Het oog van degene die kijkt

Wat voor de één spaarzaam is, is voor de ander een luxe uitgavepatroon.

Dat soort dingen heb ik altijd grappig gevonden: het is maar wie er kijkt.
Waar de één het shockerend vind dat je tweedehands kleding, meubels en auto's koopt, is voor de ander de binnenspeeltuin een luxe uitje.



Het oog van degene die kijkt

Zelf vind ik mezelf geen super-bespaarder, maar wel gezond zuinig. Waardoor er weer ruimte is voor hier en daar een uitspattinkje (zoals een droger die, zoals het er nu uitziet, vooral in de winter gebruikt gaat worden).

Die zuinigheid maakte het mogelijk dat we geld voor twee adopties (+verlof +verblijf daar) bij elkaar spaarden én dat ik de helft van mijn uren kon gaan werken zonder een veer te laten. Oké... niet helemaal dan: ik spaar een stuk minder. Dat is de enige veer.

Bij ons is het geen geheim dat bijna alles hier tweedehands is. 
Bij vragen over onze leefstijl ben ik heel helder: als ik moet kiezen tussen spullen of kinderen, dan kies ik voor kinderen. In lijfelijke aanwezigheid, maar ook qua tijd. Wat moet ik met een nieuwe bank (die we trouwens wel hebben - hoewel met 70% korting -  slecht voorbeeld) als zoon me ondertussen mist, omdat mama steeds moet werken?

Deels is ook dat natuurlijk een luxe dingetje: met een man die ook inkomen genereert en een baan die redelijk goed betaalt kún je dat ook doen als je zuinig leeft. Met een lager salaris moet je meer uren werken om op een bepaald minimum uit te komen.


Ondertussen ben ik gewoon erg tevreden met wat er is en vind ik het leuk om te kijken en luisteren naar mensen die het anders doen. En soms leer ik dan nog wat nieuws. 


Hoe spaarzaam vind jij jezelf?



Reacties

  1. redelijk.de kosten zitten m hier vooral in voeding door allergieën.maar door op andere dingen te bezuinigen kan dit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij doen in grote lijnen hetzelfde als jullie, we doen geen gekke dingen (op een enkele uitspatting na :-)) en sparen veel. Als we meubels oid kopen is het soms wel duur (dure smaak) maar we doen er jaaaaaaaaaaaren mee en kopen zelden iets nieuws. Man kan nu stoppen met het werk dat hem steeds meer tegenstaat en rustig aan wat anders gaan zoeken zonder dat we in de problemen komen. Zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind mezelf denk ik gemiddeld. Ik ben niet superfanatiek, maar geef ook niet zoveel geld uit.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts