Pagina's

dinsdag 31 mei 2016

PMS / menstruatieklachten en wat je er zelf aan kunt doen

Buikpijn, rugpijn, sjachereinig, prikkelbaar, moe, pijnlijke borsten, benen, hoofdpijn en een algeheel gevoel van malaise. Griep? Welnee... gewoon een maandelijks terugkerend vrouwenkwaaltje. 

Gelukkig heb ik niet van alle symptomen last (hoewel...), maar al met al is mijn menstruatie een maandelijks terugkerende week van ellende. Deels voor mezelf, maar zeker ook voor mijn huisgenoten. Twee dagen per maand ben ik namelijk echt niet gezellig. Vervolgens ben ik twee dagen dood en doodmoe en dan komen er nog twee dagen dat ik niet op de been kan blijven zonder paracetamol.

Omdat de klachten de afgelopen maanden steeds erger lijken te worden vond ik het tijd om eens goed uit te zoeken wat eraan te doen valt. Bij mijn speurtocht op internet kwam ik erachter dat je alle thuis-tips kunt onderverdelen in twee groepen: wel doen en niet doen.

Hieronder een verzameling tips die ik op internet vond. Vrouwen zijn enthousiast over verschillende middeltjes en combinaties ervan. Het handige is, dat de verschillende middeltjes ook nog eens tegen de verschillende symptomen lijken te werken dus dat is mooi. NB: ik ben geen arts, dus alles op eigen risico ;-)

Ondertussen test ik zelf vrolijk mee. Ik ga voor een mix van alle opties. 

Eerst maar eens een lijstje 'do's'.

Wel doen bij PMS / menstruatieklachten:

Teunisbloemolie

Teunisbloemolie wordt met stip op één genoemd als middel tegen menstruatieklachten.
Teunisbloemolie is rijk aan gamma linoleenzuur (GLA), wat een onverzadigd omega-6 vetzuur is. Hoewel mensen tegenwoordig vaak teveel omega 6 binnen krijgen, schijnt juist deze variant ervan goed te werken tegen menstruatieklachten.  

Visolie

Ook visolie (een omega 3 vetzuur) zou goed werken voor het welbevinden en tegen pijnlijke borsten. 

Magnesium

De reden van een maandelijkse zucht naar chocolade zou een vermomde behoefte aan magnesium zijn - dit zit namelijk in chocolade. Magnesium werkt goed door op je bloedvaten en geeft rust in je hersenpan. Bij PMS zou het moeten helpen tegen de krampen, geïrriteerdheid, depressie en het vasthouden van vocht. 

Vitamine B6

Vitamine B6 zou de hormoonhuishouding in balans brengen met onder andere een stabiele geest tijdens díe dagen. 

Bewegen

Dit is een terugkerende tip: BEWEEG! Juist ook als je last hebt van je rug, buik, hoofd en humeur. Het zou de klachten moeten verminderen. Het is raar maar waar. Moet je jezelf wel eerst van die bank zien te hijssen. 

Yoga oefeningen tegen PMS

Op youtube vind je meerdere yoga oefeningen tegen menstruatieklachten (zoek op yoga pms). Doe dagelijks een kwartiertje yoga als je weet dat je moeilijke dagen eraan komen en kom zo soepel de maandelijkse stonden door.
Ik heb alvast een paar korte yogasessies geprobeerd en was er niet ontevreden over. Het gaf rust en leek de rug- en buikpijn te verlichten. De yoga gaf verder een dusdanig weldadig gevoel dat ik mijn wekker er een kwartier eerder voor heb gezet (en dat zegt wat).

Heb jij last van je maanstonden?
Wat werkt bij jou goed om 'die' periode van de maand goed door te komen?


2 opmerkingen: