Een nieuwe winterjas

De laatste tijd vraag ik me af of ik niet  beter een shop-blog kan beginnen met dan weer een nieuw expresso apparaat, een nieuwe winterjas voor mezelf, schoenen voor zoon en een stofzuiger die deze week ook nog instortte...

Maar goed... ook de aanschaf van nieuwe spullen doen we (uh... ik dus) weloverwogen. 

Mijn vorige winterjas was een mooie en degelijke tweedehands donsjas die ik een jaar of vier - vijf geleden kocht voor 7,50 euro. Een echt koopje dus. Helaas krijgt hij de laatste tijd wat mankementen. De vulling en stof worden dun en er landen steeds meer veertjes op mijn kleding.

Aangezien we in het staartje van de uitverkoop zitten, is het een uitgelezen moment om een nieuwe winterjas aan te schaffen voor de volgende winter. Sinds de komst van zoon is er weinig tijd om in tweedehands winkels rond te neuzen naar koopjes, dus dit zou een jas uit een webwinkel worden. Nu vind ik jassen altijd lastig. Want ik wil best wel wat van zo'n kledingstuk. 

Eisen die ik aan een goede winterjas stel:

  1. Degelijk: het moet een stevige jas zijn, die makkelijk meerdere winters mee gaat. 
  2. Mooi: ik hoef er geen modeshow mee te lopen, maar hij moet me wel staan. Kleur en model moeten kloppen met wat bij mij past. Dit betekent voor mij in ieder geval dat de jas enigszins getailleerd moet zijn.
  3. Multifunctioneel: de jas moet geschikt zijn voor op het strand, maar hij moet ook netjes genoeg zijn om naar het werk aan te kunnen trekken. 
  4. Warm en winddicht: wij wandelen ook in de winter. Als ik bij 2 graden en windkracht 7 over het strand wandel, dan wil ik het (met misschien een extra trui) nog steeds lekker warm hebben in mijn winterjas. Dit betekent een goede vulling en een winddichte laag. Daarbij is het ook handig als de jas een kraag heeft die je hals beschermd tegen de wind.
  5. Een goede lengte: dit betekent dat de jas tot op het bovenbeen moet vallen. Als je wandelt bij guur weer, dan is het heel vervelend als je bovenlijf warm is, maar je onderbuik eraf vriest. 
  6. Enigszins waterbestendig: een winterjas hoeft niet bestand te zijn tegen een fikse regenbui, maar het is wel fijn als je niet gelijkt doorweekt bent als het een beetje miezert. 
  7. Met binnenzak: in mijn huidige jas zit een binnenzak. Hier bewaar ik altijd mijn telefoon in als ik ga wandelen. Dit vind ik handig, dus heeft een jas met zo'n zak de voorkeur. 
  8. Betaalbaar: naast alle bovenstaande eisen moet een jas voor mij ook nog betaalbaar zijn. 
  9. licht. Als vrouw sjouw je meestal al genoeg spullen mee. Een jas moet geen extra bagage zijn. 
  10. niet besmettelijk zijn. Je wilt geen jas waar elke haar / elk pluisje aan vastkleeft om slechts met moeite verwijderd te worden. Ook wil je geen jas waar je alles op ziet (voor mij dus geen wit, maar ook gedekte kleuren kunnen lastig zijn, als haren en stofjes zich aan de jas vasthechten)

Een heel eisenpakketje voor een betaalbare winterjas... Maar het is gelukt! 
Het is de  "Arpenaz 700 rain X-warm kaki" geworden van de Decathlon. Hij kostte me 70 euro en heeft de buitentest vandaag goed doorstaan. 

Er zit eigenlijk maar één minnetje aan het geheel.... nou wil ik natuurlijk mijn oude winterjas niet meer aan! 


Wat voor eisen stel jij aan een nieuwe winterjas? 
En zou jij wachten met het aantrekken van je nieuwe jas tot het volgende seizoen? 


Reacties

  1. Dat ziet er uit als een hele fijne warme jas! Heel veel plezier ermee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er uit als een kwalitatief goede jas, ben zelf niet zo van dat bont.

    Koop jas altijd in de sale dus niet in de winter dan gaan ze weg voor 70% korting :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het ook belangrijk dat hij niet te zwaar is. Bij de V&D zag ik een prachtige mantel van Mexx in de uitverkoop. Ik zou hem zo willen kopen maar het ding woog ongeveer een ton! Dus laat maar.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er zo 1. Je hebt volkomen gelijk. Dat gewicht is niet fijn. Ik zou er ook niet meer voor kiezen......

      Verwijderen
    2. Een jas moet inderdaad niet te zwaar zijn. En je moet er ook niet alles op zien.

      Verwijderen
  4. Ik kan op mijn schouders geen zware kleding en/of tassen verdragen.
    Heb het model genoteerd op mijn marktplaats lijstje. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze hadden bij de Decathlon (geen aandelen hoor, gewoon erg enthousiast :-)) ook donsjassen. Ik was nogal gecharmeerd van de Donsjas Forclaz 700 dames blauw voor 50 euro (ze hebben 'm ook in het zwart, maar dan is hij 20 euro duurder). Ik had deze jas samen met de gekochte jas besteld. Deze donsjas is heel licht. Je voelt nauwelijks dat je hem aan hebt. Het is dat ik maar één jas mocht nemen van mezelf...

      Verwijderen
  5. Mooi jasje! Ben ook nog op zoek naar... zoiets. Vind het altijd lastig, winterjassen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Winterjassen zijn lastig. Vooral als je er meer mee wilt doen, dan snel van de auto naar de voordeur schuifelen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts