Bespaarplannen

Met de toestemming voor een tweede adoptie merk ik dat het bespaarvirus weer flink opleeft. Niet zozeer omdat de adoptie zelf flink geld kost - dat geld hebben we gelukkig al bij elkaar gespaard - maar omdat je nooit weet hoeveel zorg en aandacht een kindje daarna nodig heeft.

Bij adoptiekinderen is er (zeker in de eerste periode) altijd sprake van een grotere kwetsbaarheid. Alleen al de plotselinge overheveling naar een (ander) gezin, een ander land, met ander eten en andere gewoontes zorgt al voor een boel impact. Laat staan als er ook nog een belaste voorgeschiedenis of andere factoren zijn (zoals een beperking of slechte lichamelijke gezondheid) die een kind nog kwetsbaarder maken. 

Met dat alles op zak heeft een kind ook gewoon tijd nodig om rustig in te kunnen groeien in een nieuw gezin. Om te kunnen wennen en hechten en om te leren weten dat hij er thuis is. 

Ouderschapsverlof: fijn thuis zijn bij de kinderen

Bij zoon had ik drie maanden verlof, met daar achteraan nog een jaar 50 % (onbetaald) ouderschapsverlof. Samen met de man konden we het zo regelen, dat zoon de eerste 7-8 maanden niet naar opvang of school hoefde. Het gaf ons de tijd om een eerste basis te leggen voor de hechting en dat was fijn - en broodnodig. 

Bij een volgende kindje willen we dit zeker weer zo doen. Alleen.... is het bedrijf van de man inmiddels gegroeid en zijn er dan twee kinderen waar rekening mee moet worden gehouden. Tel daarbij op dat je vooraf nooit weet hoeveel zorg het volgende kindje nodig heeft.

En dus heb ik het plan om zoveel mogelijk geld en uren bij elkaar te sparen om ruimte te hebben om langer thuis te blijven als dat nodig is. Geld voor tien maanden verlof bij elkaar sparen zou toch moeten lukken, want een bodempje ligt er al. 


Weet iemand een leuke spaarmeter voor op mijn blog?
En hoe lang was / ben jij thuis met de kinderen?






Reacties

  1. Oei.. ik had tien jaar terug zo'n zwangerschapsmeter op mijn blog. Kon je zelf een doel/eindtijd invullen. Werkte ook voor financiën. Misschien daar eens op zoeken?

    Verder vind ik het een heerlijk bericht om te lezen. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei.. ik had tien jaar terug zo'n zwangerschapsmeter op mijn blog. Kon je zelf een doel/eindtijd invullen. Werkte ook voor financiën. Misschien daar eens op zoeken?

    Verder vind ik het een heerlijk bericht om te lezen. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was fulltime thuis. En nu ze ouder zijn werk ik vanuit huis.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed van je dat je je op deze manier voorbereid. Alles wat je je kinderen kunt bieden is meegenomen.
    Heb je al gegoogled op money meter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, maar dat ga ik zeker doen. Dank je voor de tip!

      Verwijderen
  5. Gefeliciteerd met de toestemming voor een 2e kindje! Hoe lang gaaat het nu allemaal nog duren? Ik heb ook 2 geadopteerde kinderen (China, beide waren 18 mnd bij thuiskomst). Bij de eerste heb ik ook 3 mnd vrij gehad en daarna hebben zowel mijn man als ik een dag minder gewerkt. Bij de 2e was ik eerder weer aan het werk gegaan (omdat het bij de eerste goed ging), om daarna een langere tijd minder te kunnen werken. Maar ik wou dat ik bij de 2e juist langer volledig thuis was geweest. Hij kon niet goed aarden op het kinderdagverblijf. Het is per kind verschillend, maar het lijkt me heerlijk om een buffer te hebben om evt. langer thuis te kunnen blijven als dat nodig is voor je kindje. Ginette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk nog zo'n anderhalf jaar (voor zover je het weet bij adoptie...)

      Verwijderen
  6. Ik gebruik www.tickerfactory.com om de vorderingen in mijn 2016-fonds te visualiseren. Waarschijnlijk zijn er nog een hoop andere alternatieven ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben volledig thuis. Voor zoontje met een vorm van autisme is het ideaal dat mama altijd thuis is, gaat het niet goed op school? 5 minuten later staat mama er, of ik blijf inde klas als mentale steun, of zoontje gaat uit de situatie en blijft de rest van de dag thuis,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad fijn. Ook dat de school je dan belt.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts