. Ik wilde hem op MP zetten, maar dat mag niet van man.

      N.

      Verwijderen
    2. TUInesië klinkt ook goed. Met een peuter en een kleuter is een huisje ook wel heel fijn. Haha misschien dat je tent over een paar jaar nog van pas komt ;-)

      Verwijderen
  5. Woensdag 15 juni zijn er allemaal campingartikelen te koop bij de Aldi. Ook een opvouwbare campingkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie tent!
    Ik ben niet zo'n kampeerder. Man vroeger wel, maar een camping uitrusting hebben we niet meer. Een weekendje op een natuurcamping zou ik leuk vinden maar niet als vakantie. Wij gaan in een comfortabele blokhut in Denemarken dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En een weekeindje op een natuurcamping gaan wij zeker ook nog doen.
      Enne... comfortabele blokhutten zijn ook fijn ;-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts