Pagina's

maandag 25 april 2016

Betaalbaar gezond leven: Mindfulness

Met alle hektiek die hier soms is met een gezin, werk en alles wat daar nog omheen vliegt vond ik het nodig om op een gezonde manier aandacht aan mezelf te besteden. Want... je kunt pas goed voor een ander zorgen als je goed voor jezelf zorgt, toch?

Nou bestaat gezondheid uit veel dingen, waarbij een aantal dingen al vanzelf gaan: gezond en regelmatig eten, voldoende slaap, regelmatig naar buiten enzovoorts.

Op mijn wensenlijstje staan nog sporten en meer ontspanning. Ik besloot te beginnen met de ontspanning en koos voor mindfulness, omdat ik daar goede ervaringen mee heb.

Wat is mindfulness?

Mindfulness oefeningen zijn oefeningen waarbij je je aandacht richt (op wat je voelt, je ademhaling, geluid, een verhaal enzovoorts). Bij het richten van je aandacht is het belangrijk dat je opmerkt wat er gebeurd, zonder dat je oordeelt.
Mindfulness wordt veel gebruikt in de gezondheidszorg, voor verschillende kwetsbaarheden en ongemakken zoals depressie, angst, stress, burnout en slapeloosheid. Het geeft bewezen gunstige resultaten op meerdere gebieden. 

Het typische is dat je bij mindfulnessoefeningen niet de opdracht krijgt om je te ontspannen. Je kijkt / luistert / voelt gewoon dat wat er is en dat is het dan. Eigenlijk heel simpel - en schijnbaar doelloos, maar dus wel met resultaat. 

Wensenlijstje

Ik wilde een afwisselende mix van korte en wat langere oefeningen met een prettige stem en zonder zweverigheid, die ik kon volgen op verschillende locaties. Er bleken verschillende apps in omloop te zijn, betaald en gratis. Engelstalig viel voor mij af, omdat ik dan teveel moet nadenken over wat er gezegd wordt in plaats van te kunnen focussen op de oefening.

Met alle wensen kwam ik uit bij de mindfulness app van vgz  (en nee, geen aandelen), die in de reviews ook nog eens hoog scoorde.

Review app VGZ

Plus:

  • Nederlandstalig
  • Gratis
  • Het is een makkelijk werkende app, waarmee je direct aan de slag kunt. 
  • Je kunt per keer kiezen welke oefening je wilt doen. 
  • De oefeningen variĆ«ren in tijd. De tijdsduur van de oefeningen ligt tussen de 2 en 37 minuten, wat mij voldoende ruimte geeft om iets te kiezen voor de tijd die ik ervoor (over) heb. 
  • Je kunt zelf steeds kiezen welke oefening je wilt doen. 
  • De oefeningen zijn to the point. 
Min:

  • Het is jammer dat de app niet bijhoudt welke oefeningen je al hebt gedaan (en hoeveel keer). Daarbij snap ik dus niet hoe je het automatische programma aanzet. 
  • Persoonlijk hou ik niet zo van mannenstemmen bij dit soort oefeningen, maar da's dus persoonlijk. Overigens is het verder wel een prettige stem. 



3 opmerkingen:

  1. Ik heb dat op advies tijd gedaan toen ik op randje overspannen zat en vond het prettig.
    Bij mediteren mag je eigenlijk niets doen en daar werd ik juist nerveus van.
    Bij mindfullness mag je wel wat doen en dat vond ik veel prettiger idee om iets actief te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mindfulness werkt bij mij ook prettiger dan mediteren. Minder slaapverwekkend (letterlijk....)

      Verwijderen