Het Rosie project

Ik neem graag ad random boeken mee van de bieb. Met enige regelmaat heb ik dan een boek wat niet uit wordt gelezen, maar er zitten ook ware pareltjes bij.

Het Rosie project van Graeme Simsion is zo'n pareltje. Ik las het in één ruk uit en genoot van elke bladzijde. 

De wereld volgens iemand met asperger

Het boek wordt vertelt vanuit het gezichtspunt van iemand met asperger.
Ik weet niet genoeg van autisme om te kunnen beoordelen of het boek helemaal klopt met hoe iemand met asperger de wereld zou kunnen bekijken. Het boek schetst in ieder geval een mooi beeld. Ook van hoe hard het werken is om te trachten om de wereld om je heen te doorgronden als je autisme hebt.

Wie nu denkt dat dit een zwaar boek is, heeft het mis. Het is een vermakelijk, intrigerend boek, met een sympathieke hoofdpersoon, onverwachte ontwikkelingen en een mooi einde. Werkelijk een plezier om te lezen. 

Waar gaat het boek over?

Professor Don Tillman doceert genetica op de universiteit. Hij is op dit punt in zijn leven op zoek naar een echtgenote. Omdat eerdere afspraakjes bij de eerste ontmoeting bleven steken besluit hij om deze kwestie nu meer wetenschappelijk te benaderen. Dit doet hij met met behulp van een vragenlijst van zestien pagina's. Hij noemt dit 'Het Echtgenote Project'. Zijn enige twee vrienden (Gene en zijn vrouw Claudia) helpen hem hierbij en hij heeft er tijd voor ingepland in zijn weekrooster.

Vegetariërs, rokers en mensen die te laat komen vallen direct af. Maar hoe zit het met Rosie? Volgens de vragenlijsten is zij totaal ongeschikt, maar Don besluit haar te helpen bij de zoektocht naar haar vader en start impulsief een tweede project wat 'Het Echtgenote Project' op een tweede plaats zet. 


Reacties

  1. ik heb het net uit, kostte me moeite omdat ik me niet kon inleven in de hoofdpersoon(ongeorganiseerd als ik zelf ben)maar het is een pareltje :|)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inleven lukte mij ook moeilijk, maar autisme vind ik een intrigerend iets.

      Verwijderen
  2. Ik vond het ook een fantastisch boek! De opvolger er van vond ik ook geweldig. Ook een aanrader. Gr. Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist niet dat er een vervolg was.
      Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  3. Geweldig boek. Ik heb het achter elkaar uitgelezen, evenals het vervolg, The Rosie Effect.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn echtgenoot en zoon hebben ook Asperger, maar niet te vergelijken met deze man. Toch is het een leuk boek.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts