Kenniscentrum voor bedplassen

De ingezette poging tot nachtelijke zindelijkheid is abrupt tot stilstand gekomen. Het dagelijks wassen van het beddengoed was tot daar aan toe, maar toen ik op nacht zes zoon hardverscheurend huilend van slaap en vermoeidheid uit een kletsnat bed haalde vond ik het welletjes. 

Waarschijnlijk zijn we gewoon te vroeg. Door zoon zijn adoptie achtergrond is hij nog stukjes van jongere ontwikkelingsfases aan het inhalen. Dit zou heel goed zoiets kunnen zijn.  En dus zijn er luierbroekjes aangeschaft en doen we vanaf morgen met frisse moed een herstart met het 's avonds laten plassen. Mét luierbroekje aan in bed. 

Ik moet zeggen dat ik de was niet zal missen. 


Werkloze knijpers...

Omdat ik me ondertussen toch lichtelijk zorgen maak over het niet zindelijk worden 's nachts heb ik een en ander opgezocht op internet over handvatten bij het 's nachts zindelijk maken van kinderen.

Ik vond twee sites over bedplassen die ik bijzonder duidelijk en helpend vond: een site van het kenniscentrum voor bedplassen en www.bedplassen.org. Bij beiden wordt omschreven wat het er verstaan wordt onder bedplassen, welke percentages kinderen (en volwassenen!)  's nachts nog niet zindelijk zijn, er wordt verwezen naar literatuur (onderzoeken en leesboeken voor jong en oud)  en wat de verschillende behandelingsopties zijn.  

Ik vond de uitleg helder. Voor zoon zag ik alleen niet direct geen goede handelingsoptie. 
Wel stond aangegeven dat afwachten geen goede optie is bij wat oudere kinderen. Hoewel er per levensjaar een groter percentage kinderen vanzelf zindelijk wordt, zijn er namelijk ook kinderen / mensen die tot in de volwassenheid last houden van dit probleem. 


Enfin... wordt vervolgd. 

Ondertussen had zoon de afgelopen week twee keer een ongelukje overdag. Iets wat al tijden niet is voorgekomen. Ik koppel het (misschien onterecht) aan de pogingen om het 's nachts ook droog te houden en ga even op standje relax. 


Ondertussen vraag ik me af hoe ouders dat vroeger deden met kinderen die pas laat zindelijk werden. Wat een ellende moet dat zijn geweest zonder goede luiers, wasmachine en droger.... 

Reacties

  1. Ik weet niet hoe mijn ouders het deden, want mijn broer werd pas heel laat 's nachts zindelijk. Uiteindelijk hebben ze gebruik gemaakt van een plaswekker (ik denk dat hij al 8 jaar was, maar weet dat niet meer zo goed), maar of hij tot die leeftijd nog luiers droeg 's nachts.......geen idee meer. Wel herinner ik mij de bedzeiltjes. Maar ook met hem is het helemaal goed gekomen, hij sliep gewoon heel vast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ....voorheen "Jolanda" van "Een beetje groener", haha!

      Verwijderen
    2. Zoon slaapt ook heel vast. Het helpt niet bij het 's nachts zindelijk worden, maar we slapen allemaal wel fijn heel de nacht door....

      Verwijderen
  2. Onze oudste zoon was ook pas heel laat zindelijk 's nachts. Groot gelijk dat je het eventjes laat. Het komt uiteindelijk vanzelf wel goed.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Nicole voor je inbreng. Het geeft hoop dat er meer kinderen (jongetjes ;-)) zijn die wat later waren met droog blijven 's nachts.

      Verwijderen
  3. Zo is het (bijna) altijd met kinderen. Achteraf vraag je je af waar je je over hebt drukgemaakt. Groot gelijk dat je even in de relax-stand gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het. Veel dingen komen inderdaad vanzelf goed. En zo niet, dan is het vaak toch ook beter om de meest relaxte variant te kiezen.

      Verwijderen
  4. Ons kind was heel laat zindelijk. Hij was wel zindelijk toen hij 4 was maar toen overleed mijn vader (zijn opa) en ging hij weer plassen in bed. Dat heeft geduurd tot hij 8 of 9 was. We hebben diverse methodes gebruikt, oa een plaskalender met beloonstickers en zo. Maar een van de problemen was dat hij zo diep sliep. Hij heeft dus tot zijn 8e luiers aangehad. Wat uiteindelijk hielp was een plaswekkertraining. Die hebben we gedaan en meteen een goed resultaat. Daarna kreeg hij een jaar later een terugval op vakantie en waren we weer helemaal terug bij af. Toen hebben de de plaswekkertraining herhaald en daarna was het klaar.
    Soms was dat dus wel heel moeilijk met logeerpartijen en zo. Want hij wilde natuurlijk niet dat andere kinderen die luiers zagen. Ik weet ook nog wel dat hij toen hij 9 was met zijn judoclub in de gymzaal ging logeren. Dat was erg spannend allemaal.
    Maar goed, t is goed gekomen. Achteraf maakte ik me er drukker om dan hij deed. En het komt veel voor bij jongens al moet ik wel zeggen dat ik zelf ook tot mijn 7 of 8e in bed heb geplast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Martine, ja het komt vaker voor bij jongens merk ik. Dat is sowieso wel fijn om te weten.

      Verwijderen
  5. Onze dochter is nu 8 en heeft ook nog wel eens een ongelukje. Vooral als er iets anders dan anders is; later naar bed, 's avonds nog drinken gehad, logeren, zo iets. Het gaat het laatste half jaar heel goed, maar als ze gaat logeren vraag ik altijd aan degene bij wie ze is om haar nog te laten plassen s avonds en als ik 'problemen' verwacht doe ik dat thuis ook. Ik vind het niet zo'n punt om het bed eens te verschonen, maar ik vind het voor haar zo vervelend; als ze ouder worden vinden ze het zelf toch ook steeds rotter.
    Ze heeft een tijdje zo'n luier voor grote kinderen gehad, dat vond ze niet zo leuk maar ik heb uitgelegd dat er veel meer kinderen zijn die wel eens in bed plassen, anders maakten ze niet zulke luiers. Toen vond ze het wel oké.
    Succes ermee, ik hoop dat het niet teveel een issue wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich is het geen issue hoor - wat het wel begon te worden in de week toen zoon zonder luier sliep. Nog een goede reden om daarme te stoppen... ;-) Wat fijn dat het met je dochter best goed gaat met droog blijven 's nachts. Het lijkt me op die leeftijd veel lastiger om er geen issue van te maken - voor je dochter vooral ook.

      Verwijderen
  6. Onze oudste, inmiddels acht, is ook niet zindelijk snachts, maar heeft een blaasprobleem en wordt daaraan geholpen. Ik zou inderdaad nog even afwachten. Onze andere twee jongens werden wel vanzelf zindelijk. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn dat jullie erachter zijn gekomen dat het medisch is! Anders blijf je ook maar doortobben. Hopelijk geeft het snel resultaat.

      Hier wachten we inderdaad nog even af.

      Verwijderen
  7. Zoonlief was ook pas laat s'nachts zindelijk. Ik zwoor bij de H.uggies luierbroekjes, die zijn zelf aan en uit te trekken wat het kind wel het gevoel geeft van zelfstandigheid. Die broekjes combineerde ik met een potje naast zijn bed en het laten plassen voor wij naar bed gingen en een paar uur voor het slapen gaan niet meer te drinken te geven en natuurlijk een anti-doorlek hoeslaken.

    Op school heeft zoonlief, zeker in de kleuterklassen, nog regelmatig ongelukjes gehad. Ik gaf altijd een extra set kleding mee in de schooltas. Gelukkig wonen wij dichtbij school, ik heb de juf toen ook aangegeven dat ik het prima vond om naar school te komen om te verschonen als dat nodig mocht zijn. Ik instrueerde mijn zoon ook om vooral te gaan plassen in de pauzes.

    Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is mijn zoon nu zindelijk. Ik heb me er ook nooit druk over proberen te maken, hoewel dat wel eens lastig was omdat ik me geneerde voor de ongelukjes op school. Ik denk dat hoe meer probelemen de omgeving ermee heeft, hoe meer het druk op het kind zet.

    Volgens mij is het ook vrij normaal dat kinderen en vooral jongens in de kleuterleeftijd niet compleet zindelijk zijn. Vooral in spannende tijden (sinterklaas, verjaardag, voor de eerste keer naar school, schoolreisje).

    Groetjes,
    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoon is ook nog niet zo erg lang echt zindelijk overdag, hoewel dat nu vrij goed gaat. Alle dingen die jij beschrijft als hulpmiddelen voor het 's nachts zindelijk worden doen we ook. Niet meer drinken alleen het laatste half uurtje voor het naar bed gaan, omdat het anders gegarandeerd een natte boel wordt - ook met luier.

      Het is erg fijn om te lezen dat het bij andere kinderen uiteindelijk ook gelukt is, ook al is het dan wat later.

      Verwijderen
  8. Ik heb een tweeling: mijn dochter was nachtzindelijk vanaf 3,5 jaar. Maar kon pas fietsen zonder zijwieltjes toen ze 8 was.
    Mijn zoon kon zelfstandig fietsen vanaf nét 4 jaar oud, maar hij was pas nachtzindelijk vanaf 9 a 10 jaar.
    Moraal: ieder kind heeft zijn eigen tempo. Laat het voor nu even los en gebruik gewoon luierbroekjes en besteed er vooral niet te veel aandacht aan.
    Als je zoontje er dan zelf klaar voor is komt het vanzelf.

    Het komt echt goed <3

    C@th

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je! Dat doen we ook maar. sowieso: tot nu toe gaat alles moeiteloos - als de tijd daar is. Daar wachten we dan maar op.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts