Rust en bezinning?

Wat me opvalt bij onszelf, maar ook bij andere gezinnen is dat de kerstvakantie zo ontzettend druk is.

Het begint al met de aanloop naar de kerst, met werk wat af moet, eindejaars etentjes, voorstellingen op school, extra vrije middagen van school (weten ze daar niet, dat ouders ook werken?) en een kerstdiner. Moeders (en soms ook vaders) rennen zich rot en tegen de tijd dat die kerstvakantie eindelijk start zijn de kinderen (en sommige moeders....) doodop, overprikkeld en niet te genieten.

Vervolgens komen de feestdagen. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik verkijk me altijd op het aantal afspraken. Nou hebben wij hebben ook altijd een paar verjaardagen in de kerstvakantie - wat niet helpt - waardoor ik op kerstavond eigenlijk al genoeg heb van alle verplichte afspraken. En dan moeten de kerstdagen nog komen...

En weet je wat het stomste is? Uiteindelijk doen we dit allemaal zelf.


Ik heb bij deze alvast één goed voornemen voor volgend jaar: meer rust inbouwen in de kerstvakantie!


Is er in jouw huishouden voldoende ruimte voor rust en bezinning deze dagen?

Reacties

  1. Hier geen probleem met drukte gelukkig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zoek de rust en bezinning door te gaan hardlopen. En naar de kerk te gaan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier precies hetzelfde. Tentamens tot op de laatste dag voor kerstmis. Een hoop activiteiten op school en werk. Niet echt de rust en tijd om in de advent naar kerstmis toe te leven. Maar meer geleefd worden, vind ik altijd. Als het eenmaal kerstmis is, moet je bijkomen van de voorafgaande periode. Jammer, hopelijk ervaren wij over een aantal jaren ook weer meer rust in deze weken, vind het altijd zo'n speciale aparte tijd, de donkere dagen voor kerstmis, met een geheel eigen sfeer passend bij deze periode. Tijd van bezinning en inkeer (ook als je niet religieus bent), maar daar merk ik de laatste jaren ook weinig meer van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mij valt vooral op dat mensen altijd te veel willen. Een kerst diner? Wij aten de 1e dag zuurkool met spek en worst en de 2e kerstdag een glutenvrije pasta met vega saus. Ideaal geen gedoe en er werd heerlijk gegeten. Kaarsje aan op tafel en het voelt al snel kerstig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met een zoon die bij een koor zingt en zelf ook nog jarig is voor kerst en een man die orgel speelt voor de kerk heb ik het inderdaad nog nooit zo druk gehad rondom kerst. Naast het gewone gezinsleven en werk. Kerstnachtdienst 1.30 thuis en kerstochtend weer om 9.00 uur zingklaar staan! Het begint al half november met extra repetities en vanavond is gelukkig het laatste optreden. Heerlijk. Dan is het een maandje rustig voordat de organisatie voor de passietijd weer begint...
    Olga

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik herken de vele (school)activiteiten rond kerst. Dan heb ik het nog niet over alle andere sociale verplichtingen. Daarbij speelt dat de decembermaand sowieso al druk is door de viering van sinterklaas en veel familieleden die in deze maand jarig zijn. Gevolg is dat niet alleen wij maar met name onze zoon de eerste week van de vakantie oververmoeid is en een erg kort lontje heeft. In de tweede week proberen wij zoveel mogelijk rust in te bouwen, hoewel dat met oud en nieuw een uitdaging is :-)
    BespaarBalans / www.bespaarbalans.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts