Impulsaankopen

Wat is dat toch, dat ik op de meeste vlakken heel koeltjes en rationeel zuinig kan zijn om dan het volgende moment opeens húp vijftig euro uit te geven in een opwelling?

Zo ook deze kerst: de kleine kerstpresentjes van de familie waren ruim op tijd gekocht - en dus leuk, betaalbaar en op tijd ingepakt. Het eten rondom de feestdagen was ook goed geregeld: de gewone boodschappen met een paar luxere accenten uit de aanbieding.

Maar vervolgens ging het mis.

Ik wilde voor kerstavond nog een leuk gezinskadootje voor onder de boom. Een spel wat we met zijn allen konden spelen. Helaas bleef het bij een idee - tot 24 december. Toen moest er ad hoc nog wat gekocht worden en kocht ik ook nog eens twee spellen in plaats van één.

Bruin kan het lijen hoor en het zijn redelijk leuke spellen (hoewel niet die op mijn verlanglijstje stonden, want die had deze winkel niet), maar waarom heb ik die niet eerder gekocht? En waarom twee? En waarom niet eerder gezocht en fijn een (één) spel van marktplaats (uit de 'zo goed als nieuw' categorie).


Enfin.... zo hou je ook als consuminderaar kennelijk je zwakke plekken.

Wat is jouw zwakke plek qua impulsaankopen?

Reacties

  1. Heel herkenbaar! Het zijn bij mij ook vaak van die spur-of-the-moment dingen, zeker als ik dan toch ineens denk dat ze zorgen voor extra gezelligheid. Of bv kleding, als ik een feestje heb en eerst denk dat ik er wel wat geschikts voor heb, dat dan ineens toch net niet goed genoeg is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar. Ik kocht al ruim voor kerst een Wii spel voor de kinderen samen. Toen hoorde ik mijn collega's over hun cadeaus en ging in de lunchpauze van 24 december nog snel naar de Bart S. Gelukkig stonden er meer dan 20 man in de rij en ben ik zonder iets weer weggelopen maar dat had zo maar anders kunnen zijn zonder rij. Uiteindelijk bleef het bij het spel. Van vrienden en familie kregen ze nog wat hele leuke kleine dingetjes en hoorde ik geen klachten..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja uiteindelijk is het toch altijd wel goed. Je kunt ook maar met 1 spel tegelijk spelen.

      Verwijderen
  3. Ik vind het heel herkenbaar wat je schrijft! Eerst heel verstandig handelen en dan ineens toch 'uitglijden'...

    Ik ben kwetsbaar als het erg druk is en er veel gedoe is thuis. Dan heb ik de neiging om op eBay te gaan kijken...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei... ja druk zijn is hier ook een reden voor uitglijders. Dan wordt ik heel knopen-hakkerig en koop iets dan maar gelijk.

      Verwijderen
  4. We zijn allemaal mensen en dus hebben we allemaal (althans, ik lees hierboven toch dat we niet de enige zijn :-D) zo onze zwakke momenten. Gelukkig zijn we over het algemeen veel bewuster bezig met wat we uitgeven dan de andere consumenten. Dat maakt dat ene uitschuivertje minder erg ... En misschien zorgen die uitschuivers er wel voor dat we het vol houden op de lange termijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ow dit is zeker herkenbaar! Ik ging vlak voor de kerst nog even de laatste verse boodschappen halen en kwam thuis met de verse boodschappen en nog meer lekkere hapjes.. :/ oeps!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga zeer bewust om met geld en doe eigenlijk nooit impulsaankopen omdat ik, voor ik iets koop, me altijd afvraag of ik het product wel echt nodig heb.Gewoon kwestie van een beetje discipline....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik ook wel, maar dan kan mijn hoofd zo een aantal redenen opnoemen waarom ik juist datgene heel hard nodig heb (variërend van nieuwe kerstballen, tot junior monopoly, soepkommen of een plant...)

      Verwijderen
  7. Oh dat heb ik hier ook wel eens hoor....Ben een heel gedisciplineerde spaarder....en kan miepen om de kleinste bedragen hoor, maar nu ik eindelijk mijn bufferbedrag bereikt heb, merk ik dat ik veel makkelijker ja zeg op dingen waar ik anders niet naar omkeek. Een tijdschrift van 6,50?? Daag...mij niet gezien, maar nu, heb er inmiddels 2 van in huis liggen....En dat is dan ook gelijk mijn valkuil; lezerij...heerlijk, maar soms best prijzig

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige tijdschriften zijn ook wel erg mooi, dus ik snap helemaal dat je ze meeneemt. Hier lukt het nog aardig om ze in de winkel te laten.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts