De belastingdienst moet het makkelijker maken

Het nieuws is wat mij betreft een bron van ergernis en vermaak - of beiden. Het referendum was overigens geen van beiden wegens de onduidelijkheid en het te grote 'ver van mijn bedshow'- gehalte (heel fout - ik weet het). 

Tussen alle ellende door komt er dan soms zo'n berichtje voorbij waar ik om moet lachen. Want wat is er gebeurd? 

De belastingdienst heeft op zijn kop gekregen van de Nationale Ombudsman, dat ze het met hun snelle en verregaande digitalisering te ingewikkeld maken voor een deel van de burgers. 

Dát strijkt nog eens in tegen de geëikte slogan 'Makkelijker kunnen we het niet maken'.


De belastingdienst:
Makkelijker kunnen we het niet maken!

In eerste instantie was er gesteld, dat mensen in principe alleen nog maar digitaal berichten van de belastingdienst konden ontvangen. Voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, geen computer of internetaansluiting hebben of die uit privacy overwegingen hun belastingzaken niet digitaal willen afhandelen was er geen alternatieve optie. 

Later kwam hier een (eerst tijdelijke, maar uiteindelijk vaste) oplossing voor in de vorm van een papieren bericht. 

Volgens de Ombudsman bestaat er echter een risico voor mensen die wel over zijn gegaan naar een digitaal contact met de belastingdienst. Mensen die hun berichtenbox niet regelmatig bekijken lopen het risico dat zij de definitieve toekenning van toeslagen pas zien nadat de bezwaartermijn verstreken is. 

De Nationale Ombudsman vindt dat het allemaal makkelijker moet. 
Je zou toch zeggen dat de belastingdienst hier alleen maar mee in kan stemmen... 

Overigens krijg ik mailtjes van de belastingdienst als er een berichtje in mijn inbox staat. 
Maar goed.... ik lees dus ook regelmatig mijn mail. Uit ervaring weet ik dat er een groep mensen is die niet / nauwelijks in hun mailbox kijkt. 


Ben jij al volledig digitaal voor de belastingdienst (aangifte, toeslagen en berichten(?
Wat vind je ervan? 


Reacties

  1. Eigenlijk doe ik al alles digitaal bij de Belastingdienst, de enige die het mij moeilijk maakt om helemaal te digitaliseren is de belastingsmient, hoe ironisch! Post van mijn bedrijfje krijg ik in mijn berichtenbox (via de mail idd een berichtje dat daar iets staat) EN per post. Dubbelop dus, nou dat schiet op. Voor de inkomstenbelasting wilde ik een berichtenbox voor mijn man aanmaken (jaja, DigiD is persoonlijk, maar als je toch gezamenlijk aangifte moet doen ga ik echt niet zitten wachten tot hij 's avonds thuis is, dus natuurlijk weet ik zijn DigiD).......was er een storing waardoor ik geen berichtenbox voor hem kon aanmaken. Weer zoiets, zucht! Dus ik weet niet wie er echt aan toe is om te digitaliseren: de burger of de belastingdienst. Deze laatste zeker niet!
    Groeten, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo heb ik een keer een (hele hoge) boete gekregen omdat de APK van mijn auto was verlopen. Oeps! Bericht gemist... Geef mij maar de oude vertrouwde brief!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die melding komt hier gelukkig nog per post.
      Overigens merk ik wel dat ik facturen die via de mail komen ook makkelijker vergeet.

      Verwijderen
  3. Het is vooral wennen denk ik. De brievenbus leeg ik elke dag, inloggen op mijn digid nauwelijks. Zal een reminder in mijn foon zetten;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts