Pagina's

vrijdag 12 februari 2016

Hoe krijg ik een beter immuunsysteem

Na een heel jaar kwakkelen ben ik het spuugzat om verkouden te zijn. Inmiddels ben ik weer opgeknapt van de laatste verkoudheid. En dus kan er gewerkt worden aan een beter immuunsysteem. 

Vitamines


Ik vroeg me af hoe ik mijn immuunsysteem kan versterken en ben op zoek gegaan.
Volgens internet (lang leve google) zijn de volgende zaken belangrijk voor een goed immuuunsysteem:

Voldoende slaap: 

Een goede nachtrust is belangrijk voor een goed werkend immuunsysteem. Dit betekent voldoende slaap en slaap van voldoende kwaliteit. Hoeveel dit is verschilt per persoon, maar ligt meestal tussen de zeven en acht uur onafgebroken slaap per nacht. 

Gezond eten: 

Eet voldoende verse groenten, fruit en gezonde vetten en wees matig met suiker en ongezonde vetten. Door sommigen worden vlees en koolhydraten of gluten ook als boosdoener gezien van een minder goed werkend immuunsysteem, maar zover wil ik niet gaan. Gewoon gezond eten, met beter nog een extra schep groenten.

Bewegen in de buitenlucht: 

Met al die regen is het verleidelijk om maar binnen te blijven. Bewegen in de buitenlucht is echter goed voor de weerstand. Oftewel: elke dag minstens een half uurtje naar buiten. 

Sporten: 

Buiten sporten zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn, maar dan moet die conditie wel eerst enigszins weer opgebouwd zijn. Start gewoon met een wandelingetje en binnen een kwartiertje sporten. Zodra de conditie weer een beetje opbouwt kun je dit geleidelijk aan uitbreiden. 

Sauna of koud douchen:

 Oké.... misschien niet echt comfortabel, maar koud en warm douchen afwisselen is goed voor de weerstand. Bezoekjes aan de sauna schijnen ook goed te zijn voor een betere weerstand, maar voor wie dit een brug te ver is: met een douche kom je ook een heel eind. 
Start met een warme douche en sproei je daarna afwisselend af met koud en warm water. Eindig altijd met koud water. Ben je net hersteld en dus nog niet zo goed bestand tegen koud water? Start dan met afwisselend warm en lauw-koud water. 

Voldoende rust en ontspanning:

Veel mensen hebben een neiging tot doorbuffelen. En maar doorgaan totdat we alweer met een flinke verkoudheid thuis op de bank zitten. Trap er niet in en neem je rust eerder. Niet alleen lijfelijke rust, maar ook rust in je hoofd is belangrijk. Neem tijd om leuke dingen te doen en zorg dat er een goede balans is tussen werk en ontspanning. Overigens dragen sport en wandelen bij aan ontspanning. 

Check jezelf:

Veel mensen hebben een vitamine D tekort zonder dat ze het zelf weten. Vitamine D schijnt een belangrijke rol te spelen in het immuunsysteem. Nou kun je het vitamine D gehalte opkrikken door dagelijks overdag te wandelen (2/3 van onze vitamine D komt uit daglicht, de rest uit vette vis of uit de aan halvarine ed toegevoegde vitamine D ), maar voor sommige mensen is dat niet voldoende. Het kan daarom nuttig zijn om je bloed hier eens op te laten controleren. 


Wat doe jij voor een betere weerstand?
Heb je tips om bovenstaand lijstje aan te vullen? 

10 opmerkingen:

  1. Ik ga elke dag hardlopen. Ik heb echt het idee dat dit enorm helpt. Vroeger was ik heel vaak verkouden nu bijna nooit meer gelukkig. Verder goede hygiëne en regelmatig handen wassen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die tip van het hardlopen heb ik opgeslagen. Nu nog moed en tijd zien te vinden ;-)

      Verwijderen
  2. Echinaforce van Dr. Vogel gebruiken. Gebruik 2 tabletten per dag zomer en winter en nooit verkouden. Veel mensen en medici geloven er niet in maar bestaat al 40 jaar en het bouwt je weerstand op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik altijd proberen! Ben zelf fan van cinuforce van Vogel. Dat voorkomt bij mij voorhoofdsholte ontsteking (eerst bij elke verkoudheid pijnlijke holtes en sinds het gebruik van cinuforce dus niet meer)

      Verwijderen
  3. elke dag verse gemberthee, bij verkoudheid met limoenssap en honing

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gooi bij verkoudheid vaak een stuk gember in de thee (met honing) maar heb niet het idee dat het echt wat doet.. Werkt het preventief beter?

      Verwijderen
  4. Vitamine D kan je alleen aanmaken onder invloed van zonlicht, daglicht is niet van belang, een extra boost kan heel nuttig zijn.
    Waar deze kwaaltjes vooral van komen is dat je via school weer allemaal ziektekiemen oploopt, doktoren noemen dit ook wel de 'jongemoederkwaaltjes'. Door al deze kwaaltjes probeert het lichaam z'n weerstand weer op te bouwen. Overigens ook opa's en oma's die hun kleinkinderen vaak naar creche of school brengen, hebben er veel last van, dus de term dekt niet helemaal de ladign.
    Iig sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal deels ook inderdaad wel een 'jongemoeders' kwaaltje zijn. Maar ben het zo vreselijk zat om steeds ziek te zijn, dat ik alles aangrijp om in ieder geval een paar verkoudheden over te slaan.

      Overigens ben ik vaak buiten, zéker als de zo schijnt. Alleen is dat voor mij kennelijk niet genoeg - en dat schijnt vaker voor te komen.

      Verwijderen
    2. Haha wat ook al gezegd wordt; geen kinderen in huis! (En niet in het onderwijs werken!)
      Wasrschijnlijk is er niks mis met je immuunsysteem. Het werkt juist erg goed! Werkte het niet, dan kreeg je geen koorts en werd je niet snotterig. Dat is juist je immuunsysteem dat indringers bevecht! Onbekende indringers, want veel mensen op een kluitje. Maar naar is het inderdaad.

      Verwijderen
    3. oh help.... dan ben ik helemaal verkeerd bezig met de plannen voor nog een kindje.... ;-)

      Verwijderen